Google Home en Google Assistent Actions: zo praat je met bedrijven en diensten

08 december 2018 7 Minuten 0 Reacties
Google-Actions-bol

In dit artikel leggen we je uit hoe je Actions voor de Google Assistent en Google Home gebruikt om bijvoorbeeld met Albert Heijn of PostNL te praten.

Steeds meer Nederlanders hebben een slimme speaker in huis waarmee vragen beantwoord kunnen worden, de agenda voorgelezen kan worden en zelfs het smarthome bediend kan worden. Maar, slimme speakers kunnen veel meer en zijn heel handig voor het opvragen van informatie bij bedrijven en diensten. Google heeft hiervoor de Actions voor de Google Assistent en Google Home ontwikkeld. In dit artikel leggen we je uit hoe je deze Actions gebruikt om bijvoorbeeld met Albert Heijn of PostNL te praten.

Actions voor de Google Assistent en Google Home

Google maakt het middels de Google Assistent spraakassistent mogelijk om te praten met grote bedrijven. Het ontwikkelaarsplatform voor de Google Assistent geeft bedrijven de mogelijkheid de spraakassistent in te zetten. Je kunt dankzij een simpele spraakopdracht contact leggen met een partij en je vragen laten beantwoorden. De ondersteuning hiervoor moet door elk bedrijf natuurlijk bij Google doorgevoerd worden, maar eenmaal beschikbaar maakt het diverse diensten en producten eenvoudiger toegankelijk.  Zo kun je de status van je pakket opvragen bij PostNL, Albert Heijn vragen wat je vanavond kunt koken met wat er in de koelkast ligt of KLM de beste vlucht naar New York laten opzoeken.

Hoe werkt het?

De werking van Actions voor Google Home en de Google Assistent is vrij eenvoudig. Bedrijven kunnen zich aanmelden bij het ontwikkelaarsplatform van Google en hun producten of diensten koppelen met de Google Assistent. Vervolgens kun jij aan de Google Assistent vragen – via je smartphone of een Google Home-speaker – om een gesprek op te zetten met het betreffende bedrijf. Bijvoorbeeld’ Hey Google, praat met Albert Heijn’. Vervolgens wordt het gesprek gestart en krijg je – vaak via een andere stem –  te horen waar in dit geval Albert Heijn je mee kan helpen. De mogelijkheden – en dus de vragen die je kunt stellen – verschillen per dienst of bedrijf. Vaak is het even uitvogelen wat er precies mogelijk is, maar gelukkig kan de spraakassistent je ook vertellen wat er mogelijk is.

Let wel; de meeste Actions zijn toegankelijk via de Google Assistent op je smartphone. Nog niet alle Actions kunnen ook direct op de Google Home-speakers of andere speakers met de Google Assistent gebruikt worden. Op de website van Google kun je zien welke Actions ook via de Google Home-speaker en compatibele Google Assistent-speakers werken.

Met welke bedrijven en diensten kun je praten?

Google breidt het aanbod van Actions bijna elke dag verder uit, dus een compleet overzicht van alle ‘praat met’ diensten is bijna onmogelijk. Hieronder geven we je wel een aantal voorbeelden van grote partijen die ondersteuning bieden, en hoe je met die partijen kunt praten middels de Google Assistent op je smartphone of op een speaker.

Smarthome bediening (Homey)

Producten die compatibel zijn met Google Home en de Google Assistant kunnen direct aan Google Home toegevoegd worden, maar er zijn ook smarthome-toepassingen die via een Action toegankelijk zijn. Zo kun je bijvoorbeeld contact leggen met de smarthome-hub van Homey. Begin met dit spraakcommando: “Hey Google, praat met Homey”. Daarna kun je Homey vragen om bijvoorbeeld alle lampen in de woonkamer aan te zetten, het koffiezetapparaat aan te zetten of een scenario te starten dat je via Homey ingesteld hebt.

Boodschappen en shopping

Dankzij de Actions van Google wordt shoppen ook eenvoudiger. Zo kun je direct praten met onder meer Albert Heijn, Jumbo, Bol.com en Media Markt. Begin bijvoorbeeld met: “Hey Google, praat met Albert Heijn”. Vervolgens kun deze spraakopdrachten gebruiken: “Wat is er in de bonus?”, “Plaats wc-papier op mijn boodschappenlijstje” of “Wat kan ik maken met eieren, melk en aardappelen?” Ook aan Jumbo kun je vragen een boodschappenlijstje te maken en kun je zelfs opvragen wanneer je bestelling geleverd wordt. De mogelijkheden van Media Markt zijn nog niet heel uitgebreid, maar de winkel kan je wel de aanbieding van de dag voorlezen. Het leuke van de integratie van Bol.com is dat je de winkel de volgende vraag kunt stellen: “Wat is een leuk cadeautje voor mijn dochter van 5 jaar?” De persoon en de leeftijd kun je naar eigen wens aanpassen en Bol.com zal je dan wat suggesties geven.

Reizen

Ben je op zoek naar een vliegreis of wil je de status van je vlucht horen? Dan kun je praten met onder andere KLM en Transavia. Begin met “Praat met KLM/Transavia NL”, waarna het gesprek opgestart wordt. Vervolgens kun je KLM de volgende opdrachten geven: “Ik wil naar New York (of een andere plek)”, “Zoek een ticket naar Londen (of een andere plek) voor 8 mei (of een andere datum).” Transavia vraagt je meteen om een bestemming en kan middels jouw antwoorden op gestelde vragen zaken als de vertrektijd en de vluchtstatus voorlezen. Daarnaast kun je praten met de ANWB, waarna het laatste verkeersbericht afgespeeld kan worden.

Zakelijke diensten

Met de Actions voor de Google Assistent en Google Home kun je ook praten met diverse zakelijke diensten, waaronder de Nationale Hypotheekadviseur, de Rabobank en Essent. Praat je met de Rabobank dan kun je jouw saldo opvragen (mits gekoppeld en toestemming verleend) en bij Essent kun je zelfs vragen of je geld terugkrijgt aan het einde van het jaar (“Krijg ik geld terug aan het eind van dit jaar?”) of hoeveel energie je de afgelopen week of maand verbruikt hebt (“Hoeveel energie heb ik verbruikt deze week”). De Nationale Hypotheekadviseur kan je vertellen hoeveel jij maximaal kunt lenen, nadat je wat vragen beantwoord hebt.

En nog veel meer

Er worden bijna dagelijks nieuwe Actions voor de Google Assistent en Google Home toegevoegd dus er is voor iedereen wel wat interessants te vinden. Een aantal andere leuke Actions die we gevonden hebben vind je hieronder;

  • “Praat met PostNL” en vraag “Wanneer wordt mijn pakket bezorgd?” of “Waar vind ik de dichtstbijzijnde PostNL-locatie?”
  • “Praat met Buienradar” en vraag “Wat wordt het weer in Amsterdam (of een andere plek)?” of “Gaat het regenen in Eindhoven (of een andere plek)?”
  • “Praat met Filtsmelder” en vraag “Staan er flitsers op de A2 (of een andere plek)?” of “Wordt er gecontroleerd op mijn route?”
  • “Praat met Babyhulp” en vraag “Wanneer was de laatste voeding?” of “Ik heb zojuist gevoed”
  • “Praat met QMusic” en vraag “Welke dj is nu op de radio?” of “Welk nummer heb ik net gehoord?”

De mogelijkheden zijn eindeloos zoals je ziet en in het begin is het soms even lastig uit de vogelen wat er precies kan en hoe je een vraag moet stellen. Maar, alle diensten hebben de mogelijkheid je uit te leggen hoe je er precies gebruik van kunt maken en op termijn zullen conversaties alleen maar vloeiender en natuurlijker verlopen.

Meer informatie

Wil je meer lezen over spraakbediening? Lees dan onze tipspagina over spraakbediening door. Hier vind je meer tips voor het gebruik van spraakassistenten, waaronder de Google Assistent, Amazon Alexa en Apple’s Siri.

Reacties (0)