Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van smart home-producten

IKEA TRÅDFRI-lampen werken vanaf nu met Google Assistant

Geschreven door
Geplaatst op12 april 2018, 16:07 CategorieVerlichting

De TRÅDFRI-lampen van IKEA zijn één van de goedkoopste slimme lampen op de markt. In eerste instantie kon je deze lampen enkel bedienen met de TRÅDFRI-app voor Android en iOS. Eind vorig jaar was daar de ondersteuning voor Apple HomeKit en Alexa, maar gebruikers moest blijven wachten op een integratie met Google Home. Aan dit wachten is nu een einde gekomen. Vanaf vandaag is de integratie met Google Home en Assistant beschikbaar.

Om gebruik te maken van deze nieuwe functie dien je eerst de nieuwe update voor de app te downloaden. Er is een update beschikbaar voor de IKEA TRÅDFRI-app met de melding ‘Integratie met Google Assistant voor stembediening van je verlichting met Google-acties’. Download de TRÅDFRI-app en open deze vervolgens. Ga vervolgens naar de instellingen (settings) en dan naar integratie (integrations). Kies hier voor Google Assistant. Vervolgens kun je de IKEA TRÅDFRI toevoegen in de Google Home-app.

Bedien de IKEA TRÅDFRI-lampen met je stem

Vanaf nu kun je de lampen aan- en uitzetten, de kleuren veranderen of de helderheid aanpassen via Assistant, of dat nu via de smartphone, Home-speakers of andere apparaten is. De Google Home-integratie was een functie waar veel gebruikers lang op hebben moeten wachten. IKEA werd bedolven onder reacties van gebruikers hoe lang ze nog moesten wachten op de ondersteuning voor Google Home, maar aan dit wachten is nu een einde gekomen.

  • Delen:

Reacties

  1. jos
    21 november, 2018 om 0:26

    Werkt perfect met google hommespeaker. Aan-uit opdracht, opdracht om te dimmen ( elke lamp afzonderlijk) Maar nu de vraag: welk commando geef ik om de kleur ( 3 kleurenlamp )te laten veranderen? Kan iemand mij dit vertellen.
    Alvast bedankt

    • Pol
      10 december, 2018 om 17:42

      Dit graag ik me ook af.

      • Alex
        03 januari, 2019 om 0:05

        Zeg bijvoorbeeld: “Zet de lampen in de op blauw”.
        Google Assistant/Home reageert dan met “Prima, ik zet lampen op blauw”.

        Met de Google Assistant op je smartphone kun je ook checken welke lampen branden. Vraag simpel “Welke lampen staan aan?”. Werkt ook buitenshuis.

  2. Astrid
    31 december, 2018 om 9:58

    Mijn Google Home Mini blijft zeggen dat de lampen niet gekoppeld zijn, terwijl ik alle stappen heb uitgevoerd.
    In de Home app zie ik ook dat Trådfi gekoppeld is, maar naar commando’s luistert de Google Home Mini niet.
    Kan iemand mij helpen ? Wat doe ik verkeerd ?

    • Joost
      11 februari, 2019 om 22:01

      Hier ook 1 lamp krijg ik gekoppeld andere lampen zijn wel zichtbaar in Google Home maar gevenneen foutmelding. ( er is iets mis gegaan) in de Ikea app werken ze wel allemaal. Iemand suggestie voor mij?

    • Alex
      11 februari, 2019 om 23:48

      Niet zeker of dit de oplossing is voor je probleem, maar probeer eens ‘Sync my devices” te zeggen tegen je Google Assistant (op je telefoon, Google Home, etc).
      Zie ook: https://androidworld.nl/apps/google-assistant-alle-apparaten-synchroniseren/

      • Astrid
        11 maart, 2019 om 11:10

        Wat ik ook probeer ik krijg de ikea lampen niet gekoppeld aan google home. Nu heb ik de hub direct in de kpn modem is dat een probleem. Via de app werkt het allemaal wel,maar soms word de hub niet gevonden maar dat is wel op te lossen tot nu toe. HELP.

  3. Astrid
    11 maart, 2019 om 11:08

    Wat ik ook probeer ik krijg de ikea lampen niet gekoppeld aan google home. Nu heb ik de hub direct in de kpn modem is dat een probleem. Via de app werkt het allemaal wel,maar soms word de hub niet gevonden maar dat is wel op te lossen tot nu toe. HELP.