Review: Reolink Argus – betaalbare smart home-camera met compromissen

21 oktober 2017 + 10 minuten 1 Reacties
Reolink-Argus-review-4

In deze review kijken we naar de Reolink Argus, een slimme beveiligingscamera die zijn beelden opslaat op een microSD-kaart en bediend kan worden middels een app op je smartphone.

De slimme camera is nog altijd één van de meest populaire smarthome-producten. Grote spelers als Nest, Logitech en D-Link brengen met regelmaat nieuwe modellen uit. Een wat minder bekende speler in deze markt is Reolink. Het bedrijf heeft afgelopen zomer de Argus gelanceerd, een slimme camera die zonder cloud werkt. In deze review kijken we naar de Reolink Argus.

Wat is de Reolink Argus?

De Reolink Argus is een slimme beveiligingscamera die in Nederland een adviesprijs van 129 euro heeft meegekregen. Dit maakt de camera één van de goedkoopste oplossingen voor diegenen die hun huis op een slimme manier willen beveiligen. De camera werkt echter in tegenstelling tot veel andere modellen niet met de cloud. De camerabeelden worden op een microSD-kaart (niet meegeleverd) die in de behuizing weggestopt zit opgeslagen. Ook komt de Argus met batterijen en hoeft deze dus niet met een stopcontact verbonden te worden. Dit biedt flexibele plaatsingsmogelijkheden. Voor het instellen van de camera en het terugkijken van beelden is de Reolink-app, geschikt voor iOS of Android, vereist.

Specificaties

De Argus is in alle opzichten een volwaardige camera, met onder meer een 2 megapixel sensor waarmee een 1080p (full hd) beeld weergegeven kan worden. Natuurlijk is er ook infrarood voor nachtvisie aanwezig, waarmee tot 10 meter ver gekeken kan worden. De lens heeft een hoek van 130 graden, wat iets minder is dan bijvoorbeeld de Logitech Circle 2. Daarnaast is er tweewegcommunicatie mogelijk via de ingebouwde speaker en microfoon. Je kunt dus praten tegen iemand in huis en terugluisteren wat er gezegd wordt.

Design

De Argus is een compacte camera met een aparte maar niet opvallende vormgeving. Het ei-vormige toestel heeft een formaat van 113 x 65 x 54 mm en een gewicht van 260 gram. De behuizing is grotendeels wit, met alleen de voorzijde waar zich de lens bevindt glanzend zwart. We hadden graag nog een compleet zwarte variant gezien, met name omdat zwart in sommige interieurs (en buiten) minder opvalt.

Aangezien de camera met vier batterijen geleverd wordt is er geen stroomkabel voor het stopcontact aanwezig. De Argus wordt geleverd met een magnetische standaard (met schroefgaten), bijvoorbeeld voor op een kast of aan het plafond, en een steun die aan de muur en middels een schroef aan de camera bevestigd dient te worden. De magnetische standaard maakt het mogelijk de camera in nagenoeg elke hoek te zetten of hangen, terwijl de steun meer voor vaste en stevige plaatsing is, bijvoorbeeld in de tuin. De camera kan namelijk door zijn waterdichte behuizing ook buitenshuis gebruikt worden.

Installatie en gebruik

Wij hebben ervoor gekozen de Argus middels de magnetische standaard te bevestigen, met name omdat deze het mogelijk maakt de camera te draaien of tilten in de gewenste hoek. De camera zit stevig vast aan de magnetische standaard maar het enige nadeel is dat iedereen de camera er simpelweg af kan trekken. Bij de steun met schroef moet daar iets meer moeite voor gedaan worden. Wel heeft Reolink een aantal accessoires in het assortiment waarmee de camera veilig gemonteerd kan worden en niet eenvoudig weg te halen is. Het grote voordeel bij de installatie is natuurlijk de vrijheid die je hebt door het gebruik van batterijen en de magnetische standaard. Je kunt de camera overal plaatsen of monteren, en ook net zo snel weer verplaatsen. Let er wel op dat de camera CR123A batterijen gebruikt. Deze zijn ook in Nederland te koop maar liggen niet in elke winkel.

De installatie van de Reolink Argus is een fluitje van een cent. Het is een kwestie van de camera activeren door de batterijen erin te stoppen en de Reolink-app voor iOS of Android downloaden. Er is helaas geen browserversie aanwezig dus je dient echt middels één van deze apps te werken. Volg vervolgens de stappen op het scherm en binnen enkele minuten heb je beeld.

Voor het gebruik van de Reolink Argus is dus geen abonnement vereist. In plaats hiervan dien je een microSD-kaart aan te schaffen, waarop alle videobestanden opgeslagen worden. Dit heeft zijn voor- en nadelen. Het voordeel is dat je niet betaalt voor een abonnement (de cloud) en dat je ook geen zorgen hebt over het veilig opslaan van videomateriaal in de cloud. Het nadeel is dat je een microSD-kaart moet aanschaffen en dat deze kaart in de camera zit. Mocht iemand de camera meenemen dan ben je ook je videomateriaal kwijt, en dat is nu net niet de bedoeling wanneer er een inbraak heeft plaatsgevonden.

In tegenstelling tot de camera’s van ondermeer Nest en Logitech biedt de Argus ook geen slimme meldingen of locatiebepaling. Er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen bekende of onbekende personen, objecten of personen en huisdieren of personen. De camera weet echter wel onze kat te negeren, wat een pluspunt is. Helaas is het ook niet mogelijk een specifiek deel van het beeld uit te sluiten of juist te benadrukken, zoals bijvoorbeeld een deur. Het gemis van locatiebepaling is een belangrijk minpunt. Je kunt niet instellen dat de camera automatisch geactiveerd wordt (de bewegingssensor althans) zodra je het huis verlaat. Je dient de PIR bewegingssensor handmatig in te schakelen, elke keer als je van huis gaat. Alleen dan wordt er opgenomen. Ja, je kunt de sensor altijd aan laten staan maar dan is je microSD-kaart zo vol met beelden dit niet interessant zijn.

De sensor doet zijn werk zeer goed. We hebben maar een enkele keer een vals alarm gehad en zoals gezegd werd de kat gelukkig genegeerd. Volgens Reolink kan de Argus menselijke bewegingen goed van andere zaken onderscheiden, maar het zijn dus geen slimme meldingen zoals we bij modellen van andere fabrikanten zien. Je hebt overigens ook nog de optie om een ingebouwd alarm af te laten gaan zodra er een beweging waargenomen wordt, naast natuurlijk de notificaties via e-mail en een push-bericht. Wat betreft de batterijduur moet de camera (met de vier batterijen) ongeveer 180 dagen stand-by kunnen staan. Natuurlijk is de batterijduur afhankelijk van hoe vaak de camera moet opnemen of live moet streamen.

Van smarthome-integratie kunnen we helaas niet spreken. De Reolink Argus is een op zichzelf staand systeem en werkt dus niet samen met andere producten of systemen. Zo kun je de camera niet koppelen aan bijvoorbeeld een alarmsysteem, je verlichting of een externe bewegingssensor. Ook is er geen ondersteuning voor de Google Assistant, Apple HomeKit of Amazon Alexa. Dit hebben andere fabrikanten toch beter voor elkaar.

App en videokwaliteit

De installatie en de bediening vindt zoals gezegd plaats middels de apps voor Android of iOS. Het is niet mogelijk om in te loggen in de browser dus je bent afhankelijk van de apps. Bij het openen van de app zie je binnen enkele seconden een livestream van de camera, de optie om opnamen terug te kijken en een microfoon om via de camera te praten. Ook kun je snel een screenshot maken, een opname starten en een beeldkwaliteit kiezen. Je kunt kiezen tussen ‘fluent’ en ‘clear’, die beiden in de instellingen verder af te stellen zijn. Je kunt één van de twee gebruiken voor het minimaliseren van de opslagruimte en bandbreedte. Overigens worden screenshots die je maakt gelijk op je smartphone opgeslagen, terwijl video’s eerst op de microSD-kaart in de camera opgeslagen worden.

Hoewel de app snel en soepel werkt is het niet de meest gebruiksvriendelijke lay-out. Het is even zoeken naar alle functies en instellingen. Zo kom je in een overzichtsmenu door op het hoekje linksboven te drukken. Het overzichtsmenu heeft drie tabs; devices, playback (hierboven omschreven en het scherm waarin de app opstart) en settings. In de tab devices vind je het beeld van je camera, met vijf knoppen voor een snelle aanpassing. Zo kun je de batterij monitoren, de push-notificaties aan- of uitzetten, de bewegingssensor activeren, WiFi in- of uitschakelen en direct naar de instellingen gaan. Ook kun je hier een nieuwe camera toevoegen. De settings-tab geeft je toegang tot de algemene instellingen, waaronder de instelling voor wanneer je mobiel internet gebruikt, een wachtwoord ter bescherming van je gegevens en updates voor de app. De geavanceerde instellingen voor de camera zelf vind je echter via de devices-tab en het instellingen-icoontje. Hier kun je de status bekijken, het beeld draaien of spiegelen, de naam aanpassen, de bewegingssensor activeren, het geheugen op de microSD-kaart bekijken, de beeldkwaliteit aanpassen, de leds in- of uitschakelen en de notificaties instellen. Kortom, hier vind je alle instellingen die je nodig hebt om de weergave en het gebruik naar eigen wens af te stellen.

In de geavanceerde instellingen vind je ook de PIR sensor, oftewel de bewegingssensor. Wanneer je deze activeert kun je daar de instellingen van aanpassen. Zo is het mogelijk de gevoeligheid af te stellen, afhankelijk van waar de camera geplaatst is, kun je de sirene activeren en de notificaties activeren. Daarbij is het mogelijk een schema aan te maken. Locatiebepaling is niet aanwezig, maar je kunt dus wel een soort agenda aanmaken waarmee je de sensor op bepaalde momenten activeert of deactiveert. Als je een gestructureerd leven hebt dan is dit een oplossing. In ons geval is het leven te onregelmatig om hier een schema voor te maken.

De applicatie werkt dus snel en soepel, maar de leercurve is iets steiler dan we gewend zijn en het design is niet super modern. Echter, je hebt meer instellingsmogelijkheden dan we bij concurrenten gezien hebben dus dat is weer een pluspunt. Alles bij elkaar genomen is de Reolink-app toch een goede portal voor de bediening van je camera. Overigens zit er 1/2 seconden vertraging in het beeld in de app en wat er voor de camera gebeurt, maar dat hindert het gebruik niet.

En dan een ander belangrijk onderdeel; de videokwaliteit. Op dit vlak scoort het toestel ook zeer goed. De camera biedt een (maximaal) 1080p stream waarin alles haarscherp weergegeven wordt en je ook prima in kunt zoomen zonder details te verliezen. Een wat grotere kijkhoek was fijn geweest maar datgene wat in beeld verschijnt is van hoge kwaliteit. Ook in het donker presteert de camera boven gemiddeld goed. Het is niet haarscherp maar objecten en personen zijn duidelijk te onderscheiden waardoor de camera zijn werk goed kan doen. De geluidskwaliteit van de speaker is niet bijzonder goed, maar een gesprek met iemand in de ruimte waar de camera staat is goed te voeren.

Als we alles bij elkaar optellen dan komen we tot de conclusie dat de Reolink Argus een betaalbare, flexibele en personaliseerbare camera voor binnenshuis en buitenshuis is, maar hiervoor moet je wel diverse compromissen sluiten. De Argus biedt je de voordelen van een draadloze werking, een waterdichte behuizing, uitgebreide instellingsmogelijkheden, geen abonnementskosten en flexibele plaatsingsmogelijkheden. Daarbij is de beeldkwaliteit zeer goed en werkt de PIR bewegingssensor nauwkeurig. Aan de andere kant zorgt de draadloze werking en de flexibele installatie voor het risico dat de camera (met beelden) meegenomen wordt, heeft de app een wat steile leercurve, is een microSD-kaart vereist, is er geen locatiebepaling (afwezigheidsactivatie), zijn er geen slimme meldingen en is er geen smarthome-integratie. Als je een goede en betaalbare camera zoekt die je compleet naar eigen wens in kunt stellen en je videomateriaal lokaal opslaat, dan is de Argus een goede optie. Zoek je naar meer vernuft en slimme functies, en een cloud-oplossing voor de video-opnamen dan zijn er camera’s die voor wat meer geld ook meer bieden.

7.5

• Goedkoop
  • Flexibele plaatsing (draadloos)