Review: Netatmo Welcome – een slimme camera met gezichtsherkenning

30 juni 2018 + 10 minuten 0 Reacties
Netatmo

Slimme camera's worden alsmaar slimmer, zo bewijst ook de Netatmo Welcome. Deze beveiligingscamera kan gezichten herkennen en geeft aan wie er wel en niet thuis is. In deze review kijken we uitgebreid naar de Netatmo Welcome.

Wat is de Netatmo Welcome?

De Netatmo Welcome is een slimme beveiligingscamera die in de gaten kan houden wie er het huis in- en uitgaat. De Welcome biedt een nachtmodus, 130-graden kijkhoek, opnames in high definition en een gratis opslagoptie aan, in de cloud en op de meegeleverde SD-kaart. Daarnaast beschikt de camera over een gezichtsherkenningsfunctie. Gebruikers kunnen instellen dat de camera een notificatie verstuurt wanneer er iemand binnenkomt, waarbij de app kan aangeven of je diegene kent of niet. Voor bekende personen kunnen profielen aanmaken, zodat de Welcome een naam doorgeeft bij een melding. Met de bijbehorende app kun je precies zien wie er in huis is en oudere videobeelden bekijken. Met enkele recepten van If This Then That (IFTTT) is het zelfs mogelijk verschillende handelingen te automatiseren. Zo kun je instellen dat de verlichting aangaat wanneer je binnenkomt.

De adviesprijs van de Netatmo Welcome bedraagt 184,95 euro. Een abonnement is niet nodig en een SD-kaart wordt meegeleverd.

Hardware en design

Als je onze review van de Netatmo Home Coach en het Netatmo weerstation hebt gelezen dan komt de Welcome je vast en zeker bekend voor. Dit apparaat heeft namelijk een grotendeels vergelijkbaar uiterlijk meegekregen, maar dan met een goudkleurige afwerking. Net zoals in die eerdere reviews moeten we ook bij deze review zeggen dat Netatmo qua design sowieso de spijker op zijn kop slaat. De Welcome ziet er zeer netjes afgewerkt uit, is gemaakt van hoogwaardig aluminium, gecombineerd met kunststof en valt niet op in een woonkamer.

Aan de voorzijde zien we de 4 megapixel camera met 130-graden lens terug, vergezeld door een microfoon en een led-licht. Op de achterzijde is een ethernetpoort, een microUSB-poort en een microSD-kaartgleuf geplaatst. In die gleuf vinden we microSD-kaart van 8GB terug. Wat opvalt is dat een bewegingssensor ontbreekt, net als een luidsprekers voor tweewegcommunicatie. Het is dus niet mogelijk te communiceren met iemand die voor de camera staat.

Installatie en plaatsing

De Netatmo Welcome is een staande camera, wat betekent dat je qua plaatsing niet veel mogelijkheden hebt. Je moet de camera op een horizontale ondergrond plaatsen, bijvoorbeeld een kast of dressoir, want ophangen gaat niet. Daarbij is de stroomkabel ook niet bijzonder lang. Dit beperkt je nogal in de mogelijkheden waardoor sommige gebruikers (waaronder wijzelf) een compromis moeten sluiten; de camera staat op een verre van optimale plek. Dit is dus zeker iets waar je rekening mee moet houden bij aankoop.

De installatie is echter een fluitje van een cent. Allereerst is het de bedoeling dat je de Netatmo Security-app (Android en iOS) installeert en een account aanmaakt. Vervolgens zet je de camera aan, volg je de getoonde stappen en binnen enkele minuten is de camera gekoppeld aan je thuisnetwerk en de app. Je kunt de camera overigens middels ethernet koppelen of draadloos via WiFi. Wij maken gebruik van de draadloze verbinding.

De app en mogelijkheden

Als de camera eenmaal op zijn plek staat dan hoef je daar niet meer naar om te kijken. Alles wat je nodig hebt is immers in de app terug te vinden. Deze Security-app is geen hoogstandje van Netatmo maar biedt je wel alle opties die je nodig hebt, werkt redelijk vloeiend en biedt een lay-out waarmee je vlot uit de voeten kunt. Soms kan het laden van een optie wat lang duren doordat onderdelen van het web gehaald moeten worden en bij de eerste keer gebruik is het even door de opties heenlopen zodat je weet waar alles staat.

Zodra je de app opstart kom je op het belangrijkste scherm terecht. Hier zie je een recent screenshot van de camera en een play-knop om de live-weergave te bekijken. Daarboven zie je de personen die recentelijk thuis gezien zijn, met daarnaast een tab om de personen te bekijken die weg zijn. Dat is met name interessant voor de personen met profielen, waar we verderop op terugkomen. Swipe je naar beneden dan kom je op een tijdlijn terecht met recente activiteiten. Bekende en onbekende gezichten worden hier getoond, waarna met een tik op het gezicht de bijbehorende video kunt afspelen. Houd je een gezicht ingedrukt dan kun je een persoon identificeren (profiel aanmaken).

Rechtsboven in het scherm vind je drie puntjes die je een aantal snelle opties geven. Zo kun je bij ‘controle’ de camera direct uitzetten, kun je aangeven dat iedereen het huis verlaten heeft (een soort reset voor aanwezigheid) en kun je direct naar de veiligheidsinstellingen. Bij de veiligheidsinstellingen heb je diverse opties om zaken aan te passen en te automatiseren of personaliseren. Zo kun je aangeven dat iemand na bijvoorbeeld 4 uur niet meer gezien te zijn automatisch afwezig (weg) is en kun je instellen dat onbekende gezichten alleen geregistreerd worden (ze worden alsnog getoond) wanneer er niemand thuis is. Hetzelfde geldt voor het starten van een video-opname en het krijgen van een melding bij beweging; alleen als er niemand thuis is, nooit of altijd. Ook kun je nog huisdieren uitsluiten voor video-opnamen. Middels de optie Smart Notifications kun je meldingen laten samenpakken. In plaats van drie losse meldingen als je met twee mensen binnenkomt, krijg je dan één melding met de tekst ‘Martijn en twee onbekende personen gezien’. Tot slot kun je aangeven hoe lang gebeurtenissen bewaard moeten blijven op de SD-kaart. Van 1 week tot onbeperkt. Gebruik je alleen de 8GB SD-kaart en worden er veel opnamen gemaakt, dan is 1 week of 1 maand aan te raden.

Overigens kun je de video-opnamen laten back-uppen op een FTP-server of in je Dropbox-account. Een koppeling met een van deze opties is via de app binnen enkele seconden gelegd, waardoor je dus niet mer afhankelijk bent van het SD-kaartje. Een cloudabonnement bij Netatmo is er niet dus je hoeft je ook geen zorgen te maken over maandelijkse kosten, wat bij veel concurrenten anders is.

Vanuit het homescherm kun je linksboven naar de instellingen gaan, waar ook die veiligheidsinstellingen weer te vinden zijn. Daarnaast kun je vanuit dit menu Dropbox of een FTP-server koppelen, kun je de basisgegevens van je huis invoeren, kun je de profielen van gezichten beheren en kun je mensen toegang geven tot de camera (uitnodigen). Bij ‘beheer van mijn huis’ kun je via de kamer en de camera bij de instellingen van de camera komen. Hier kun je de led aan- of uitzetten, het beeld spiegelen, de microfoon in- of uitschakelen en een beveiligingscode instellen voor het aan- of uitzetten van de camera.

Gezichtsherkenning (profielen)

Een van de belangrijkste features van de Welcome-camera is de gezichtsherkenning. Als de camera een onbekend gezicht ziet wordt hier een melding van gegeven en kun je het gezicht identificeren. Dit betekent dat je er een naam aan kunt hangen. Vervolgens gaat de camera leren, wat inhoudt dat elke keer als een gezicht voorbij komt dat mogelijk herkend wordt, de camera vraagt of dit de betreffende persoon is. De eerste dagen (of zelfs weken) gaat dit niet vloeiend want door verschillende gezichtsuitdrukkingen, lichtomstandigheden, etc. kan het even duren voordat de camera in alle situaties het juiste gezicht bij de juiste persoon plaatst. Natuurlijk is dit ook afhankelijk van waar de camera staat en hoe goed gezichten te zien zijn.

Je kunt de camera zelf helpen om gezichten te identificeren. Die doet je door de tijdlijn te openen en op onbekende gezichten te tikken. Vervolgens kun je aangeven of het betreffende gezicht bij een reeds aangemaakt persoon (profiel) hoort of dat het een nieuw persoon (en dus profiel) is. Natuurlijk kan het ook een eenmalig onbekend gezicht zijn, bijvoorbeeld een koerier. Dan hoef je vanzelfsprekend niets te doen.

De camera kijkt niet alleen naar gezichten maar ook naar bewegingen en zelfs huisdieren. Meldingen over het zien van huisdieren kun je overigens uitschakelen. En mocht de camera een object een keer als gezicht herkennen kun je zelf aangeven dat dit niet juist is. Kortom, de camera blijft steeds leren en naar mate de tijd vordert worden de meldingen accurater. We hebben maar een hele enkele keer een echt foute melding gehad; dat een object een gezicht was. Overigens is er nog een een belangrijk punt; richt de camera niet op een televisie of zorg dat de tv compleet buiten beeld is. De camera neemt immers alle gezichten die op tv verschijnen ook mee in de tijdlijn.Het continu correct herkennen van personen duurde zo’n twee weken, waarbij je in die twee weken wel regelmatig afbeeldingen van een gezicht aan het juiste profiel moet hangen. Het is dus in het begin iets waar je wat moeite in moet stoppen, maar dit betaalt zich uiteindelijk terug in de vorm van een camera met accurate gezichtsherkenning.

Zodra een profiel voor een specifiek persoon aangemaakt is kun je dat profiel handmatig wijzigen. Zo kun je een profielfoto toevoegen, een naam toevoegen en zelfs specifieke settings voor die persoon toevoegen. Zo kun je aangeven dat de camera alleen een melding stuurt als persoon A of persoon C binnenkomt. Op andere momenten wanneer deze personen aanwezig zijn kun je het opnemen van video’s uitschakelen. Tot slot kun je hier zien wat de profielsterkte is. Dit betekent dat de camera aangeeft hoeveel foto’s en dus gezichtsuitdrukkingen van een persoon geanalyseerd zijn, wat ervoor zorgt dat de gezichtsherkenning accuraat is. Zoals gezegd kan het een paar dagen tot weken duren voordat een profiel sterk is.

Gebruik

Over het gebruik van de Netatmo Welcome kunnen we vrij kort zijn; op dit vlak zit het absoluut goed. Zoals gezegd duurt het even voordat de gezichtsherkenning accuraat werkt – en moet je er dus zelf wat tijd insteken – maar eenmaal correct afgesteld is het een zeer handige feature. Natuurlijk glipt er hier en daar wel eens een foutje doorheen; dat ik bijvoorbeeld eens als mijn vrouw herkend werd of dat een lamp op de vensterbank als gezicht gezien werd. Een foutje in de zoveel tijd kunnen we hebben en is geen ramp. En daarbij kun je aangeven dat het een fout is, waar de camera weer van leert.

En hoe de camera functioneert is ook toe te schrijven aan de plaatsing. In ons geval is de plaatsing niet ideaal, waardoor gezichten vaak wat verder weg te zien zijn en dus de identificatie lastiger wordt voor de camera. Je moet de camera op een horizontale ondergrond, op de juiste hoogte plaatsen. Het design maakt geen andere opties mogelijk. Dit is dus wel iets waar je als potentiële koper rekening mee moet houden.

Qua beeldkwaliteit en audiokwaliteit is er weinig te klagen. De camera biedt maximaal een 1080p beeldkwaliteit en dat levert scherpte en contrastrijke beelden op. Zelfs in het donker weet de Welcome beelden met voldoende scherpte en contrast weer te geven zodat personen goed te onderscheiden zijn. Er zit alleen een lag van een paar seconden tussen het live-beeld en de realiteit, wat op zich geen ramp is als je dat weet. Wel hadden we graag in de live-weergave een opname-knop gezien. Ook de audiokwaliteit is voldoende om te horen wat er zich in de ruimte afspeelt. Helaas is er geen communicatie met de iemand voor de camera mogelijk, iets dat we in een volgende versie wel graag terugzien. Natuurlijk wil je de 8GB SD-kaart niet te snel vol te laten lopen dus dan kun je het aantal opnamen minimaliseren door bepaalde events of personen uit te sluiten, of je kunt opnamen laten back-uppen in Dropbox of op een FTP-server. Dus zonder abonnement heb je opties genoeg om je opnemen op te slaan en terug te kijken. Wij zijn vooralsnog niet tegen de beperkingen van de SD-kaart aangelopen, met name omdat we events na een week laten verwijderen, belangrijke video’s binnen die week downloaden en in de instellingen ervoor zorgen dat zaken die niet opgenomen hoeven te worden ook niet worden opgenomen.

Op het gebied van meldingen doet de camera ook precies wat je mag verwachten (of wat je instelt). Je krijgt nagenoeg direct een melding (met thumbnail screenshot van het gezicht) zodra er een (onbekend) persoon gezien is en kunt vervolgens ook direct via de app de video terugkijken en deze persoon identificeren. Als er meerdere personen binnenkomen wordt de notificatie iets uitgesteld en krijg je een samengestelde notificatie, bijvoorbeeld; ‘Martijn en twee onbekende personen gezien’. Wat nog wel belangrijk is om te melden is dat de Welcome een aantal seconden voor de beweging tot een aantal seconden na de beweging opneemt. Dit is iets wat niet veel andere camera’s doen maar absoluut handig. Zo heb je de hele beweging (persoon komt binnen tot persoon loopt uit beeld) in de opname.

Smarthome-integratie

Netatmo heeft niet alleen gedacht aan slimme oplossingen in de eigen applicatie van de camera. De Welcome is namelijk compatibel met verschillende externe smarthome-oplossingen. Voor Apple-gebruikers is het bijvoorbeeld handig dat de camera onderdeel uit kan maken van de Woning-app en dus compatibel is met HomeKit. Dit betekent dat je de camera bijvoorbeeld in een scene kunt toevoegen, waarbij ook de lampen, deursloten en airco kunnen reageren, zodra een bewoner aankomt of weggaat, of zodra er een onbekende wordt gedetecteerd. Ook krijg je via de Woning-app notificaties, kun je instellingen aanpassen en de livestream bekijken. Echter, voor de HomeKit-integratie is nog een firmware-update vereist die Netatmo al een tijdje geleden beloofd heeft maar nog altijd niet beschikbaar is..

Een andere handige integratie is die van IFTTT, zeker in combinatie met de gezichtsherkenning. Zo kun je verschillende applets binnen IFTTT aanmaken waarmee bijvoorbeeld de lichten aangaan als een bekende persoon thuiskomt, waarmee de lichten beginnen te knipperen als er een onbekende persoon gezien wordt of waarmee je favoriete muziek gestart wordt zodra jij binnenkomt.

Daarnaast is er integratie van de Google Assistant en Amazon Alexa. Hierdoor kun je bijvoorbeeld het beeld van de camera laten streamen naar een compatibel display, puur door een spraakcommando richting een Alexa- of Assistant-speaker uit te spreken. Helaas is zowel Alexa als Google Assistant officieel nog niet in Nederland beschikbaar.

Tot slot is er nog de Smart Home Bot, wat eigenlijk een geautomatiseerd systeem is dat antwoorden op je vragen geeft via Facebook Messenger. Zo kun je bijvoorbeeld typen ‘show me the camera’ en vervolgens krijg je te zien wie er momenteel thuis zijn, wat de recente activiteiten zijn en wat de livestream toont. Echter, gewoon zelf via de app werken gaat in mijn optiek een stuk sneller en is gebruiksvriendelijker.

Ik heb in de afgelopen 2,5 jaar al een hoop slimme camera’s getest, waaronder modellen van Canary, Logi, Nest en Argus. Daarom is het wat makkelijker om nu een oordeel te vellen over de Netatmo Welcome. Het is in vele opzichten een van de betere camera’s waar ik mee heb mogen werken. Niet alleen hoef je geen abonnementskosten te betalen (groot pluspunt), ook werkt de gezichtsherkenning zeer goed, leert de camera continu bij, ziet het apparaat er fraai uit en is de beeldkwaliteit uitstekend. Toch is niet alles perfect, met name als het op plaatsing aankomt. De plaatsingsmogelijkheden zijn zeer beperkt door het design en dat maakt de Welcome alleen geschikt voor diegenen die voor aankoop over die plaatsing nadenken en er rekening mee houden. Daarbij zijn er kleine verbeterpunten, zoals het toevoegen van een directe opname-knop en het meer ‘native’ maken van de app waardoor het gebruiksgemak toeneemt. Al met al zijn we echter zeer positief over de Welcome.

8.5

• Geen abonnement!
  • Accurate gezichtsherkenning