Whirlpool koopt receptenapp Yummly voor slimme keuken

05 mei 2017 2 Minuten 0 Reacties
Yummly

Een slimme keuken: een ontwikkeling die langzaam dichterbij komt. Whirlpool heeft de receptensite en app Yummly gekocht. Het is niet bekend hoeveel er betaald is voor de overname. Yummly wordt geschat op een waarde van bijna honderd miljoen dollar. Met de app krijgt Whirlpool meer dan één miljoen recepten in handen. Die kan het gebruiken in toekomstige slimme keukens.

Keuken van de toekomst

Whirlpool stelt dat het met de recepten kan bouwen aan een slimme keuken. Ze zien het als de toekomst. “Elke dag gebruiken miljoenen consumenten van over de hele wereld producten van Whirlpool, om maaltijden te bereiden voor hun gezin. Met Yummly wordt het plannen van maaltijden een stuk minder stressvol en helpen we de eeuwenoude vraag te beantwoorden: ‘wat eten we vanavond?’” laat het bedrijf in een statement weten.

Producten van Whirlpool zijn onder meer koelkasten, diepvriezen, magnetrons en kookplaten. Het bedrijf werkt actief aan de ontwikkeling van producten voor ‘slimme keukens’. Daartoe voegt het veelal internetmogelijkheden toe aan witgoed. Denk daarbij aan apparatuur die bediend kan worden via Amazons digitale assistent Alexa, of bijvoorbeeld ovens die werken met de Nest-thermostaat.

Slimme keuken

Whirlpool heeft veel nieuwe producten in ontwikkeling die passen bij het concept van de slimme keuken. Zo is er een Scan-to-Cook-functie in een speciale app ingebouwd. Gebruikers kunnen daarmee kookinstructies sturen naar hun oven of magnetron, zonder zelf iets in te hoeven stellen. Ook werkte Whirlpool enige tijd samen met de software Innit. Samen probeerden ze toepassingen te bouwen om verschillende soorten voedsel aan elkaar te koppelen.

Ondanks dat die samenwerking uiteindelijk strandde, is het afwachten op het moment dat er daadwerkelijk sprake is van een slimme keuken. Zo ziet Whirlpool een toekomst voor zich waarin bijvoorbeeld een voorraadkast en koelkast bij kunnen houden welke producten erin geplaatst worden. Vervolgens kunnen die apparaten advies geven voor het eten – een toekomstbeeld waarin de overname van Yummly een rol kan spelen.

Makkelijker leven

Whirlpool wil volgens onderdirecteur Brett Dibkey in elk geval het leven van de consument makkelijker maken, door die slimme keuken. “We zijn eraan toegewijd nieuwe producten te lanceren die het dagelijks leven van de consument makkelijker maken. Deze producten worden steeds meer gedefinieerd door zowel fysieke als digitale ervaringen. Yummly biedt een uitstekend platform om ons digitaal aanbod mee te bouwen,” aldus Dibkey.

Reacties (0)