Review: Nubo Cam IP-camera van Panasonic

15 maart 2017 + 10 minuten 0 Reacties
Nubo Cam 1

In deze review bekijken we de Nubo Cam, een IP-camera van Panasonic. Deze camera valt niet alleen op door zijn design, maar ook door 4G-connectiviteit en IFTTT-protocollen.

Wat is de Nubo Cam?

De Nubo Cam is een kleine slimme camera die je volgens Panasonic werkelijk overal kunt neerzetten of ophangen. Binnen en buiten, want hij is redelijk waterdicht. Maar ook buiten het bereik van een wifi-netwerk, wat voor vrijwel alle andere IP-camera’s onmogelijk is.

De Nubo Cam heeft een meegeleverde Vodafone simkaart aan boord. Gebeurtenissen die de camera registreert worden zo via het mobiele internet, 4G LTE, doorgestuurd naar een smartphone. Je kunt de Nubo Cam dus ook buiten aan een tuinhuisje ophangen, of in een hotelkamer, of zelfs op een boot. Zolang er maar wifi of 4G is en natuurlijk niet te vergeten: stroom. Dit biedt de mogelijkheid om deze camera overal in Europa (de reikwijdte van de simkaart) neer te zetten, zolang er maar elektriciteit voorhanden is. 4G en ook 3G zijn vrijwel overal in de lucht. De camera werkt ook op 3G-netwerken, alleen wel wat langzamer.

Technische gegevens

• 150 gram zwaar
  • 6 x 8 centimeter groot
  • Nederlands ontwerp
  • groothoek cameralens 138 graden
  • IFTTT compatibel
  • SD- en simkaart mogelijk
  • betaalde clouddienst
  • opnamekwaliteit wifi: 1080 pixels/15 fps
  • opnamekwaliteit 4G/3G: 720 pixels/5 fps
  • IP64 water- en weerbestendig
  • tweeweg audio

Clouddiensten en prijzen

De camera zelf kost 349 euro, wat flink aan de hoge kant is voor een IP-camera. Wil je tien dagen video kunnen terugkijken in de cloud, dan betaal je per maand 9,99 euro. Wil je een maand kunnen terugkijken, dan stijgt dat bedrag naar 29,99 euro en wil je negentig dagen je video’s in de cloud kunnen terugkijken, dan betaal je 99,99 euro per maand.

Bij deze bedragen hoort ook het terugkijken van ‘mobiele events’. Dat staat voor dertig seconden kijken naar video die via de 4G-connectie wordt verstuurd. Voor een camera die is verbonden met wifi, is dit overigens onbeperkt. Maar kijk je een paar minuten wat er gebeurt voor de camera via de 4G-connectie, dan ben je wel beperkt. Met een paar minuten via je smartphone kijken wat er voor de camera gebeurt, zorgt er zo wel voor dat je snel een paar mobiele ‘events’ verder bent. Bij het goedkoopste abonnement krijg je 250 ‘events’ per maand, dus 125 minuten. Dat aantal stijgt met de cloudprijzen mee: het middelste abonnement heeft 1000 ‘events’ en het duurste 5000 ‘events’. Met dat laatste abonnement kun je dus bijna 42 uur video terugkijken via 4G.

Echter, je kunt er ook voor kiezen om helemaal geen abonnement te betalen en er gewoon een sd-kaart in te stoppen die de video opneemt. Als je ook de 4G-connectie laat voor wat hij is en de Nubo Cam op het thuiswifinetwerk aansluit, ben je geen maandelijkse kosten kwijt. Dat heeft wel het risico dat een dief die er met de Nubo Cam vandoor gaat, ook het bewijs meeneemt want de beelden worden dan nergens anders, dan op de interne sd-kaart zelf, opgeslagen.

Het design

Het Nederlandse design mogen we gerust opvallend noemen. Het is in wiskundige termen een gelijkbenig trapezium, zeg maar een soort afgeplatte piramide. De basis is breder dan de top. De camera is in een witte behuizing vervat, met het Panasonic-logo prominent aan de voorkant. De voorkant is verder voornamelijk zwart. Eigenlijk was wit hier mooier geweest, in de stijl van de rest van de behuizing. Maar we hebben daar verder geen problemen mee.

De achterkant is opvallend. Die is van metaal met een soort rooster, en een sterke magneet in het midden. Je kunt de Nubo dus heel makkelijk op een koelkast of een metalen strip ‘plakken’. De magneet is sterk genoeg om de camera op zijn plek te houden. Het geribbelde rooster wordt na verloop van tijd warm. Dat is ook precies de bedoeling ervan: warmte van de camera en de interne elektronica afvoeren. Het metalen raster maakt de camera nogal zwaar. Dat vinden we geen probleem; hij staat daarom vrij stevig. En aangezien hij geen standaard of sokkel heeft, is dat belangrijk.

Aan de rechter zijkant komen we een rastertje tegen. Daar achter bevindt zich de speaker. De micforoon is bijna onzichtbaar achter een gaatje in de zwarte voorkant weggewerkt. Via microfoon en speaker kan er via de Nubo Cam gesproken worden met iemand die voor de camera staat.

De onderkant van de camera is ook een vermelding waard. Die moet je namelijk zelf waterdicht maken. De usb-laadkabel gaat in een diepe sleuf, die je met een bijgeleverd stukje rubber zelf moet afdekken. Zo kan de Nubo Cam ook buiten worden opgehangen. Panasonic belooft dat hij stormen kan weerstaan, maar er wordt ook gewaarschuwd: de camera kan niet zwemmen. De Nubo Cam is voorzien van een IP64-certificatie.

Montage en installatie

Installatie van de Nubo is erg makkelijk. Vanwege de stevige behuizing kun je de Nubo gewoon op een kast of een plank neerzetten. Ook de magneet aan de achterzijde kan gebruikt worden om hem aan een metalen oppervlak te hangen. Als dat niet voorhanden is, kun je een metalen stripje kopen en dat ergens op een muur schroeven. De Nubo Cam hoef je er dan alleen nog maar met zijn magneet tegenaan te ‘plakken’.

Wie de camera buiten wil ophangen, kan beter de Nubo Mount gebruiken. Deze is los in de winkel te verkrijgen en kost dertig euro. Het is een flexibel in te stellen ring en een bevestigingsplaatje dat ergens tegenaan kan worden geschroefd. De Nubo Cam kan daar aan worden gehangen, zodat hij vanaf een hoge plek aan een muur of zelfs aan een plafond kan worden bevestigd. Zolang er maar stroom voorhanden is, kan de camera overal worden opgehangen of neergezet.

Na het monteren, is het installeren van de wifi-verbinding en de app noodzakelijk. Dat wijst zichzelf en is niet al te moeilijk. Wel is het oppassen bij het begin, als je moet kiezen voor een ‘freemium’  of een betaald abonnement. Deze keuze moet je meteen goed doen, want het is niet zo makkelijk terug te draaien. Daarvoor moet eerst de camera worden gereset en moet je de onderkant er vanaf schroeven om hem te resetten. Aangezien er een gratis proefperiode bij de Nubo Cam hoort, is het beter om een betaald abonnement te nemen; in het begin kost dat toch niks en later kun je dat eventueel weer wijzigen in freemium. Maar van freemium wijzigen in een betaald abonnement vergt een schroevendraaier.

De app en IFTT

De app biedt een eenvoudige interface waarin je niet al teveel kunt instellen. Start je hem, dan krijg je meteen beeld op de onderste helft van het scherm. Op de bovenste helft zie je een dikke rode knop ‘disarmed’ of een dikke blauwe knop ‘armed’. De kleuren niet erg logisch zijn, Nubo had ze beter kunnen omdraaien. Druk op die knop, en de camera gaat opnemen en notificaties doorzenden als hij is ‘gewapend’.

Tik je op het beeld, dan komen er twee nieuwe knoppen te voorschijn: vastleggen en ‘tap om te spreken’. Bij vastleggen begint de camera beelden op te nemen, bij ‘tap om te spreken’ kun je via de luidspreker van de Nubo Cam via je eigen smartphone praten met iemand die bij de camera is.

Onder het beeld zijn drie knoppen: een huisje, een bel en een instellingenicoon. Het huisje is gewoon de hierboven beschreven homepage met het beeld en de armed/disarmed-knop. Bij de bel is een overzicht van de opgenomen beelden te zien, die zijn vastgelegd in de ‘armed’ status. Die beelden kun je desgewenst downloaden, delen via e-mail of een andere app, of verwijderen.

Bij de instellingen is te zien hoe het staat met je abonnement. Hoeveel wifi-events, mobiele events en dagen heb je nog in je abonnement ter beschikking. Je account kan hier worden ingesteld en er kan desgewenst nog een Nubo Cam of meerdere camera’s aan worden toegevoegd in dit scherm. De knop ‘apps en integrations’ brengt je naar IFTTT.

IFTTT is de afkorting voor If This, Then That. Het is een protocol waarmee je via de Nubo Cam andere slimme apparaten in huis kunt aansturen. Als de Nubo Cam beweging ontdekt, kan hij bijvoorbeeld al je Philips Hue-lampen aanzetten. Ook is het mogelijk om via IFTTT een ‘geofence’ in te stellen. Als je je huis verlaat, gaat de Nubo Cam automatisch aan zodra je je buiten een bepaalde omtrek rondom je huis begeeft. En hij gaat weer uit als je thuiskomt.

Via IFTTT is nog veel meer mogelijk. Je kunt een hele serie acties in gang zetten als er iets gebeurt. Dat moet je dan zelf aanmaken binnen IFTTT. De standaard-apps die al beschikbaar zijn, zijn al best nuttig. Zo kun je jezelf een e-mail laten sturen als de Nubo Cam een beweging of een geluid ontdekt, of je kunt jezelf een sms laten sturen. Een IFTTT-app die we wat minder begrijpen is deze: ‘Arm all my Nubo’s when an astronaut exits space.’ Tja. Als iemand je later vraagt waar je was toen André Kuipers weer landde in Kazachstan, heb je er in ieder geval beelden bij. Nuttiger lijkt het ons dat je alle bewegings- en geluidsnotificaties in een spreadsheet op Google Drive kunt laten zetten.

Kwaliteit en gebruik

De Nubo Cam voelt degelijk aan, de app is goed doordacht en de koppeling met IFTTT breidt het aantal mogelijkheden op een handige manier sterk uit. Panasonic doet zijn naam als leverancier van kwaliteitsproducten gestand met dit product. De mogelijkheid om 4G te gebruiken is interessant voor mensen die geen wifi-netwerk tot hun beschikking hebben, en maakt de camera handig voor reizigers die hun spullen in de gaten willen houden in bijvoorbeeld een hotelkamer.

De kwaliteit van de beelden is goed. De camera neemt via wifi op met een resolutie van 1080 pixels, op 3G en 4G wordt die kwaliteit ietwat verlaagd naar 720 pixels. Dat is nog altijd HD, dus het levert herkenbare beelden op. Niet korrelig, maar het is wel de vraag of bij inzoomen gezichten herkenbaar zijn.

Op wifi worden er 15 frames per seconde vastgelegd, op 3G en 4G daalt dat naar 5 frames per seconde. Op die manier wordt weliswaar bespaard op de verbindingskosten, maar toch vragen we ons af of dit laatste niet te weinig is om een gebeurtenis goed in beeld te krijgen. Voor een normaal filmpje dat met een smartphone wordt gemaakt, is de standaard 30 frames per seconde.

De 138-graden groothoeklens zorgt ervoor dat een hele kamer goed in beeld komt. Daarbij belooft Panasonic dat de camera zelf ontdekt wat relevant is en wat niet. Een voorbijwaaiend blaadje zal geen notificatie opleveren, maar een persoon wordt gedetecteerd. Dit komt overeen met onze ervaringen, hoewel de camera er ook wel eens naast zit met zijn notificaties. Maar: liever een te veel dan een te weinig, bij dit soort automatische camera’s.

De Nubo Cam maakt goede nachtbeelden. Ze worden in dat geval zwartwit. De infraroodstralers rondom de camera maken dat alles en iedereen goed in beeld komen. Dat wil zeggen tot een meter of tien. Wat moet volstaan in een normale woning of tuin.

De kwaliteit van de audio is in orde, al vinden we wel dat de Nubo Cam wat zacht is ingesteld. Wil je dat iemand je goed hoort via de Nubo Cam, dan moet je hard praten in je smartphone.

De Nubo Cam is een goed product. De mogelijkheden zijn groter dan bij veel andere IP-camera’s. 4G, de magneet op de achterkant en de waterbestendigheid maken dat deze camera wel eens nieuwe markten kan aanboren. De koppeling met IFTTT is handig en, wat ons betreft, bijna verplicht bij smart home devices. De prijs van de camera is wel aan de hoge kant. Een Nest Cam kost 199 euro, de Nubo Cam anderhalf keer zoveel: 349 euro. De prijzen voor cloudopslag zijn ook niet mals, met abonnementen tussen tien en honderd euro per maand.

Het is dan ook de vraag welke doelgroepen Panasonic met deze kwaliteitscamera zal aanspreken. Voor gewoon huis-, tuin- en keukengebruik is deze camera eigenlijk wat te rijk uitgerust. Maar bedrijven, of mensen met een bedrijf aan huis, kunnen met deze Nubo Cam wellicht heel goed uit de voeten. Vooral als ze er een aantal tegelijk gebruiken voor verschillende ruimten. Daarmee biedt de Nubo Cam op tegen dure professionele veiligheidssystemen. En dan is het apparaatje ineens heel goedkoop.

8.5

• Strak design
  • Binnen en buiten te gebruiken