Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van smart home-producten

Slimme deursloten van LockState na foute update massaal op slot

Geschreven door
Geplaatst op15 augustus 2017, 22:33 CategorieVeiligheid en beveiliging

LockState is een fabrikant van slimme deursloten, en een partner van kamerverhuurder Airbnb. Verhuurders kunnen deze sloten op afstand van een code voorzien en openen als er een klant voor de deur staat. De via wifi aangestuurde sloten zijn echter massaal onbruikbaar geworden, na een verkeerd uitgepakte update.

Verkeerde update, slot stuk

LockState schaamt zich rot. Wat is er gebeurd? Bij het versturen van een update naar de 7000i-modellen van de slotenmaker, is deze update niet naar de goede sloten gestuurd, maar naar een andere serie slimme sloten: de 6000i. De update was uiteraard niet voor deze eerdere modellen bedoeld, en maakte vijfhonderd 6000i-sloten onmiddellijk onbruikbaar. De sloten doen het alleen nog met een sleutel; elke bediening op afstand – het hele punt waarvoor deze sloten zijn bedoeld – werd onmogelijk.

Internetverbinding weg

De sloten kunnen na de update geen verbinding meer maken met wifi, en dus ook niet met de centrale hub die via de website van LockState wordt aangestuurd. De hele internetverbinding is weg, en daarmee vervalt ook de mogelijkheid voor LockState om de fout online te herstellen.

Slot opsturen voor reparatie

Dit betekent dat de eigenaren van een LockState 6000i-slot een uiterst ongemakkelijke gebruiksaanwijzing hebben gekregen om hun slot weer functioneel te maken. Mogelijkheid 1 is het slot deels demonteren, en het stukje waar de chip in zit, opsturen naar de fabrikant zodat die de software handmatig kan resetten. Duur: een dikke week.

Bekijk ook  Nuki Box verandert intercom in slim deurslot voor appartementsgebouwen

Duur: een tot drie weken

Mensen die wat minder handig zijn, moeten het hele slot uit de deur halen en dat opsturen. Dan is LockState er wel veel langer mee bezig: bijna drie weken. Al die tijd moet er dus een noodslot in de deur.

Lockstate heeft zich voor de fout diep verontschuldigd bij zijn klanten, en hen beloofd dat het verzenden en retourzenden van de sloten kosteloos zal zijn. Ook geeft LockState een gratis jaarabonnement weg op LockState Connect, de portal waar de klanten de dienstverlening voor hun slot afnemen. Dat gebaar lijkt groter dan het is, want zo’n abonnement kost 12 tot 25 dollar per jaar.

LockState lijkt geen Nederlandse klanten te hebben, dus het probleem gaat aan ons land voorbij. Het geeft wel te denken over de veiligheid van dergelijke sloten, zeker als de fout van ‘binnenuit’ komt.

Smarthomemagazine heeft diverse tips en trucs voor het slim beveiligen van je huis. Kijk maar naar dit artikel.

  • Delen:

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.