Eigenaars Amazon Echo-speakers krijgen binnenkort advertenties te horen

12 mei 2017 1 Minuut 0 Reacties
amazon-echo

Er komen advertenties naar de Amazon Echo-speakers. VoiceLabs heeft een nieuw platform onthuld dat dit mogelijk moet maken: Sponsored Messages. Daarmee kunnen ontwikkelaars geld gaan verdienen met de toepassingen die ze voor de slimme speakers ontwikkelen.

Advertenties vóór en na gesprekken

VoiceLabs laat weten dat de reclames voor en na gesprekken te horen zullen zijn. Het gaat dan om korte boodschappen van zes tot vijftien seconden lang. Die zouden moeten dienen om ofwel de naam van een sponsor kenbaar te maken, of bijvoorbeeld een consument op een dienst te wijzen.

Tegenover CNET legde CEO Adam Marchick uit hoe het in de praktijk uit zal pakken. Stel dat een podcast uitgebreid ingaat op sportwedstrijden. Aan het eind zou dan een reclame voor de Amerikaanse sportzender ESPN te horen kunnen zijn, bijvoorbeeld in de vorm van: “Bedankt voor het luisteren en bedankt aan ESPN voor de ondersteuning.”

Advertenties zijn al mogelijk

Amazon heeft al richtlijnen ontwikkeld die vastleggen hoe en wanneer ontwikkelaars gebruik mogen maken van advertenties. Ze mogen alleen te horen zijn in muziekstreaming en radio, en mogen Alexa’s stem niet gebruiken. Dat betekent dat meer dan 13.000 van de vaardigheden van de Echo Sponsored Messages niet ondersteunen.

Bedrijven als ESPN en Wendy’s testen in de Verenigde Staten al enkele maanden advertenties op de Amazon Echo. Zij stellen dat die tot nu toe positief ontvangen worden. Dat zal VoiceLabs mogelijk aangespoord hebben het advertentieplatform te ontwikkelen. Op dit moment verwacht het bedrijf voorlopig vooral advertenties gebaseerd op aankomende evenementen en acties daaromtrent te maken.

Google Home

Ook Google doet al van alles met advertenties met zijn Google Home. Heel positief zijn die advertenties tot dusverre niet ontvangen. Engadget omschreef recente ophef rond een Burger King-reclame. Als die reclame op tv te zien was, en er een Google Home-apparaat in de buurt stond, werd dat automatisch geactiveerd. Daarna vertelde de digitale assistent uitgebreid over de Whopper Burger. Het kwam Google op fikse kritiek te staan en mogelijk zal Amazon daar les uit trekken.

Bron CNET

Reacties (0)