Review: Nest Cam IQ met gezichtsherkenning en 4K-beelden

22 juli 2017 + 10 minuten 0 Reacties
Nest-Cam-IQ-review-4

In deze review kijken we naar de Nest Cam IQ, de meest geavanceerde slimme camera van Nest tot nu toe. De camera is uitgerust met onder meer een 4K-sensor en gezichtsherkenning.

2017 is voor diverse fabrikanten van slimme camera’s het jaar om een verbeterde, tweede generatie uit te brengen. Ook Nest brengt een nieuwe versie van zijn camera uit, genaamd de Nest Cam IQ. Deze slimme camera beschikt over een nog hogere resolutie, een nieuw design en gezichtsherkenning. In deze review kijken we naar de Nest Cam IQ.

Wat is de Nest Cam IQ?

De Nest Cam IQ is een verbeterde en geavanceerdere versie van de Nest Cam die we een jaar geleden getest hebben. Net als zijn voorganger is deze nieuwe camera bedoeld voor diegenen die graag een oogje in het zeil houden en weten wat er thuis gaande is als ze niet aanwezig zijn. De prijs van het nieuwe model; 349 euro.

Ten opzichte van de vorige generatie Nest Cam is de beeldkwaliteit en audiokwaliteit fors verbeterd. De Nest Cam IQ heeft een 4K-beeldsensor (8 megapixels), kan 12x digitaal inzoomen en verscherpen, en biedt HDR-beelden (High Dynamic Range). De vorige generatie moet het doen met een SDR beeld dat een resolutie van 1080p heeft. Dankzij twee 940 nm infrarood-leds zorgt Nachtzicht ervoor dat alles gelijkmatig verlicht is zonder een rode glans. De luidsprekers van de Nest Cam IQ zijn zevenmaal sterker dan die van de oorspronkelijke Nest Cam. Verder staat de 3-microfoonarray dankzij de echo- en ruisonderdrukking volgens de fabrikant garant voor helder geluid.

De camera versleutelt de videobeelden op het apparaat voordat ze worden gestreamd en opgeslagen. De camera maakt hiervoor gebruik van een 128-bits AES-verbinding met TLS/SSL. Qua design zien we ook wat kleine verschillen met de vorige generatie terug. De Nest Cam IQ heeft een helderwitte behuizing van polycarbonaat met een draaisteun, waardoor je hem flexibel kunt plaatsen, waar je op dat moment een beeld nodig hebt.

Eén van de nieuwe slimme features van de Nest Cam IQ is dat hij niet alleen laat zien wat er gebeurt, hij is ook slim genoeg om het verschil te weten tussen een persoon en bijvoorbeeld een kat. Je ontvangt dan meldingen zonder dat je hiervoor een abonnement nodig hebt. Dit abonnement is bij de eerder gelanceerde camera’s wel vereist om deze ‘persoonsmeldingen’ te krijgen. De camera zoomt dan automatisch in en houdt de persoon in beeld, zodat je weet wie het is en wat hij doet. Wanneer je in de app kijkt wat er gebeurt, zie je tegelijkertijd een 130-graden breed overzicht van de kamer en de volgfunctie met close-upweergave van de persoon in huis in beeld.

Nest Aware abonnement

Zonder abonnement biedt de Nest Cam IQ 3 uur terugkijken in de tijd (met alleen screenshots van activiteiten), live kijken, praten en luisteren via de camera en inzoomen op beelden. Je krijgt een melding als er wat gebeurt maar terugkijken wat er precies gebeurd is, is niet mogelijk. Speciaal voor de Nest Cam IQ is hier de ‘persoonsmelding’ zoals hierboven beschreven aan toegevoegd.

Met een abonnement op Nest Aware (eerste 30 dagen gratis op proef) kun je dit uitbreiden met bekend-gezicht meldingen. Dit zijn meldingen over wie er in je huis is, bijvoorbeeld de naam van een gezinslid, de oppas of een onbekende. Hiervoor moet je bekende gezichten wel identificeren in de Nest-app. Met een abonnement krijg je daarnaast ook intelligente geluidsmeldingen. Deze meldingen brengen je op de hoogte van gebeurtenissen buiten beeld, zoals mensen die praten of blaffende honden.

Met Nest Aware heb je ook toegang tot bestaande functies, zoals 10- of 30-daagse videogeschiedenis die je met Beeldlijn kunt doorzoeken, het maken en delen van clips en time-lapses, en het maken activiteitszones met automatische deurdetectie. Bovendien geeft Nest aan dat het Aware-abonnement krachtige algoritmen toevoegt via de cloud waardoor bewegingen beter onderscheiden kunnen worden. Denk hierbij aan huisdieren, schaduwen, autolampen, etc. De camera wordt er dus letterlijk slimmer door. Voor het abonnement van 10 dagen terugkijken betaal je 10 euro per maand of 100 euro per jaar. Het abonnement waarbij je 30 dagen terug kunt kijken kost 30 euro per maand of 300 euro per jaar.

Design

Qua design zien we direct dat Nest een aantal belangrijke wijzigingen heeft doorgevoerd. De nieuwe Cam IQ is wat forser geworden qua afmetingen, is nu beschikbaar in het wit in plaats van zwart en komt met een nieuwe standaard. De standaard is deze keer van plastic gemaakt en het geheel is wat flexibeler; 180 graden horizontaal te bewegen en verticaal nagenoeg helemaal om zijn as te draaien. Ook de kabel is wat netter weggewerkt; sluit de usb type-c-kabel aan op de voet en je ziet verder geen kabel meer richting de camera zelf gaan. Echter, in tegenstelling tot de eerste generatie ontbreekt bij dit nieuwe model een ophangmechanisme in de doos. De schroefdraadaansluiting is aanwezig maar de standaard hiervoor moet nu los aangeschaft worden.

De camera ziet er uit als een klein lampje of spotje en is dus wat forser dan de originele Nest Cam. Nu is dat geen ramp want de camera ziet er bijzonder strak uit, is netjes afgewerkt, valt niet teveel op en kan stevig, stabiel en in meerdere hoeken geplaatst worden. Het deel van de lens is nog altijd zwart. Er zijn ook deze keer led-lampjes aanwezig, waaronder het groene lampje (is uit te schakelen) waardoor je ziet dat er iemand meekijkt. Een nieuwe led-ring licht op wanneer er gepraat wordt via de camera. De camera is ook deze keer niet zonder stroomvoorziening te gebruiken.

De installatie

Als we iets geleerd hebben van eerdere Nest-producten dan is het dat de installatie zeer eenvoudig is. Ook de Nest Cam IQ is met twee vingers in de neus op je smartphone te installeren. Installeer de Nest app (beschikbaar voor Android en iOS) op je mobiele apparaat, maak een account aan, scan de QR-code aan de onderzijde van de camera, geef de code van je WiFi-netwerk op (of koppel hem via een bestaand Nest-product) en geef het beestje een naam.

De verbinding komt snel tot stand en je kunt direct met de camera aan de slag. In de Nest-app kun je aangeven voor welke ruimte de camera bedoeld is, iets dat met name handig is wanneer je meerdere camera’s hebt hangen. In het homescherm van de app krijg je direct vensters van alle camera’s te zien. Zo heb je een goed overzicht van je hele huis.

Het plaatsen van de Nest Cam IQ is ook een fluitje van een cent; het is een kwestie van camera op de gewenste positie plaatsen, de camera aansluiten op het stopcontact, checken op je smartphone en klaar. Echter, houd er dus rekening mee dat je de camera dichtbij een stopcontact plaatst. Klein nadeel is dat de stekker die in het stopcontact moet wel erg breed is. Bij dubbele stopcontacten of stekkerdozen kan dit ervoor zorgen dat je een extra stopcontact verliest.

Instellingen

Qua instellingsmogelijkheden is er ten opzichte van een jaar terug niet bijzonder veel veranderd. Ja, Nest heeft de app diverse malen verbeterd maar de belangrijkste functies staan nog altijd overeind. Je kunt via de applicatie, die overigens nog altijd zeer gebruiksvriendelijk en goed vormgegeven is, alle instellingen van je Nest Cam IQ aanpassen.

Zo is het mogelijk de camera automatisch te laten activeren wanneer je het huis verlaat (koppeling met je smartphone) en te deactiveren als je thuiskomt. Ook kun je een schema aanmaken waardoor je de camera op specifieke tijden kunt inschakelen of uitschakelen. Verder is de beeldkwaliteit aan te passen (van laag naar hoog, van weinig naar veel bandbreedte), kun je het nachtzicht activeren of deactiveren, kun je het beeld van de camera draaien en kun je de camera middels een wachtwoord delen met iemand anders.

Nieuw is dat je de camera een activiteit middels een close-up kunt laten volgen, iets dat de hogere resolutie van de camera mogelijk maakt. Daarbij beschikt dit model over gezichtsherkenning en daarvoor is een optie met ‘bekende gezichten’ aanwezig. Hier kun je de functie activeren en wanneer geactiveerd krijg je in dit menu een overzicht van alle gezichten die als ‘bekend’ bestempeld zijn door jou als gebruiker. Je kunt gezichten zelf ook weer verwijderen.

Ook voor meldingen en geluiden/audio zijn er diverse instellingen. Zo kun je een kort geluidssignaal laten afspelen als je iets via de camera wilt zeggen, kun je de microfoon dempen of uitzetten en kun je aangeven waar (mobiel en tablet of e-mail) je meldingen wilt ontvangen wanneer er een beweging, een persoon (alleen bij de Nest Cam IQ als standaard) of een geluid gedetecteerd wordt. Mocht je extra zones hebben aangemaakt dan kun je aangeven of er alleen meldingen mogen komen als er iets in die zone gebeurt.

Verschil mobiel en computer

Wat ook nog hetzelfde gebleven is, is het onderscheid tussen de mogelijkheden die je hebt op je smartphone (in de app) en via de browser. Je kunt namelijk ook via de browser van je computer inloggen, waarna je toegang hebt tot een aantal extra mogelijkheden. Afhankelijk van je abonnement kun je via al je apparaten (app of browser) door de videogeschiedenis bladeren en alle meldingen bekijken. Wanneer je inlogt via de browser kun je echter ook zelf lange clips (videofragmenten) maken en delen, time-lapses maken en delen, een overzichtsweergave of een ‘per minuut’-weergave van een deel van je Videogeschiedenis bekijken, en je kunt activiteitszones aanmaken.

Deze laatste optie maakt het bijvoorbeeld mogelijk een zone voor de voordeur aan te maken, waarna je een melding krijgt wanneer er puur in die zone iets gebeurt. Ook kun je een specifieke zone uitsluiten van meldingen. Het aanmaken van een zone is zeer eenvoudig en kan handig zijn wanneer je bijvoorbeeld huisdieren hebt waarvan je geen melding wilt ontvangen of wanneer je een brievenbus in beeld hebt waarvan je niet elke keer als er een brief op de mat valt een melding wilt hebben.

Kwaliteit en gebruik

Nest heeft de applicatie het afgelopen jaar diverse malen voorzien van een update, en hoewel de eerste versie van de app al duidelijk en goed vormgegeven was is de meest recente versie nog iets stabieler en gebruiksvriendelijker. De app is overzichtelijk ingedeeld, biedt toegang tot alle belangrijke instellingen en geeft je in één overzicht alles dat je moet weten over de Nest-producten in huis. De browserversie is eigenlijk een uitvergrote versie van de app, met wat extra functies. Het homescherm van zowel de app als de browser biedt een thumbnail-weergave van het live-beeld van de camera. Wel is het in de browser wat eenvoudiger om nauwkeurig door de tijdlijn te bladeren en dus activiteiten terug te zoeken.

Er zijn twee nieuwe functies van de Nest Cam IQ die qua prestaties wat extra aandacht verdienen; de gezichtsherkenning en de hoge 4K-resolutie. De gezichtsherkenning is een mooie functie voor wanneer er mensen thuis zijn wanneer je dat zelf niet bent. De camera maakt close-up screenshots van gezichten die voorbij komen, waarna je de melding van een onbekend gezicht op je smartphone voorbij ziet komen. Je kunt vervolgens aangeven of dit een bekend gezicht is, waarna het gezicht in de bibliotheek met bekende gezichten gezet wordt. Daar kun je elk gezicht ook een naam geven. Dit werkt vrij nauwkeurig, maar de camera moet elk persoon een paar keer gezien hebben voordat iemand goed herkend wordt. Je trekt immers niet elk moment hetzelfde gezicht en bent niet elke keer goed in beeld. Onze ervaring is dat je een gezicht gemiddeld vijf keer moet opslaan voordat de persoon in 95 procent van de gevallen als ‘bekend gezicht’ herkend wordt. Is dit het geval, dan kan de camera je alsnog een melding sturen, maar dan met de notificatie dat er een bekend gezicht (met naam) is waargenomen.

De 4K-resolutie is een feature die zijn voordelen heeft, maar wellicht niet voor iedereen noodzakelijk is. Dankzij de hogere resolutie kun je eenvoudig inzoomen op een deel van het beeld, bijvoorbeeld om de deur van dichtbij te bekijken. Er gaat nauwelijks scherpte verloren. Ook maakt de hogere resolutie het mogelijk een activiteit in close-up te volgen. Neemt de camera iets waar dan wordt er op die activiteit ingezoomd en kun je dus beter zien wat er gaande is. Gelukkig wordt het beeld niet altijd in 4K-resolutie gestreamd, wat ten kosten zou gaan van de bandbreedte. Alleen wanneer er ingezoomd wordt profiteer je van de hogere resolutie. Heb je de camera in een relatief kleine ruimte staan waar inzoomen geen noodzaak is dan is de hogere resolutie ook geen echte noodzaak. Onze ervaring is dat – in onze ruimte – een hd-resolutie voor voldoende details zorgt. Het is dus afhankelijk van hoe en waar je de camera in wilt zetten. Overigens is het nachtzicht ook bijzonder strak en gedetailleerd, waardoor je ook in het donker weinig van de actie hoeft te missen. De hele ruimte wordt voldoende en breed ‘belicht’ door de infrarood leds. De microfoons en speakers in de Nest Cam IQ zijn ook flink verbeterd, maar daar hadden we bij de vorige versie al niet veel over te klagen. Een gesprek voeren via de camera is eenvoudig en goed verstaanbaar, al kun je nu een stuk verder van de camera staan en goed hoorbaar blijven (zowel het gesprek via de camera horen als er tegen praten).

Qua meldingen over het algemeen presteert de Nest Cam IQ goed, al hebben we in het begin wat valse meldingen ontvangen. De camera stond toen net iets richting het raam gericht, waardoor mogelijk de valse meldingen veroorzaakt werden. Hoewel hier geen activiteit waar te nemen was (ook niet in beeld) gaf de camera alsnog een activiteit aan. Dit verdween grotendeels door de camera iets verder van het raam af te draaien, waarna 19 van de 20 meldingen juist waren. Helemaal foutloos werkt het dus niet, maar liever één foute melding teveel dan één echte melding die gemist wordt. Om je niet te bestoken met (valse) meldingen heeft de Nest Cam IQ een limiet van één melding per 30 minuten. Het maakt niet uit hoeveel er gebeurt in 30 minuten, je krijgt maar één melding. Dit heeft zijn voor- en nadelen. Aan de ene kant wordt je niet overspoeld met meldingen op je telefoon maar aan de andere kant kan er 10 minuten na een valse melding wel degelijk wat gebeuren waardoor je hier niks (of te laat) van hoort. Bovendien is het goed om te weten dat er altijd een actieve internetverbinding (zowel op telefoon als voor camera) vereist is om het geheel te laten werken met meldingen. Heb je even geen internet op je telefoon (of een paar dagen niet wanneer je op vakantie bent) dan krijg je dus ook geen meldingen totdat je weer internet hebt. Er is geen mogelijkheid om meldingen via bijvoorbeeld sms te ontvangen. De camera kan overigens ook reageren op geluid, bijvoorbeeld een hard dichtslaande deur of een raam dat kapot gegooid wordt. Dit gaat iets nauwkeuriger dan de bewegingsdetectie. Tot op heden hebben wij nog geen melding van geluid gehad, natuurlijk de momenten dat er iemand binnenliep en tegelijkertijd geluid maakte uitgesloten. Een simpele test met een dichtslaande deur leverde wel een melding op, dus werken doet het.

De kleurweergave van de beelden is prima te noemen, en ook kan de camera goed overweg met heldere delen in het beeld. De kijkhoek van 130 graden is voldoende, al zouden we bij een volgende versie graag een nog bredere kijkhoek terugzien om een kamer echt goed in de gaten te kunnen houden. Tot slot is de stabiliteit van de verbinding een belangrijk pluspunt. Waar de Nest Cam soms een zwakke verbinding kon hebben lijkt dit bij de Nest Cam IQ een stuk beter te zijn. Het antennesysteem in de nieuwe camera is veranderd en er is een 2×2 802.11ac-processor aanwezig. Verder is er ondersteuning voor de 802.15.4 IEEE-standaard. Dit betekent dat de camera klaar is voor Thread, de IoT-standaard van Google.

Al met al kunnen we stellen dat Nest met de Nest Cam IQ weer een flinke stap vooruit heeft gezet. De camera oogt strakker en mooier dan zijn voorganger, biedt een hogere resolutie die met name bij close-ups voordelen heeft, komt met standaard gezichtsherkenning en biedt een gebruiksvriendelijke ervaring. Echter, voor dit alles moet 349 euro betaald worden, wat bijna het dubbele is dan de normale Nest Cam Indoor. We begrijpen dat de nieuwe features geld kosten en je weer wat extra’s bieden, maar het is vrij persoonlijk of je die nieuwe features ook echt nodig denkt te hebben. Een 179 euro kostende Nest Cam Indoor biedt ook een zeer goede gebruikservaring voor videobeveiliging in huis. Daarbij komt – voor alle Nest Cam-producten – dat een abonnement op Nest Aware eigenlijk nog altijd een vereiste is. Pas dan haal je het maximale uit je camera want 3 uur terugkijken met alleen screenshots is maar beperkt. De Nest Cam IQ is één van de beste slimme camera’s die je op dit moment kunt kopen, en komt ook met de meest geavanceerde mogelijkheden. Maar, daar betaal je ook een premium prijs voor; bij aankoop en daarna voor het abonnement.

8.5

• Eenvoudig in gebruik
  • Gezichtsherkenning