Review: Synology Surveillance Station – bewaker voor thuis en op de zaak

14 juli 2018 6 Minuten 4 Reacties
synology-surveillance-station-1

Ip-camera’s heb je tegenwoordig in alle soorten, maten en prijsklassen. Met de beveiliging is het vaak niet al te best gesteld. Door een willekeurige ip-cam te gebruiken in combinatie met Synology Surveillance Station zorg je niet alleen voor een uitstekende beveiliging, maar ook voor een schitterende en universele gebruiksinterface.

Door: Ronald Smit

Synology Surveillance Station

Surveillance Station is eigenlijk een soort van virtuele videobewakingsdienst. De software kan als extraatje gratis op NASsen van dit merk geïnstalleerd worden. Denk bijvoorbeeld aan de recente DS418 Play, de 218 of de 918. Vrees echter niet: ook een scala aan oudere modellen kan prima overweg met de app. Echter, elke camera die verbinding maakt met Surveillance Station vereist een licentie. Elke NAS van Synology zelf wordt geleverd met twee vooraf geïnstalleerde licenties en als u extra camera’s wilt aansluiten, kost elke licentie 40 euro (exclusief btw). Als u de Synology NVR koopt, worden er vier licenties meegeleverd.

Is Surveillance Station eenmaal geïnstalleerd, dan is het zaak om een ip-cam aan je Synology te koppelen. Dat kan door deze bijvoorbeeld draadloos via wifi aan je thuisnetwerk te koppelen, of gewoon via de aloude ethernetkabel. In de handleiding van je webcam zal je ongetwijfeld uitleg vinden over hoe je het interne ip-adres naar internet doorsluist via bijvoorbeeld routerinstellingen. Doe dat vooral niet. Dankzij Synology Surveillance Station blijft de webcam alleen actief op het interne (thuis)netwerk. De Synology-app verzorgt straks de communicatie met de boze buitenwereld. En omdat zowel het besturingssysteem (Diskstation Manager) van de NAS’en van dit merk als de app Surveillance Station heel goed worden bijgehouden is dit significant veiliger dan dat wat de gemiddelde ip-cam aan boord heeft.

Veel ondersteunde camera’s

Synology Surveillance Station ondersteunt een grote hoeveelheid aan merken en typen ip-camera’s. Hier is de complete lijst te bekijken. Heb je al een camera liggen, hangen of staan, dan is het een kwestie van uitproberen. De ervaring leert dat je soms een officieel niet-ondersteunde cam toch aan de praat krijgt door een verwant model met vergelijkbare specificaties van hetzelfde merk te kiezen.

Heel vaak zal dat trucje inmiddels niet meer nodig zijn, want er worden zoals gezegd heel veel camera’s ondersteund. En bij elke update van de software komen er meer bij. Wordt jouw camera eenmaal herkend, dan kan de pret beginnen. Ongeacht merk of type ip-camera bedien je ze in Synology Surveillance Station via één universele gebruikersinterface. Je hoeft je dus nooit meer te verdiepen in specifieke camera-eigenaardigheden qua bediening en instellingen. Gebruik dus met een gerust hart verschillende merken en typen camera’s door elkaar heen, met Surveillance Station werken ze voor jou als eindgebruiker allemaal hetzelfde.

Bewegingsdetectie en besturing

De app beschikt over geavanceerde mogelijkheden als bewegingsdetectie. Wordt er in beeld beweging gedetecteerd op – instelbare – tijdstippen waarop dit niet het geval zou moeten zijn? In dat geval word je direct op de hoogte gesteld via bijvoorbeeld een mail of een notificatie op je mobiel. In geval van mail krijg je meteen een setje foto’s meegestuurd met daarop de verdachte situatie. Verder kan Surveillance Station een roterend video-archief bewaren. Zo kan je altijd een verdachte situatie als videoclip terugkijken. De resolutie en extraatje als geluid zijn overigens afhankelijk van de mogelijkheden van je ip-camera.

Ben je toevallig in het gelukkige bezit van een op afstand bestuurbare camera, dan richt je deze cam als vanzelfsprekend eveneens via je Synology NAS. Dat is erg handig als je live van op afstand even rond wilt kijken. Praktisch daarbij is dat Surveillance Station goed beveiligd is en je eenvoudig toegang biedt vanuit de cloud. Bijvoorbeeld via een app op je smartphone of tablet, of gewoon via een webportaal. Zorg wel – zoals altijd – dat je een stevig wachtwoord gebruikt om de boel dicht te timmeren.

Meer dan camera’s

Surveillance Station kan nog meer dan het doorsturen, analyseren en opslaan van beeld. Zo kan het overweg met bijvoorbeeld rookmelders, maar ook het openen van deuren op afstand is een optie. Dat laatste is met name interessant voor bedrijven. Al met al ontstaat hierdoor een complete beveiligingsoptie met luxe mogelijkheden. Omdat ip-camera’s tegenwoordig helemaal niet zo duur meer zijn kan eigenlijk iedereen zich wel zo’n ding veroorloven. Bij de meeste NAS’en krijg je een licentie voor gebruik van één ip-camera.

Mocht je het willen, dan zijn meerdere licenties voor – uiteraard – meerdere camera’s achteraf aan te schaffen. Voor de meeste thuissituaties zal één camera – zeker als het een bestuurbaar exemplaar is – in eerste instantie ruimschoots volstaan.

Kader: aandachtspunten camera

Surveillance Station is prima in te zetten voor de bewaking van je huis. Plaats om te beginnen een camera op een strategische plek. Een beweegbare (bestuurbare) camera is het meest praktisch, daarmee kun je een veel groter gebied in de gaten houden dan met een vast opgesteld exemplaar. Let bij de aanschaf van een cam ook op de kijkhoek van de lens: hoe groter hoe beter. Tot slot is er de resolutie. De goedkoopste ip-cam’s hebben een resolutie van 640 bij 480 pixels. Dat is net bruikbaar, maar details en gezichten zijn pas herkenbaar als ze dicht in de buurt zijn. Beter is een high definition (720p) of zelfs full hd (1080p) ip-cam. Hiermee haal je het onderste uit de kan wat detail betreft. Check verder ook of de beoogde camera over nachtzicht beschikt. Meestal wordt daarvoor een setje infrarood led’s gebruikt. Voordeel daarvan is dat ze voor een inbreker niet zijn te zien. Maar de lichtbron zorgt er wel voor dat jij in het holst van de nacht glashelder in beeld brengt wat er zoal gaande is in jouw huis of appartement. Tot slot bestaan er ook nog ip-cam’s bedoeld voor buiten. Samen met de Synology Surveillance Station kan je op die manier een complete beveiligingscentrale opbouwen waarbij niets aan het oog ontsnapt.

Overzicht: Beveiligingscamera’s

In onze uitgebreide sectie voor recensies tref je al onze reviews aan van beveiligingscamera’s, en meer. Zo hebben we onlangs de Netatmo Welcome getest, een beveiligingscamera met gezichtsherkenning. Daarnaast valt de EZVIZ C6T erg goed in de smaak. Dit is een op afstand bestuurbare camera voor een relatief laag bedrag (en toch goede beeldkwaliteit). Vergeet ook niet de Ring Video Doorbell 2, dat tevens een deurbel en intercomsysteem is. Deze camera kan beelden opnemen in de volle kwaliteit van full hd.