Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van smart home-producten

Amazon Alexa luistert met gesprek mee en verstuurt dit ongewild naar contact

Geschreven door
Geplaatst op25 mei 2018, 10:00 CategorieBediening

Spraakbediening is helemaal hip en heeft ook daadwerkelijk een toegevoegde waarde. Steeds meer apparaten kunnen middels spraakcommando’s bediend worden, dankzij platformen (assistenten) als Amazon Alexa, de Google Assistant en Apple’s Siri. Maar, er zit ook een keerzijde aan die spraakbesturing, met name op het gebied van privacy.

Een spraakassistent moet de hele dag actief luisteren naar wat er gezegd wordt, om de simpele reden dat als er een commando gegeven wordt hier ook direct op gereageerd kan worden. De microfoon staat dus continu aan, tenzij je deze handmatig uitschakelt en dus eigenlijk de spraakassistent uitschakelt. Het continu meeluisteren roept diverse vragen op, zoals; worden gesprekken die opgevangen worden continu geanalyseerd en misschien gebruikt? Luistert er iemand anders met mijn gesprekken mee? Kan bijvoorbeeld gevolgd worden wat ik op televisie kijk?

Een andere vraag die deze week veel aandacht krijgt is of de spraakassistent wel datgene doet wat jij wilt. In de Verenigde Staten beweert een vrouw namelijk dat Amazon’s Alexa ongewild een privegesprek dat zij thuis gehouden heeft naar een contact heeft gestuurd. Dit zonder enkele vorm van toestemming, aldus de vrouw. Toch lijkt er een zeer toevallige samenloop van omstandigheden plaatsgevonden te hebben waardoor dit gebeurd is, volgens Amazon althans.

Daniëlle en haar man hebben hun hele huis vol met Alexa-apparatuur staan, van huishoudelijke apparaten die compatibel zijn tot Echo-speakers waarmee ze bediend kunnen worden. Daniëlle heeft thuis op een dag een gesprek met haar man. Dat gesprek wordt opgevangen door Alexa en wordt direct naar een collega van de man gestuurd. Twee weken terug stuurt de betreffende collega de audiobestanden die hij van Alexa ontvangen heeft naar Daniëlle en begint duidelijk te worden wat er gebeurd is. Daniëlle besluit alle Amazon-apparaten uit het stopcontact te trekken wat ze vertrouwt ze niet meer.

Amazon heeft inmiddels op de situatie gereageerd met het volgende scenario, gebaseerd op de logbestanden van de betreffende apparaten;

Echo woke up due to a word in background conversation sounding like ‘Alexa.’ Then, the subsequent conversation was heard as a ‘send message’ request. At which point, Alexa said out loud ‘To whom?’ At which point, the background conversation was interpreted as a name in the customers contact list. Alexa then asked out loud, ‘[contact name], right?’ Alexa then interpreted background conversation as ‘right’. As unlikely as this string of events is, we are evaluating options to make this case even less likely.

Het blijkt dus een hele aparte samenloop van omstandigheden te zijn, maar Amazon gaat wel door het stof. Het bedrijf heeft zich verontschuldigd en geeft aan een oplossing te zoeken zodat dit nooit meer kan voorkomen. Laten we hopen dat die oplossing snel verschijnt want dit soort situaties kunnen een nieuwe ontwikkeling snel om zeep helpen.

  • Delen:

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.