Review: König Smart Home Security Set

30 december 2016 + 10 minuten 5 Reacties
konig-smart-home-kit-m

In deze review bekijken we de König Smart Home Security Set. Dit is een aantrekkelijk geprijsde set met daarin een via een smartphone bedienbare IP-camera, bewegingssensor, alarmsirene, twee deur- of raamsensoren en twee afstandsbedieningen voor dat alles.

We bekijken in deze review of deze set zijn 265 euro waard is.

In de doos

De König Smart Home Security Set (SAS-CLALARM10) komt in een aantrekkelijke doos met daarop afgebeeld een huis met de plekken waar je alle apparaten kunt installeren. Het geeft de indruk van een complete set, maar hij is met nog veel meer dingen uitbreidbaar. Je kunt er slimme stekkerdozen bij kopen, zodat je op afstand de lampen kunt bedienen. Ook kunnen er extra binnen- en buitencamera’s bij worden gekocht, die in één en dezelfde app kunnen worden bediend en ingesteld.

De doos bevat een hoop karton en plastic. Als we alles hebben uitgepakt, komen we een aantal in omvang vrij geringe apparaten tegen. De hub waarin alles samenkomt, is het grootst. Dit is een doosje dat in omvang ongeveer zo groot is als een boek. Je sluit deze aan op het modem van je internetleverancier. Nadat ook de stroom is aangesloten, is het hart van het veiligheidssysteem al actief.

Installatie

Vervolgens is het zaak om alle randapparatuur op diverse plekken in het huis aan te sluiten. Dit gebeurt voornamelijk via de bijbehorende app. Aan de handleidingen, die uitgevouwen zo groot zijn als een flinke krantenpagina en in diverse talen zijn opgesteld, heb je eigenlijk weinig. Het staat nergens, maar neem dit advies van ons aan: kijk op YouTube naar de filmpjes die König heeft gemaakt over de installatie van deze Smart Home Security Set. Die handleidingen zijn zeer duidelijk, als je dit volgt kan er eigenlijk niets fout gaan. Het aanhaken van alle onderdelen via de app, en het installeren van de apparaten met codes en wachtwoorden, loopt allemaal vlekkeloos als je je precies aan de filmpjes houdt.

De IP-camera

Het eerste onderdeel wat wij aanhaken, is de IP-camera. Daar verwachten we veel van, want de functionaliteit is volgens de beschrijving uitgebreid. De camera neemt niet alleen de wereld waar in HD, maar ook geeft hij geluid weer en kan er via een microfoon worden gesproken met mensen die zich in de buurt van de camera bevinden.

Voorts vinden we het leuk dat de camera op afstand kan worden bewogen, zodat een huiskamer in zijn geheel in beeld kan komen. De IP-camera moet wel in de buurt van een stopcontact worden geplaatst, want batterijen gaan hier niet in.

De bewegingssensor

Het tweede onderdeel dat wij installeren is de bewegingssensor. Daar moeten wel batterijen in. De mogelijkheid om deze sensor aan een stopcontact te hangen, ontbreekt. Dit biedt wel de vrijheid om hem overal neer te zetten waar je maar wilt, zolang het maar binnen het wifi-bereik van het basisstation is.

Deursensoren

Er zitten twee deur- of raamsensoren in de doos. Dit zijn hele kleine staafjes plastic waarvan de grootste met een knoopcelbatterij is uitgerust, en de kleinste met een magneet. Wij besluiten om ze bij de voor- en achterdeur aan te brengen.

Als je beide onderdelen op minder dan één centimeter bij elkaar aanbrengt, flitst kort een blauw led-lichtje waaraan je kunt zien dat beide onderdelen elkaar ‘zien’. Dat lampje flitst voortaan elke keer als je de deur opendoet. Aanbrengen van de deursensoren gaat makkelijk. Er zitten zowel schroeven als plakstrips in de doos. De plakstrips volstaan.

De sirene

Dan is er nog de sirene, die veel lawaai kan maken: met 103 decibel loeit het alarm na een melding de meeste inbrekers wel weg, zo mag je hopen. Die sirene kun je overal in huis aanbrengen. Hij is voorzien van rode flitslampen en je kunt hem op het stopcontact aansluiten. Maar als dat niet voorhanden is op de plek waar je de sirene wilt hebben, zijn batterijen ook mogelijk voor de voeding van de sirene.

De afstandsbedieningen

Nu zijn er nog maar twee apparaten over: de kleine afstandsbedieningen, die met een sleutelring zijn toegerust zodat je ze aan je huis- of autosleutels kunt hangen. Hierop zijn vier knoppen te zien. Een slotje, een slotje dat open is, een uitroepteken en een camera-symbool. Hiermee bedien je de belangrijkste onderdelen van de Smart Home Security Set.

De app

Nu is het zaak om de bijbehorende app te bekijken. Daar moeten alle aangesloten apparaten bij elkaar komen. In ons geval is dat allemaal gelukt. Op onze iPhone gaat het prima. Op een Androidtelefoon mislukt het echter om in te loggen op het systeem. We komen er niet achter waarom. We vallen dan maar terug op de iPhone-app. Overigens lukte het ons na twee weken ineens wel om met de Android-app in te loggen. Curieus. Op de iPhone merken we dat het vrij lang duurt om op de set in te loggen als we niet met hetzelfde wifi-netwerk zijn verbonden. Dus op afstand, als je bijvoorbeeld op je werk bent, duurt het wat langer voordat er toegang wordt verleend.

Het hoofdscherm

In het hoofdscherm van de app kom je alle aangesloten apparaten tegen. Als je nieuwe randapparatuur bij koopt, zoals meer camera’s, meer sensoren of slimme stekkerdozen van dezelfde fabrikant, kun je die in dit scherm toevoegen aan het systeem. Na installatie van de complete set komen we hier bovenaan de IP-camera tegen. Daaronder de sirene, bewegingssensor, deursensoren en de afstandsbedieningen.

In de balk bovenaan het scherm staat een slotje. Als dat groen is, is het systeem ‘disarmed’. Als het rood is, werken alle onderdelen samen om je huis te beveiligen en krijg je, als het goed is, meldingen als een deur wordt geopend, of als de camera of de bewegingssensor iets of iemand zien langskomen. Met een tik op het slotje zet je het systeem aan of uit.

Tabbladen

Er zijn vijf tabbladen onderin de app. De eerste laat het hoofdscherm zien. In de tweede kun je zones instellen, wat alleen van belang is als je veel meer randapparatuur aansluit om bijvoorbeeld meerdere verdiepingen of meerdere woningen te beveiligen. Het derde symbool snappen we niet goed; dat laat ‘scenario’s’  zien. We hebben het bij gebrek aan uitleg maar niet gebruikt. Het vierde symbool laat gebeurtenissen zien. Hier kun je een lijst van waarnemingen volgen. Ook als het systeem ‘disarmed’  is, krijg je – ongevraagd – elke keer dat een deur wordt geopend of de bewegingssensor iets waarneemt, te zien, met het tijdstip erbij.

Het vijfde tabblad bevat instellingen. We hoopten hier een schema te kunnen instellen, zodat het systeem automatisch aan gaat om middernacht en uit gaat om half acht ‘s ochtends. Maar onder het knopje ‘schema instellen’  zien we niets, dus dat kan niet. Een misser voor dit systeem.

IP-camera: ervaringen

Als we op de camera tikken, wordt een nieuw venster geopend waarin het camerabeeld is te zien. Onder het beeld staan wat bedieningsknoppen. Je kunt een foto maken, een filmpje opnemen (mits er een sd-kaart in de camera zit) en de camera met veegbewegingen over het camerabeeld naar links, rechts, boven of onder bewegen om andere delen van de ruimte in beeld te krijgen. Ook kun je via de camera spreken door een microfoonsymbool aan te tikken, en is er een luidsprekersymbool. Daarmee kun je jezelf laten horen via de speaker van de IP-camera.

Als laatste in het beeld vind je een bedieningsknop voor de sirene. Die kun je handmatig laten afgaan als je iets in beeld ziet gebeuren wat je niet bevalt. Zijn er inbrekers in huis, dan is dat misschien een goed idee. Waarschijnlijk gaan ze er snel vandoor als ze merken dat ze een sirene hebben doen afgaan. De camera kan ook in het donker filmen. Dan wordt het beeld zwartwit. Als je alle lampen uitdoet, gebeurt dat automatisch.

Vreemd genoeg kun je de camera niet uitzetten. Hij staat dus altijd aan. Altijd zul je zelf worden gefilmd, terwijl je door het beeld loopt, of het systeem nu ‘armed’  of ‘disarmed’ is. En dat voelt toch wat ongemakkelijk. We weten namelijk niet waar die camerabeelden heen of langs gaan. Er is geen König-cloud, dus daar wordt in ieder geval niets opgeslagen waar wij zelf bij kunnen. Maar de beelden worden wel degelijk via internet verspreid, en zijn toegankelijk vanaf onze eigen iPhone. We hopen maar dat König onze privacy respecteert.

De camera werkt op afstand goed, en is goed te bedienen. Wel merken we af en toe een flinke vertraging op. Bijvoorbeeld als we proberen te praten via de microfoon in de app. De gesproken woorden komen soms minuten later via de camera binnen. Die ‘lag’ (vertraging) duurt te lang om acceptabel te zijn.

Wat ook enigszins tegenvalt, is de kwaliteit van de beelden. Overdag valt het nog mee, maar de nachtbeelden zijn wel heel erg zwartwit. Als iemand in beeld verschijnt, lijkt het nog het meest of een spook langskomt. Een inbreker zal zo niet herkend worden aan de hand van de beelden.
De camera is niet slim genoeg om zelf bewegingen te interpreteren, zoals bijvoorbeeld de Nest Cam wel doet. Dwarrelt er een stofje langs de lens, dan geeft de König-camera soms direct een alarmmelding. Maar als we drie keer voor de camera langs lopen terwijl het systeem aan staat, gebeurt er niets. En in andere gevallen weer wel. Hier valt geen touw aan vast te knopen.

Bewegingssensor: ervaringen

De bewegingssensor kun je dankzij zijn batterijen – die er al in zitten – overal neerzetten. Bewegingen worden onmiddellijk herkend en via de bijbehorende app weergegeven als een rode gevarendriehoek. Als je de sensor openmaakt om het batterijvak te bekijken, zal de sirene onmiddellijk af gaan. Je krijgt dan ook een e-mail, als je dat hebt ingesteld, met de tekst dat er aan je sensor wordt geknoeid.

Als het systeem ‘armed’ is (aan staat), zou de bewegingssensor de bewegingen moeten registreren. Maar dat doet hij ook als het systeem eigenlijk uit staat (disarmed). Elke beweging die hij registreert, wordt in de app vermeld met het tijdstip erbij. We snappen niet zo goed waarom dit zo is. Het lijkt alleen maar nutteloos batterijvermogen op te slokken. De sensor is niet uit te zetten.

Het is handig dat de sensor overal neer te zetten is, en je kunt hem ook ergens aan een muur vastschroeven. Hij doet zijn werk goed, maar we vermoeden dat de batterijen redelijk vaak vervangen moeten worden aangezien het apparaat altijd aan het werk is.

Deursensoren: ervaringen

De deursensoren zijn net als de bewegingssensor ook al voorzien van een batterij, in dit geval een universele knoopcel. Ze zijn licht, klein en makkelijk aan te brengen op deur en deurpost. Ook ramen kunnen worden beveiligd, en er zijn er eventueel meer bij te bestellen zodat meer deuren en ramen kunnen worden beveiligd.

Als de sensoren via de app aan het systeem zijn toegevoegd, staan ze altijd aan. Net als de camera en de bewegingssensor. Of het systeem nu ‘armed’  of ‘disarmed’ is, ze geven in de app altijd een melding als er een deur open gaat. Een korte blauwe flits van de sensor zelf geeft dit ook aan.

Dat de deursensoren altijd aan staan, lijkt ons ook niet zo best voor de batterij, al hebben we in de korte reviewperiode natuurlijk niet meegemaakt dat die leeg raakten. We vinden het ook wat vreemd dat die meldingen voortdurend naar de app worden gestuurd. Het wordt een drukke boel in het ‘gebeurtenissen’-tabblad als kinderen in de tuin spelen en de deur open en dicht blijft gaan gedurende een paar uur. Serieuze meldingen zijn zo nauwelijks terug te vinden.

Echter, dat elke beweging van de deur correct wordt geregistreerd, geeft aan dat deze sensoren hun werk bijzonder goed doen.

Sirene: ervaringen

De sirene kan op batterijen en op netstroom worden aangesloten. We kiezen voor het laatste. De rode lamp licht even op, en via de app kunnen we instellen of de sirene wel, zacht of hard af gaat. We zetten hem, om onze oren te beschermen, op halfzacht. Dat geeft een zeer irritant geloei dat op één verdieping goed te horen is maar in de rest van het huis nauwelijks. Afwijkend van de andere apparaten van de König Smart Security Set kan de sirene wel worden aan- en uitgezet via de app. Je kunt hem handmatig laten afgaan. En handmatig weer stil krijgen.

De Konig Smart Security Set levert je een hoop e-mail op.

Maar wat de alarmeringen betreft, moeten we de handdoek in de ring gooien. We snappen de sirene niet. Hij gaat te pas en te onpas af als het systeem ‘armed’  is, en we hebben hem uiteindelijk maar uit het stopcontact gehaald. We hebben een aantal proeven uitgevoerd. We zetten het systeem aan (‘armed’) en lopen drie keer opzichtig voor camera en bewegingssensor langs. Niets. Dan openen we de voordeur, met daarop de deursensor. Nu gaat niet de sirene af, maar laat het basisstation een geluid horen. Het geluid lijkt op dat van de sirene, maar is veel zachter.

Kennelijk hebben we hier een instelling gemist, want ondanks graven in diverse instellingen, bekijken van alle YouTube-filmpjes van König en het lezen van de handleiding komen we er niet achter hoe we dit moeten veranderen. De sirene lijkt alleen af te gaan als je aan een van de apparaten zit, of als je hem op afstand activeert via de app of via een van de twee afstandsbedieningen.

Afstandsbedieningen: ervaringen

De afstandsbedieningen komen met z’n tweeën. Ze zijn hetzelfde en werken hetzelfde, zodat je een huisgenoot er ook een kunt geven. Ze lijken qua omvang nog het meest op een flinke moderne autosleutel. Maar ze zijn veel minder stevig, en van een mindere kwaliteit plastic gemaakt dan een autosleutel met afstandsbediening. Als ze in een sleutelbos hangen, lijkt het ons dat ze vrij snel stuk kunnen gaan. We hebben ze tijdens de reviewperiode heel weten te houden, maar dit risico mag niet onbenoemd blijven.

Van drie van de vier knoppen hebben we het doel weten te achterhalen. Het slotje, het open slotje, en het camerasymbool. Druk je op die laatste, dan gaat de camera opnemen, mits er een sd-kaart in de IP-camera zit. Het vierde knopje laat een rood uitroepteken zien en hoe we daar ook op drukken, of het systeem nu ‘armed’  of ‘disarmed’  is, er gebeurt niets. Dit lijkt een loze knop te zijn zonder functie.

De afstandsbedieningen hebben het grote voordeel dat ze het systeem radiografisch aansturen. Dus in tegenstelling tot systemen die via wifi of via bluetooth werken, kun je op een aardig grote afstand – binnen en buiten het huis – het alarm aan- en uitzetten. Radiogolven gaan door muren en verdiepingen heen, en het is met één druk op de knop mogelijk om vanuit je bed het systeem uit te zetten als het alarm weer eens voor niets is afgegaan ‘s nachts.

Wat er niet bij zit

We missen een rookmelder bij dit systeem. Dat was niet overbodig geweest. Maar je kunt ze er wel apart bij kopen, en dan zijn ook die rookmelders koppelbaar en op afstand bedienbaar. Het systeem is ook uit te breiden met een watersensor. Die zet je ergens op de grond neer, en ontdekt overstromingen.

Op het eerste gezicht lijkt de König Smart Home Security Set een keurig geheel en alle apparaten werken naar behoren. Ook is de prijs aantrekkelijk. Echter, verfijnd werkt het allemaal niet. De apparaten nemen keurig camerabeelden op, detecteren bewegingen en weten wanneer je deur open en dicht gaat. Dit wordt allemaal keurig doorgegeven via een app. Maar hierna zou het ‘slimme’  gedeelte moeten beginnen. Wanneer laat je het alarm wel of niet af gaan? De set heeft hier geen idee van, hij doet maar wat.

Deze veiligheidsset geeft wat ons betreft daarom een (soort van) vals gevoel van veiligheid. König heeft bovendien nog een hoop werk te verzetten om de app gebruiksvriendelijker te maken, de apparaten transparant bedienbaar te maken (zodat je ze ook echt uit kunt zetten bijvoorbeeld), en inzichtelijk te maken waar de camerabeelden heen en langs gaan (privacy!). De hele set scoort daarom bij Smarthome Magazine net een onvoldoende.

De smart home-producten van König zijn verkrijgbaar bij onder meer MaxICT. Deze winkel heeft ons ook dit reviewexemplaar te beschikking gesteld.

5.5

• Eenvoudige installatie