Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van smart home-producten

De voordelen en nadelen van een smarthome

Geschreven door
Geplaatst op9 juni 2019, 8:43 CategorieTips en advies

Een smarthome opzetten, beheren en gebruiken heeft zo zijn voor- en nadelen. In dit artikel een overzicht van die voor- en nadelen. Na het lezen van dit overzicht kun je je mogelijk beter voorbereiden op het slimme huis waar je aan wil werken.

Zo op het eerste gezicht lijkt een smarthome alleen maar voordelen te hebben. Allerlei dingen worden geautomatiseerd en gaan veel sneller of gemakkelijker. Maar in de praktijk kun je tegen dingen aanlopen waar je mogelijk helemaal geen zin in hebt of rekening mee hebt gehouden. Daarom vertellen we in dit artikel meer over de verschillende voor- en nadelen van een slim huis, zodat je je beter kunt voorbereiden op de toekomst. Ben je nog maar net actief op de smarthomemarkt? Neem dan het onderstaande overzicht door.

Voordelen van een smarthome

Laten we beginnen met de voordelen van het huis van de toekomst. Zo kun je op de langere termijn gaan besparen op kosten, zoals bijvoorbeeld de energie- of waterrekening. Verschillende watersensoren en slimme thermostaten (of thermostaatknoppen) kunnen meer inzicht in het verbruik van bewoners geven, terwijl ze toegang bieden tot een hoop extra slimme functies. Zo kunnen verwarmingen worden uitgeschakeld wanneer je van huis bent en kunnen led-lampen op vaste momenten worden in- of uitgeschakeld.

Besparen, ondanks de investering die van tevoren nodig is, is al een goed argument voor een smarthome. Maar wat dacht je van het gemak wat je in huis haalt? Niet meer hoeven nadenken over de verwarming of de lampen, aangezien die op vaste schema’s draaien. Of ervoor zorgen dat de koffie ’s morgens al gezet wordt als je net je bed uitkomt. Daarnaast kun je een hoop processen in huis automatiseren en diensten aan elkaar koppelen, waardoor je vrij weinig saaie taken hoeft uit te voeren op dagelijkse basis.

Het gros van de smarthomeproducten heeft een internetverbinding, het zij met of zonder draad. Daardoor is het ook vaak mogelijk dat je de apparaten van een afstand kunt bedienen. Zo kun je bepaalde devices in huis in- en uitschakelen wanneer je iets vergeten bent. Zo hoef je je op vakantie niet meer af te vragen of je de tv nou hebt uitgeschakeld of niet; met een slimme stekkerdoos zou je hem alsnog uit kunnen zetten. Of je kunt iets bijstellen, zoals bijvoorbeeld de thermostaat, wanneer je eerder thuis komt dan vooraf ingepland.

Daarnaast kunnen smarthomes vaak veiliger zijn. Veel alarmsystemen bieden voor een relatief laag bedrag een compleet pakket aan, waardoor je ramen, deuren en ruimtes kunt beveiligen met sensoren. Als consument bepaal je ook helemaal zelf met welke onderdelen je zo’n systeem uitbreidt. Daarmee halen nog een mooi punt aan: je bepaalt namelijk ook zelf welke apparaten je wel en niet vervangt of koopt. Het enige waar je rekening mee moet houden is ondersteuning voor bepaalde protocollen en stemassistenten.

Over stemassistenten gesproken: tegenwoordig heb je de keuze uit een aantal grote persoonlijke assistenten, waar Amazon Alexa, Google Assistent en Siri bij Apple Homekit de belangrijkste en de bekendste zijn. Met zo’n stemassistent kun je allerlei apparaten in huis aansturen met je stem, waardoor je dus niet fysiek bij het apparaat hoeft te staan of je telefoon in de buurt hoeft te hebben. Middels een simpel stemcommando kun je allerlei zaken in en rondom het huis regelen, waardoor de dingen zo gepiept zijn.

Nadelen van een smarthome

Hoe mooi zo’n smarthome ook lijkt, er kleven wel degelijk nadelen aan. Dingen waar je rekening mee moet houden, voordat je producten in huis haalt die altijd met het internet zijn verbonden. Juist die internetverbinding kan ervoor zorgen dat dingen misgaan: hackers kunnen met je gegevens aan de haal gaan, terwijl een instabiele verbinding er tevens voor kan zorgen dat sommige diensten niet meer (goed) werken. Je doet er dus altijd goed aan je thuisnetwerk te beveiligen. Of een tweede smarthomenetwerk op te zetten.

Daarnaast kan het best ingewikkeld zijn om alles aan elkaar te koppelen. Veel apparaten en systemen werken niet samen. Er zijn verschillende smarthomeprotocollen momenteel, evenals verschillende stemassistenten en clouddiensten. Je moet dus goed opletten waar je precies in investeert, zodat het product dat je daarna wil kopen ook gekoppeld kan worden aan hetgeen je al hebt staan. Het vergt nogal wat voorbereiding en kennis van de gebruiker, waardoor de markt voor smarthomeapparaten aanvankelijk een hoge drempel heeft.

Om nog maar te zwijgen over de kosten die het aanschaffen van alle producten met zich meebrengen. Wanneer je snel een toekomstbestendig huis wil hebben, dan kan dat nog wel eens een dure grap worden. Natuurlijk zijn er ook goedkopere alternatieven beschikbaar, maar dan merk je vaak in de praktijk dat het minder goed zit wat de gebruiksvriendelijkheid betreft. Ook moet je altijd maar afwachten hoe lang producten en diensten ondersteund worden en wanneer je dus wordt gedwongen opnieuw te investeren.

En hoe zit het nou precies met die stemassistenten? Veel digitale assistenten ondersteunen de Nederlandse taal nog niet (of soms wel, maar dan niet heel uitgebreid), waardoor je op de Engelse bediening bent aangewezen. Maar voor veel mensen is de Engelse taal niet zo eigen als het Nederlands, waardoor het voordeel van de stemassistent (gemakkelijke, intuïtieve bediening) eigenlijk meteen wegvalt. Bovendien word je niet altijd goed verstaan en kan het zijn dat iemand met een nagenoeg dezelfde stem jouw gegevens kan opvragen.

Dan hebben we het nog niet eens over de smarthomehub gehad. Dit product heel als grote voordeel dat je veel producten aan elkaar kunt koppelen, maar als grote nadeel juist dat wanneer er iets misgaat verschillende dingen meteen minder goed werken (als groep, individueel lukt alles vaak nog). Daarnaast is het zo dat je nog steeds niet één hub hebt die alles koppelt en die toegang biedt tot alle stemassistenten van dit moment. De Nederlandse Homey komt misschien het meeste in de buurt, maar ook deze hub is niet perfect.

Meer lezen?

We hebben een grote hoeveelheid artikelen geschreven die je allemaal kunt terugvinden in onze sectie voor tips en advies, waarin we verschillende dingen uitleggen. Ben je naar iets specifieks of juist iets algemeens op zoek, dan is de kans groot dat we erover geschreven hebben. Mocht je iets niet kunnen vinden of mis je iets, dan kun je altijd terecht in onze sectie voor vragen en antwoorden.

  • Delen:

Reacties

  1. SannE
    11 juni, 2019 om 7:11

    Zolang je zorgt dat je geen cloud diensten gebruikt / alles lokaal kan draaien en je beveiliging een beetje op orde hebt dan is er niet heel veel aan de hand.

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.