Review: Foscam FI9900P V2 camera en Foscam FN3109H NVR

08 april 2017 + 10 minuten 0 Reacties
Foscam FI9900P V2 review

In deze review bespreken we de Foscam FI9900P V2 camera (149,96 euro) en de Foscam FN3109H Network Video Recorder (144,95 euro) voor het beveiligen van je smart home.

Video Surveillance-apparatuur was vroeger voorbehouden aan professionals die daarmee bewakingssystemen ontwierpen voor de industrie, institutionele markt en een aantal vermogende particulieren. Met de steeds verder dalende prijzen van elektronica en de daarmee samenhangende massaproductie in landen als China, zijn er tegenwoordig surveillance systemen te koop binnen het prijsbereik van particulieren en is er geen system-integrator meer nodig om die aan te leggen. Wie enige educatie heeft op het gebied van automatisering kan zijn vakantievilla op de Bahama’s zelf voorzien van geavanceerde bewaking. Foscam is één van de fabrikanten die daarvoor de bouwstenen biedt.

Foscam beveiligingssysteem

Zoals altijd met computer-gerelateerde apparatuur zijn de mogelijkheden grenzeloos. Binnen het kader van dit verhaal kunnen dan ook niet alle mogelijkheden van de Foscam FI9900P V2 camera (129,95 euro) en de Foscam FN3109H Network Video Recorder (144,95 euro) worden besproken. De bijgeleverde documentatie neemt de gebruiker mee langs alle netwerkinstellingen en configuratie-opties. Het is voor de consument niet noodzakelijk om beide producten aan te schaffen. Dat is afhankelijk van de requirements ten aanzien van bewaking. Met een enkele Foscam camera kan al een compleet bewakingssysteem worden gemaakt. De NVR krijgt pas een functie indien er gedurende langere tijden een live-videostream opgenomen moet worden. Met de camera’s kan de live-stream via verschillende devices worden bekeken, maar de opnamemogelijkheden (van de camera) zijn in principe bedoeld om snapshots (stills) en korte videofragmenten op te nemen na een alarmmelding (trigger) of op basis van zogenaamde schedules. Er worden dan snapshots of videofragmenten gemaakt op van tevoren ingestelde tijden.

Foscam FI9900P V2

Deze Foscam is een outdoor HD IP camera met een maximale resolutie van 1920 x 1080 pixels (1080p). Lagere resoluties zijn in te stellen. Aansluiting is mogelijk via een vaste ethernetverbinding of via WiFi. De camera wordt gevoed uit een externe adapter. De E-versie van deze camera is geschikt voor power over ethernet (PoE). Deze faciliteit moet dan aanwezig zijn in bijvoorbeeld een gebruikte switch. Ook een injector behoort tot de mogelijkheden. Met de FI9900P V2 camera is een volledig bewakingssysteem te bouwen. Het live-videobeeld is te zien via een iOS of Android app en/of via de Web UI. De iOS en Android apps bieden onder andere de mogelijkheid om camera’s toe te voegen, opnames te maken, te luisteren naar een microfoon die op een camera aangesloten kan worden en terug te praten, waardoor dit geluid via een op een camera aangesloten luidspreker klinkt. Er kunnen ook snapshots en videofragmenten via de smartphone app opgenomen worden.

Met de Web UI kunnen beelden live worden gevolgd en kunnen door alarm-triggers stukjes video of snapshots opgenomen worden. De beelden kunnen opgeslagen worden op de camera, indien deze voorzien wordt van een optionele SD-card, maar ook op een server. Wie langdurig live-videobeelden op wil nemen, kan het beste de NVR aanschaffen. De Foscam Cloud biedt de mogelijkheid om 24 uur aan videofragmenten op te nemen als gevolg van alarm-triggers en 5000 snapshots op basis van alarm-triggers. Die beelden zijn dan later weer terug te halen. Met de Web UI is het mogelijk om alle camerafuncties met een remote te bedienen. De beelden van de camera zijn binnenshuis op het lokale netwerk beschikbaar. User-accounts voor verschillende gebruikers kunnen aangemaakt worden. De beelden zijn ook eventueel buitenshuis ter beschikking. Dat gaat in geval van de Web UI via port forwarding. Vanaf elke locatie in de wereld, waar een webbrowser is, zijn de camera-beelden dan live beschikbaar. Beelden rechtstreeks vanaf de camera zijn ook buitenshuis beschikbaar. Een fraaie functie is het in kunnen stellen van een privacy-zone. Als de camera gericht is op de achterzijde van je villa, waar ook de gasten in verschillende gradaties van ‘ontkleed zijn’ liggen te zonnen, dan kun je dit gebied vervangen door een zwart vlak op de videobeelden.

Alarm-triggers

Streaming video is ook beschikbaar via het RTSP-protocol. Er is dan een player nodig die volgens dit protocol af kan spelen. Nachtzicht en de digitale zoom zijn op afstand bereikbaar. De hier besproken camera heeft een nachtzicht van 20 meter. De verschillende camera-modellen werken met verschillende alarm-indicators als reactie op beweging. Bij een alarm kan een snapshot worden gemaakt of een stukje video opgenomen worden. Maar het systeem kan ook een e-mail uitsturen. De indicator kan ook bestaan uit het aansturen van een geluids-alarmsignaal. De motion-detection zone in het gebied dat door de camera wordt gezien, kan worden ingesteld. Wie een huiskamer bewaakt waar een kooi met vogels staat, kan de detection-zone zodanig instellen dat die vogels niet meegenomen worden en dus geen alarmmelding kunnen activeren.

Sommige camera’s kunnen ook geluid gebruiken als alarm-trigger. De FI9900P genereert snapshots of video na een alarm of stuurt een e-mail. Beelden genereren of emails sturen kan ook op vaste tijden geprogrammeerd worden. Die functies kunnen gelijktijdig gebruikt worden. De gemaakte beelden kunnen op de camera SD-kaart opgeslagen worden of op een server. Sommige camera’s hebben een I/O alarm terminal block. Er kunnen dan allerlei sensoren aangesloten worden die functioneren als alarm-triggers. Via hetzelfde block kunnen ook alarmgevers als sirenes, licht en mistkanonnen aangesloten worden of mitrailleurs, landmijnen en valkuilen. Is een beetje afhankelijk van wie u verwacht. Voor de duidelijkheid: de FI9900P heeft geen I/O alarm. De hierna te bespreken FN3109H NVR heeft wél I/O.

Foscam FN3109H NVR

De NVR is te benaderen met behulp van een lokale webbrowser of door het aansluiten van een beeldscherm en muis, rechtstreeks op de NVR zelf. Bij de documentatie zit een programma (Searchtool) om het IP-adres van de NVR te achterhalen. Vervolgens kan dan via de browser contact opgenomen worden. De NVR komt zonder ingebouwde harddisk. De user kan zelf een schijf inbouwen tot een maximale storage-capacity van 4Tb. Om een back-up te maken van data op de interne harddisk, kan externe storage aangesloten worden op de USB-poort. Op basis van motion-triggers, via I/O verkregen triggers of schedules, kan het systeem dan video opnemen en/of snapshots. De record-functie kan ook handmatig worden bediend. De live video stream vanaf meerdere op het netwerk aangesloten camera’s kan gelijktijdig worden gevolgd op een splitscreen. Bij meerdere camera’s zijn er wel grenzen aan de resolutie die getoond kan worden. De FN3109H support negen kanalen video. Het is mogelijk om via een splitscreen negen live-camerabeelden tegelijk te zien. De userinterface van de NVR biedt ook de mogelijkheid om zogenaamde PTZ-camera’s te bedienen. Zulke camera’s hebben Pan, tilt en Zoom. De NVR heeft een auto-detect voor de aangesloten netwerkcamera’s. Functies zoals een motion-detect area, privacy-zones en user accountmanagement zijn ook hier beschikbaar. Vanzelfsprekend kan het opgenomen materiaal afgespeeld worden.

De NVR is ook vanaf ‘buiten’ benaderbaar. uPnP dient dan wel enabled te worden of port-forwarding moet ingesteld worden. Bij extern bereik is ook de (externe) e-mail-functie mogelijk. Bij een alarm kan de NVR dan een e-mail naar buiten sturen. Interne e-mail (over een intranet) is ook mogelijk, maar dat vraagt om de aanwezigheid van een mailserver.

Test

In eerste instantie werd de camera aangesloten op een van de Cisco-switches van het netwerk in de test- en luisterruimtes. Op zowel een iMac als Windows-systemen kon contact opgenomen worden met de camera via de op die machines aanwezige webbrowsers. De Setup Wizzard (in de WEB UI) start vervolgens en de gewenste configuraties zijn te maken. In het ‘Live Video’ scherm is dan de streaming video te zien, zijn kleurcorrecties te maken, is de resolutie in te stellen, kunnen opnames worden gemaakt en zijn nog veel andere functies beschikbaar. Voor zover dat niet ingesteld is om automatisch te verlopen, kan de IR aangezet worden om een nightview te krijgen vanaf de camera(s).

De documentatie (op bijgeleverde cd’s) maakt dat het hele proces makkelijk te volgen en uit te voeren is. Het HD-beeld van de camera is van uitstekende kwaliteit. Ook vanaf het internet kon contact opgenomen worden met intern. Kostte enige moeite, want de weg naar binnen en naar buiten is hier zwaarbeveiligd met firewalls, een dmz en andere maatregelen. Ook de NVR functioneert prima. De menu’s om schedules te maken, back-ups, netwerkinstellingen, terugspelen enzovoorts zijn erg duidelijk en gebruiksvriendelijk. Het siert Foscam dat de camera’s en andere apparatuur nog steeds bereikbaar zijn via interfaces voor Windows en Mac OS X. Voor de serieuze computergebruiker is dat aangenamer en flexibeler dan alle smartphone-geweld van de laatste jaren.

Het configureren van een camera gaat erg snel en gebruiksvriendelijk. Een IP-camera zonder WiFi wordt verbonden met een voeding (eigen voedingsadapter of switch/router met PoE). Sluit de camera vervolgens aan op de router met een netwerkkabel. Een camera mét WiFi heeft alleen een voeding nodig. Het netwerkcontact wordt gemaakt via de WPS-knop op de camera. De router dient dan ook een WPS-functie te hebben. Een camera mét WiFi hoeft alleen een voeding te hebben en maakt netwerkcontact via de WPS-knop. Bij EZLink camera’s is geen WPS nodig. Zorg vervolgens dat de smartphone of tablet verbinding heeft met de WiFi van de router. Download de Foscam app (Google Play of App Store). Start de app, maak een account aan, scan de QR-code op de camera, volg de stappen in de app en de zaak werkt. Gaat razendsnel een doorgaans probleemloos. Mocht het niet werken dan kan de configuratie ook gedaan worden via MyFoscam in een webbrowser.

De hier besproken Foscam FI9900P V2 IP-camera en NVR FN3109H Network Video Recorder vormen een gebruiksvriendelijke en goede basis om een beveiligingssysteem te maken dat in staat is om ook gedurende langere tijd streaming video op te nemen en terug te spelen. Wie alleen videofragmenten of snapshots op wil nemen als er een alarm-trigger is, heeft voldoende aan één of meerdere camera’s. In de praktijk zal een gemiddelde consument al snel minimaal twee camera’s inzetten. Het gemak van de smartphone-apps is dan weer dat het te beveiligen object vanaf elke locatie in de wereld via een live videostream in de gaten kan worden gehouden, maar in de praktijk zal het vooral gaan om de alerts die ontvangen kunnen worden.

Naast de hier besproken camera heeft Foscam diverse andere modellen. Functionaliteiten kunnen verschillen, dus voor elke toepassing zijn er wel camera’s te vinden. Foscam levert ook complete sets, met bijvoorbeeld acht camera’s en een NVR. De complexiteit van de achterliggende netwerktechnologie heeft Foscam goed opgevangen in een gebruiksvriendelijke userinterface en een prima handleiding. Desondanks vergt het bezig zijn met dit soort systemen enige basiskennis op het gebied van netwerken. Een indrukwekkende eigenschap is te vinden in de motion-sensor-functionaliteit die toegekend kan worden aan de delen van het camerabeeld (eigenlijk de video-chip), waar beweging echt een alert op moet wekken. Ook de privacy-zone, die op een vergelijkbare manier op het beeldscherm kan worden aangegeven, is een handige feature. Het maakt onder andere dat de plaatsing van camera’s veel eenvoudiger is. Samengevat een weldoordacht systeem dat zonder problemen gewoon werkt.

Geschreven door: Ruud Jonker