Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van smart home-producten

Testpanel Nuki Smart Lock 2.0: wat vinden onze lezers van dit slimme deurslot?

Geschreven door
Geplaatst op11 augustus 2019, 8:54 CategorieReviews

De afgelopen weken zijn diverse gezinnen met lezers van Smarthome Magazine aan de slag gegaan met het Nuki Smart Lock 2.0. Wat vinden zij van dit slimme deurslot? Wat zijn de belangrijkste plus- en minpunten? En zouden zij als gezin dit deurslot aanraden? We zetten de belangrijkste conclusies op een rij.

Nuki Smart Lock 2.0

Net als de eerste versie maakt ook de Nuki Smart Lock 2.0 een sleutel overbodig. Het slimme deurslot kent nieuwe functies ten opzichte van de eerste versie en is compatibel met Apple HomeKit en Zigbee. Ook is er ondersteuning voor bluetooth 5.0, wat moet zorgen voor een beter bereik en een snellere reactietijd.

De nieuwe versie daarnaast beschikt over een deursensor. Deze kleine magneet plaats je op het deurkozijn of aan de muur en laat je direct zien of je deur op slot of ontgrendeld is, maar ook of de deur zelf open of dicht is.

Binnen een paar minuten is het slimme slot te installeren op een bestaand slot zonder dat je de deur hoeft aan te passen. Via de app voor Android en iOS geef je toegangsrechten aan familie en vrienden en kun je het slot ontgrendelen en afsluiten. Je kunt ook kiezen voor Auto Unlock, waarbij het slot herkent wanneer je smartphone in de buurt is. Zo kun je de deur openen zonder zelf iets te hoeven doen. Het slimme slot kan worden geïntegreerd in bestaande smarthome-oplossingen zoals Ring en Nest. Tevens is het te combineren met assistenten als Google Assisstant, Alexa en Siri.

De Smart Lock 2.0 en de Nuki Bridge, waarmee het slot gekoppeld moet worden, kosten 299 euro. Voor deze review krijg je ook de beschikking over het Keypad en de Fob waarmee je andere middels een code of een druk op de knop toegang geeft tot je woning.

Drie verschillende gezinnen

Smarthome Magazine en FWD hebben samen met Nuki drie gezinnen de kans geboden om het Nuki Smart Lock 2.0 thuis te testen. Voor een periode van drie weken mochten zij het slot, inclusief keypad en fob uitgebreid, gebruiken. De resultaten zijn inmiddels binnen en hieronder lees je de belangrijkste conclusies.

Introductie gezinnen

Wie zijn de gezinnen die het Smart Lock 2.0 van Nuki getest hebben?

Gezin 1 (familie Trepels)

Wij zijn een gezin van vier: papa Lody (33), mama Femke (32), en de dochters Suus (4) en Tess (1). Vanwege onze drukke banen (journalist en verloskundige) komen onze ouders regelmatig oppassen. Ook hebben we een oppasmeisje vanwege onze wekelijkse dansavond, een poetshulp op woensdag, jongere (schoon)broertjes die af en toe binnen komen vallen en buren die onze huisdieren verzorgen tijdens onze vakanties.

 Dit geeft al aan: veel mensen moeten ons huis binnen kunnen. Een uitstekende reden voor een smartlock. Tijdens de verbouwing van onze woning hebben we de afgelopen twee jaar een uitgebreid domoticasysteem geïnstalleerd en daarmee een smarthome gecreëerd. Een van de laatste ontbrekende schakels hierin was nog een smartlock op onze deuren.

Gezin 2 (familie Nieuwpoort)

Ik ben Patrick Nieuwpoort en ik ben 47 jaar oud. Ik ben getrouwd met Ingrid Nieuwpoort, ook 47 jaar oud. Wij zijn een gezin dat verder bestaat uit twee tienerzoons van 15 (Jerremy) en 18 (Mike) jaar oud. De reden om dit systeem te testen is dat mijn vrouw in een rolstoel zit en zelf niet de deur open kan doen als er iemand aan de deur is. Tevens is het natuurlijk ook super handig dat wanneer ik kom aanlopen met de rolstoel de deur ook automatisch open kan laten gaan of voor de kinderen als die hun sleutel weer een keer vergeten zijn.

Gezin 3 (familie de Deken)

Ik ben Jan en woon ondertussen alweer twee jaar samen met mijn verloofde. Zelf ben ik een gadgetliefhebber. In het bijzonder zaken die het leven gemakkelijker maken kunnen mij bekoren. Mijn partner is niet even gepassioneerd door technologie als ikzelf, en daarom worden alle spullen – groot of klein – onderworpen aan de allesbepalende WAF (Wife Approval Factor). Zijn de toestellen niet gebruiksvriendelijk of lelijk, dan zijn ze meestal geen lang leven beschoren.

Na de aankoop van ons eerste huis, gingen wij meteen van start met een totaalrenovatie. Een kant-en-klaar domotica pakket was me destijds te duur en dus heb ik de voorbije jaren verschillende standalone oplossingen in huis gehaald. Zo maak ik onder andere gebruik van volgende merken: Google Home, Netatmo, Doorbird, Xiaomi, Bose Soundtouch, Kasa, Arlo, Ikea Home, Honeywell Home, etc. Wat er dus tot op heden ontbrak, was een smart lock. Een mooie toevoeging aan het bovenstaande lijstje maar toch met enige aarzeling omdat, meer dan bij de bovenstaande zaken, veiligheid toch een vraagteken was. Gezien niet alleen wijzelf, maar ook de sporadische poetsvrouw, (schoon)moeder en pakjesbezorger voor een gesloten deur komt te staan, leek dit ons toch het proberen waard.

Algemene indruk en installatie

De eerste indruk van het slot bij binnenkomst is heel belangrijk. Wat vinden de gezinnen van de installatie, de montage en het design van het slimme slot?

Gezin 1 (familie Trepels)

De verpakking van het Nuki Smartlock maakt direct nieuwsgierig. Met een grote afbeelding van het slot op de verpakking, wil je het snel openmaken om te kijken of het er in werkelijkheid ook echt zo strak uitziet. En dat valt niet tegen. Ook de accessoires stellen qua look en feel niet teleur.

 Bij het pakket zat naast het Nuki Smart Lock (met deursensor) de Nuki Fob (zeg maar de huissleutel in de vorm van een drukknop), de Nuki Bridge (voor bediening op afstand en integratie binnen je smarthome) en het Nuki Keypad (het codepaneel).

Het plaatsen van het slot was vervolgens een fluitje van een cent: binnen 1 minuut was het op de deur geïnstalleerd.

 Het verder instellen lukt absoluut, maar een strakke instructie en uitleg kan veel (uit)zoekwerk besparen voor de gebruiker, bijvoorbeeld de nadrukkelijke instructie om na het koppelen de Bluetooth paring uit te schakelen.

 Let er bij de aanschaf overigens op dat je een cilinder hebt waarbij het mogelijk is om zowel aan de binnen- als buitenkant een sleutel erin te steken, anders is er dus geen mogelijkheid om alsnog een sleutel te gebruiken als je het Nuki Smart Lock gebruikt. Heb je een cilinder met draaiknop, zorg dan bij de bestelling direct voor een verloopstuk.

Gezin 2 (familie Nieuwpoort)

Bij het openmaken van het pakket valt op dat het er allemaal gelikt uitziet. Het apparaat dat het slot gaat bedienen is een stuk groter dan ik had verwacht. Het is duidelijk dat er twee metalen plaatjes bij zitten die over het slot heen moeten. Een klein minpuntje wat ik zou kunnen noemen is dat één van twee met een plakstrip komt, dus een test op een ander slot is niet makkelijk mogelijk en ook natuurlijk de vraag hoe goed dit blijft zitten na een langere tijd.

Het slot was heel snel geïnstalleerd. Ook was alles heel snel aan elkaar gekoppeld. Binnen de app was het wel even zoeken hoe je bepaalde dingen moet doen. Let er wel op dat je pincode zet binnen de app anders kunnen de personen waar je een uitnodiging naar stuurt ook de instellingen veranderen en personen uitnodigen.

Het Keypad was ook zo gekoppeld, deze moest alleen voorzien worden van een nieuwe firmware wat overigens ook heel snel en eenvoudig te doen was. Dus in mijn eerste indruk is dat het allemaal heel eenvoudig te koppelen en te installeren is.

Gezin 3 (familie de Deken)

Ik had voor ontvangst al enkele unboxing video’s van het Nuki Smart Lock 2.0 op mijn teller staan. Desondanks was ik toch erg onder de indruk van de kwaliteit van de producten alsook de verpakking. Hier is duidelijk over nagedacht. Alle toebehoren zijn op eenzelfde kwalitatieve manier verpakt.

Je kan overal terugvinden dat de installatie een eitje is. Eens je alle juiste componenten hebt is dat ook absoluut het geval. In minder dan 5 minuten heb je het hele slot geïnstalleerd en werkend. Hierbij maak ik wel even een kleine kanttekening. Mijn voordeur was voorzien van een draaiknop, hierbij is de installatie wat anders. Ik had op voorhand netjes de online check gedaan waaruit bleek dat Nuki compatibel was. Ik had enkel gemist dat je voor een draaiknop (kosteloos) een tussenstuk moest bijbestellen. Dit heb ik netjes gedaan, maar was te ongeduldig om te wachten op de levering (3 dagen) en heb in tussentijd een andere cilinder geïnstalleerd. Gewoon de app downloaden en de stappen volgen.

Functionaliteit

Welke functies heeft het slot heeft en welke functies worden door het gezin het meest gebruikt? En welke functies sprongen er voor het gezin echt uit qua gemak?

Gezin 1 (familie Trepels)

Het slot heeft voor onze situatie een aantal handige functionaliteiten. Met name het automatisch ontgrendelen bij thuiskomst is van grote meerwaarde. De deur opent vanzelf wanneer je komt aanlopen met allerlei spullen in je handen. Ook de wetenschap dat de deur weer automatisch op slot gaat is een fijne gedachte. Dat gebeurt met de juiste instellingen direct na het openen of na een bepaalde tijd of op vaste tijdstippen.

 Dit laatste is geheel naar eigen wens in te stellen op verschillende plekken in de app. Dat is in het begin echt even zoeken en proberen, maar als je eenmaal de juiste instellingen te pakken hebt, dan werkt dit fijn.

Aandachtspunt hierbij is wel dat sommige instellingen voor alle gebruikers gelden, maar met name de Auto Unlock-instellingen in de app worden ingesteld voor de specifieke gebruiker. Ik zou het handiger vinden als ook deze dan direct voor alle gebruikers gelden, met een extra optie om het toch te ontkoppelen en dan individueel in te stellen. Dat maakt het centrale beheer overzichtelijker, zeker wanneer je veel verschillende telefoons binnen je systeem gebruikt.

De deursensor gaf in het begin wel vaker problemen. De sensor registreerde het sluiten van de deur niet goed, waardoor de deur niet automatisch op slot ging na het openen. Na het meerdere keren opnieuw kalibreren van de deursensor kwam dit aanmerkelijk minder vaak voor, maar af en toe gaat het helaas nog een keertje mis.

Gezin 2 (familie Nieuwpoort)

Je kunt het slot gebruiken met een mobiele telefoon, een Keypad waarin je codes uit kan geven en een afstandsbediening (Fob). Die zou ik bijvoorbeeld aan een familielid kunnen geven als ik op vakantie ben om binnen te komen om de planten water te geven.

We maken vaak gebruik van de Auto Unlock-functie. Dit is heel handig is als ik met mijn vrouw in de rolstoel aan kom lopen, zodat ik dus in één keer doorlopen. Ook het op vaste tijden op slot doen van de deur is één van de dingen die ik echt heel handig vind aan het slot. Ik hoef dus niet meer na te denken of ik mijn voordeur wel op slot gedaan heb.

Gezin 3 (familie de Deken)

Nuki heeft goed nagedacht over dit smart lock. De knop op het slot kan je indrukken, bij het indrukken van de knop open of sluit je het slot. Ook kan je tweemaal drukken (kan worden geconfigureerd in de app) om de Lock ‘n’ Go-modus te activeren. Hiermee ontgrendel je de deur en vergrendel je deze automatisch wanneer je deur gesloten wordt. Dankzij Auto Lock vergrendelt je deur automatisch na X minuten gesloten te zijn, iets wat de sensor netjes registreert. Bij Auto Unlock gaat je deur automatisch open wanneer je in de buurt bent, met open bedoel ik hier het ontgrendelen én openen van je deur.

Je kan individuele gebruikers aanmaken en voor elke gebruiker een profiel toewijzen dat bijvoorbeeld gelinkt is aan een bepaald timeplan en toegangscode (indien je de Keypad hebt).

De voornaamste functies die wij gebruiken zijn de Lock ‘n’ Go, Auto Lock en de verschillende gebruikersprofielen. Wij zijn voorlopig nog wat terughoudend over de Auto Unlock-functie en willen deze eerst verder testen vooraleer we deze echt gebruiken. We willen namelijk niet dat onze deur openstaat wanneer we door onze straat rijden (ontgrendelen is een combinatie tussen bluetooth en geofencing).

Gebruik

We willen natuurlijk alles weten over het gebruik van het Nuki deurslot. Hoe is het bevallen? Wat waren de plus- en minpunten? En wat is de toegevoegde waarde van het slot in jouw situatie?

Gezin 1 (familie Trepels)

Een Smart Lock heeft voor onze gezinssituatie absoluut meerwaarde. Daarvan was ik al snel overtuigd. Maar het is ook enorm wennen. Je bent gewend om naar een sleutel te grijpen. Nu gaat het openen van de deur vanzelf, of moet je eventueel je telefoon hiervoor gebruiken.

 Dat laatste levert in die zin geen winst op, maar is helaas soms wel noodzakelijk. Bij het rondje met de hond kom ik niet buiten de ingestelde ring rondom je huis, waardoor de deur niet automatisch unlockt. Na het aanpassen (kleiner maken) van de Geofencing-zone werkt dit wel. 

De Nuki Fob als alternatief voor de huissleutel is erg positief. Verlies je hem? Dan blokkeer je de toegang. Ook kun je zo in een log precies zien wie op welk moment de deur heeft geopend.

Met kleine kinderen is één functionaliteit wel problematisch: het unlocken van het slot door op de ronde knop van de Nuki Smart Lock te duwen. Het omdraaien van een sleutel lukt de kleintjes nog niet, maar dat ze op de knop kunnen drukken hadden ze binnen een paar minuten in de gaten. Daarom heb ik die functie direct uitgeschakeld. Als alternatief heb ik unlock via een lichtschakelaar op grotere hoogte geprobeerd. Via het domotica-systeem kan ik alle schakelaars in huis namelijk programmeren. Er zit echter een te grote vertraging in de aansturing via de API waardoor dit niet praktisch is. De Nuki Fob biedt dan uitkomst. Je kunt deze als drukknop gebruiken en buiten het bereik van de kinderen een plekje geven. Hij hangt alleen niet zo fraai aan de deurstijl. Een subtiele losse drukknop met de (un)lock-functie voor aan de binnenzijde van de deur zou daarom voor mij echt toegevoegd mogen worden aan de productlijn.

Gezin 2 (familie Nieuwpoort)

Als je niet in de buurt van je huis bent en je doet de deur open komt er netjes een melding dat je niet in de buurt bent en moet je nog een keer bevestigen. De Fob ligt nu op tafel bij mijn vrouw om ook zonder de telefoon gemakkelijk de deur open te kunnen doen voor het geval de telefoon niet in de buurt is.

Het slot is al echt van pas gekomen toen de jongste zoon eerder naar huis wilde vanuit een feestje. Hij kon met andere mensen meerijden die bij ons in de buurt wonen en hij had geen sleutel bij zich, maar natuurlijk wel zijn telefoon, dus kon naar binnen. Ook bij het bezoek van mijn ouders is het slot direct van pas gekomen. Ik was boven en mijn vrouw beneden toen de bel ging en mijn vrouw dus zelf de deur open kon doen en ik niet gelijk naar beneden hoefde te gaan.

Gezin 3 (familie de Deken)

Ik was zelf aangenaam verast om te zien dat Nuki er toch in slaagt om onze deur te vergrendelen en ontgrendelen. We moeten namelijk best wat kracht op de sleutel zetten en soms tegen de deur duwen om deze te kunnen openen of sluiten. Ter illustratie; een van onze sleutels is in de afgelopen jaren kromgetrokken. Zelfs bij het warme weer (40 graden) van afgelopen week is er geen enkel probleem voor de Nuki.

Er zijn echter wel een aantal aandachts- en verbeterpunten. 
De app kan bijvoorbeeld nog wat overzichtelijker gemaakt worden. Het is soms zoeken naar de juiste plek voor de juiste instellingen. Iets wat met wat structuur eenvoudig kan worden aangepast. 
Ondanks de aanwezigheid van de deursensor, is het toch mogelijk je deur te sluiten wanneer deze openstaat, dit lijkt me geen enkel nut te hebben.

 Het is een detail, maar door de zwarte Keypad te gebruiken kan deze, wanneer in de zon, erg warm zijn, daarnaast is er geen 0 aanwezig wat door sommige mensen als beperking kan worden gezien. 

In de app/webinterface is het ontgrendelen van de deur is een goede optie, bij het openen van je deur zou er wat mij betreft een extra pop-up mogen komen, zo kan je niet per ongeluk je deur openen terwijl je ver van huis bent. Het bedienen van het slot maakt best wat lawaai. We lezen dat dit voor sommige mensen een nadeel is. Wij vinden dit best ok, want zo weten we zeker dat het slot in werking treedt.

We hebben gemerkt dat we het slot op enkele weken al helemaal gewoon zijn. Voor onszelf is het erg gemakkelijk; je moet je namelijk nooit zorgen maken dat je deur niet op slot zit. En ook de pakketdiensten danken ons omdat ze ondanks het feit dat we niet thuis zijn de producten in de hal kunnen plaatsen.

Accessoires

Welke van de accessoires (Keypad, Rob en Bridge) zijn het handigst en hoe zijn de accessoires gebruikt?

Gezin 1 (familie Trepels)

Voor ons hadden alle accessoires een toegevoegde waarde.

De Nuki Bridge is onmisbaar als het gaat om bediening op afstand en de integratie binnen andere smart home-toepassingen. Het grote nadeel is wel dat deze vanwege de Bluetooth-verbinding op maximaal vijf meter van het slot geplaatst moet worden. Hierdoor ben ik verplicht om bij elk extra slot ook een extra Bridge aan te schaffen.

Het Keypad heeft voor ons toegevoegde waarde voor de incidentele bezoeker: de (schoon)broertjes die af en toe komen, het oppasmeisje en de poetsvrouw. Ik wil hen geen toegang geven via de app en ook geen losse Nuki Fob geven. Het Keypad biedt daarom uitkomst. Hiermee kun je de toegangstijden ook prima beperken.

De Nuki Fob vind ik voor de ouders en straks voor onze kinderen ideaal. Zelf openen mijn vriendin en ik het slot automatisch via de telefoon. Onze ouders zijn meer van een fysieke sleutel. De Nuki Fob is hiervoor de uitkomst. Ook overweeg ik om in het sleutelbakje een Fob neer te leggen. Handig als ik even bijvoorbeeld een rondje loop met de hond.

De deursensor is overigens ook een fijne toevoeging. Handig vanwege de functie om de deur snel na het dichtmaken weer automatisch te laten sluiten. Mijn dringende advies is wel om ook een witte versie op de markt te brengen. Een zwarte sensor op ons witte deurkozijn vind ik toch net iets minder fraai.

Gezin 2 (familie Nieuwpoort)

De Bridge is handig om de status van het slot te zien als je niet thuis bent of om de deur op slot te doen als je al weg bent. De Fob is handig om bijvoorbeeld tijdens een vakantie mee te geven aan een familielid om dan naar binnen te kunnen om te planten water te geven. Dat gaan we ook zeker doen als we een keer op vakantie gaan. De Keypad is niet gebruikt tijdens de test, ik zou niet weten in welke situatie dit in onze situatie van pas zou komen. Er is in principe altijd iemand thuis en de deur kan dan gewoon met de app opengemaakt worden.

Gezin 3 (familie de Deken)

De accessoires die werden meegeleverd zijn, net zoals het slot, netjes verpakt en zien er ook strak en duurzaam uit. Je linkt de accessoires eenvoudig via de applicatie; selecteer het juiste toestel en let the magic happen. De verbinding wordt automatisch gemaakt en je doorloopt vervolgens de verschillende stappen.

De Fob gebruiken we zelf voorlopig niet. We hebben namelijk een nare ervaring met het verliezen van een sleutelbos. Indien de Fob hier aan vasthangt komen de mogelijke inbrekers zo binnen met één druk op de knop. Echter, je kunt de gebruiksrechten van de Fob direct in de app laten opheffen waardoor iemand de Fob niet meer kan gebruiken om binnen te komen.

De Keypad is onze favoriete accessoire. De Keypad laat ons toe om onze sleutel van onze sleutelbos te laten zonder het risico te lopen dat we niet binnenkomen. De Keypad kan met dubbelzijdige tape worden bevestigd of via pluggen en schroeven worden vastgezet. Het is echter heel eenvoudig om deze zomaar mee te stelen. Nuki heeft zijn best gedaan dit fenomeen aan te pakken. Er is een administratiecode die nodig is om het toestel te configureren, deze is hard coded dus ook fabrieksinstellingen terugzetten is hieraan onderhevig. Als je Keypad toch gestolen wordt kan je via een kopie van je aangifte kosteloos een vervangend product krijgen bij Nuki.
 Voor de Keypad kan je verschillende toegangscodes instellen, gelinkt aan profielen en tijdsschema’s.

Smarthome-integratie

Is de Nuki in combinatie met andere platformen of apparaten gebruikt, en hoe beviel dit? Denk aan Apple HomeKit, spraakbediening of een Ring deurbel.

Gezin 1 (familie Trepels)

Ik heb op verschillende manieren koppelingen gemaakt en getest met mijn domotica-systeem. En daarmee heb ik direct het grootste minpunt van de Nuki te pakken. An sich werkt het wel en is er technisch ook veel mogelijk, maar het blijkt te langzaam en ook niet betrouwbaar genoeg.

De zelf geprogrammeerde koppelingen tussen de Nuki API (rechtstreeks via de Nuki Bridge) en mijn domotica-systeem werkten zonder problemen. Het gaat dan om het uitlezen van de status (lock of unlock) en het veranderen van die status. Uitlezen lukt; sluiten of openen ook. Alleen zit daar een te grote vertraging in.

De alternatieve route was een koppeling via IFTTT. Hierbij zijn er ook ineens veel meer mogelijkheden. Je kunt acties laten uitvoeren indien een specifiek iemand de deur opent en je kunt de waarde van de deursensor uitlezen. Deze zaken mis ik in de API. Maar ook via IFTTT geldt: het is te traag. De commando’s komen pas na vele seconden aan, worden soms helemaal gemist of komen dan met een minuut vertraging alsnog.

 Kortom: hier is wat mij betreft voor de ontwikkelaars echt nog werk aan de winkel.

Gezin 2 (familie Nieuwpoort)

Ik heb de Nuki getest met spraakbediening. Dat gaat goed en daar is ook over nagedacht. Als je de deur met je stem open wilt doen, moet je de pincode opgeven anders gaat de deur niet open.

Ook de Ring deurbel is gekocht en het slot is toegevoegd als partner in te Ring-app. Het nadeel is dan wel, als je de app wilt gebruiken dat hij de Ring app afsluit en je dan dus niet meer kan praten met de Ring-app. Ik heb de Nuki ook aan de Google Assistent gekoppeld. Als je dat doet met je ook een pincode invullen, dus zomaar de deur opendoen met een commando gaat niet, dus daar is ook goed over nagedacht.

Ik ben ook benieuwd naar wat ze van plan zijn met de ZigBee voor de integratie in het smarthome. Ik heb nu wel al lampen, maar niet met ZigBee en dat ga ik dan wellicht aanpassen afhankelijk van de mogelijkheden die er straks zijn.

Gezin 3 (familie de Deken)

Bij ons is Nuki verbonden met drie elementen in mijn smarthome systeem; Google Assistant, IFTT en ten slotte is er een link met mijn slimme deurbel Doorbird. De connectie met deze platformen kan je enkel maken wanneer je de Bridge hebt en de webtoegang hebt geactiveerd.

Verbinding met Google Assistant maak je via de Home-app waar je het toestel kan toevoegen. Deze connectie maken gaat bijna vanzelf. De twee voice commando’s die je kan geven zijn: “voordeur vergrendelen” en “voordeur ontgrendelen” na die laatste dien je een ingestelde pincode op te noemen. Meteen ook de reden waarom ik geen grote fan ben; pincodes roepen doe ik vooralsnog niet. Gezien de Nuki op ‘Auto Lock’ staat gebruik ik de voice commando’s dus zo goed als nooit. Ik vind het wel een gemiste kans dat Nuki niet te bedienen valt in de Home-app. Hier kan dus nog worden gesleuteld aan een betere integratie.

De connectie met Doorbird kan gemaakt worden via de Doorbird-app. Hier heb je de keuze om verschillende smartlock-aanbieders te selecteren en de link te maken met de app. Hierdoor kan je de relais van de deur bedienen vanop afstand of je bank.

Conclusie

Na drie weken intensief gebruik komen alle drie de gezinnen tot een conclusie. Wat is hun oordeel over het Nuki Smart Lock 2.0? En zouden ze dit slimme deurslot aanraden?

Gezin 1 (familie Trepels)

Het Nuki Smart Lock 2.0 mét alle accessoires is absoluut een aanwinst in ons smarthome. Het maakt het huis weer net een stukje slimmer.

 Het gemak van een automatisch deurslot is daarbij het grootste winstpunt. Ook het kunnen toewijzen van tijdvakken aan mensen die een toegangscode of Nuki Fob hebben is een meerwaarde. Geen gedoe met allemaal losse sleutels en mensen die daarmee altijd maar toegang hebben tot je huis, maar veel meer controle.

 De minpunten zitten hem in de integratie met andere systemen. Dat mag sneller en betrouwbaarder, zodat je het ook écht kunt gebruiken voor allerlei acties binnen je smarthome-systemen. Ik hoop dat de ontwikkelaars op dat gebied nog stappen gaan zetten. Owja, en een witte deursensor en een losse drukknop voor aan de binnenzijde van de deur zijn dus ook zeer welkom.

 Ik zou de Nuki om alle genoemde redenen absoluut aanraden aan vrienden en familie. Het zorgt voor extra gemak en is ook zonder enorme technische kennis in de basis prima te gebruiken en te installeren.

Gezin 2 (familie Nieuwpoort)

De grootste pluspunten vind ik de mogelijkheden van het slot en het gemak van de installatie. Het werkt echt binnen een paar minuten. Het kunnen uitdelen van een digitale sleutel is ook een groot pluspunt en ook het log dat bijhoudt wie wanneer de deur open heeft gedaan (heb ik maar niet aan de kinderen verteld). En voor onze situatie is een grote plus dat mijn vrouw nu in staat is om zelf de deur weer te openen als er iemand is en dat de deur dus vanzelf opengaat als ik aan kom lopen met de rolstoel. Dat scheelt echt een hoop handelingen.

Het is een mooie en handige app, echter ik zou gaan kijken naar twee apps als ik de fabrikant was. Een soort beheerdersapp waarin je de sleutels e.d. kan beheren, waardoor de mensen die je dan de sleutel geeft alleen maar de mogelijkheid hebben om daar iets mee te doen en niet de app af laten schermen met een pincode.

Een minpuntje zou je kunnen noemen dat het slot met een plakstrip op je deur zit. Geen idee hoelang dat me gaat en even op een andere deur zetten (de achterdeur bijvoorbeeld) zit er dus niet in. Wat verder ook handig zou zijn, nu met de check of de deur open/gesloten is, is om als de deur gesloten is om dan ook het “open houden” te stoppen. Ik heb deze verhoogd omdat het wat langer duurt om binnen te komen met de rolstoel. Als ik echter alleen thuis kom duurt het best lang voordat de deur weer dicht blijft.

Gezin 3 (familie de Deken)

Een echte smarthome-applicatie is het voor mij pas als er een goede integratie is waardoor je geen commando’s meer moet uitspreken of bedienen maar wanneer dit automatisch verloopt. Nuki biedt voldoende mogelijkheden aan om hier zoet mee te zijn.

De installatie kan op enkele minuten en is “fool-proof”. De belangrijke WAF wordt ook afgetikt, het toestel ziet er goed uit en werkt ook prima. Ik denk dat Nuki er absoluut in slaagt om het concept ‘Smart Lock’ een goede invulling te geven. De nodige veiligheidsprotocollen zijn aanwezig en in tegenstelling tot onze verwachtingen hebben we geen onveilig gevoel nu de toegang van ons huis in het wereldwijde web hangt. Alles bij elkaar zouden wij dan ook zeker dit slot aanraden aan onze vrienden en familie.

Volledige reviews

Lees ook de volledige reviews van de gezinnen die het Nuki Smart Lock 2.0 getest hebben;

Familie Trepels
Familie Nieuwpoort
Familie de Deken

Expert review

Natuurlijk heeft Smarthome Magazine het Smart Lock 2.0 van Nuki ook zelf getest. Collega en expert Eric Beeckmans heeft het deurslot op de pijnbank gelegd. Zijn volledige review lees je hier, maar zijn conclusie kunnen we je alvast verklappen;

De Nuki bleek tijdens onze testen een prima oplossing. Zeker gecombineerd met de Keypad en Fob. Die twee nemen een deel van het wat lastige gedoe om je smartphone boven te halen helemaal weg. De Nuki 2.0 beschikt nu ook over een deursensor, dus weet je nu niet alleen dat de deur op slot is, maar ook of hij open staat of niet. Haal je er een Bridge bij, dan wordt de Nuki helemaal slim. Je kan toegang geven op afstand, het slot beheren op afstand, de logs raadplegen, kortom alles wat je van een slim slot verwacht. Met de opties voor integratie in allerlei Smart Home omgevingen kan je nog een stap verder gaan. Doe dat weliswaar stap voor stap, zodat je goed begrijpt wat er gebeurt. Het blijft per slot van rekening je voordeur.

  • Delen:

Reacties

  1. Jan De Deken
    11 augustus, 2019 om 14:03

    Een absoluut plezier om met aan de slag te gaan. Als de lezers nog specifieke vragen hebben, wil ik deze gerust testen/beantwoorden!

    @FWD dank voor de kans om deze te proefdraaien

    • Martijn Chel
      11 augustus, 2019 om 14:12

      Graag gedaan Jan, dank voor de review!

  2. SmartAndSmile
    13 augustus, 2019 om 8:34

    Inmiddels maak ik anderhalf jaar gebruik van het slimme slot van Nuki (V1). Het vereenvoudigt je leven dagelijks, helemaal in combinatie met een slimme deurbel. Als je niet thuis bent zie je dan wie er voor de deur staat en je kunt meteen de deur openen. De pakketdienst belt daardoor nooit meer voor niets aan! :)

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.