Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van smart home-producten

Philips Hue met bluetooth: dit zijn de dingen die je wel en niet kunt doen

Geschreven door
Geplaatst op8 september 2019, 8:54 CategorieTips en advies

Er zijn nu ook Philips Hue-lampen te koop die je met bluetooth bedienen kunt. Helaas is het zo dat deze versies niet dezelfde mogelijkheden hebben als de ZigBee-varianten, daarom is het handig om te weten wat de bluetoothversies nou allemaal wel en niet kunnen.

Philips Hue-lampen met bluetooth

Signify, het bedrijf achter de Philips Hue-lampen, heeft onlangs Hue-ledverlichting met bluetoothondersteuning aangekondigd. De lampen zijn in verschillende soorten verkrijgbaar, namelijk met een GU10 of E27-fitting. De lampen verschillen onderling in kleurtemperatuur, maar kunnen voor de rest vrijwel allemaal hetzelfde. Echter, in vergelijking met de ZigBee-lampen van hetzelfde merk, zijn er een groot aantal verschillen waarmee je rekening moet houden. De bluetoothlampen kunnen namelijk een hoop dingen niet.

Philips Hue: de bluetooth-app

Ten eerste moet je ervoor zorgen dat je de speciale Philips Hue Bluetooth-app downloadt. Dit is een gratis applicatie die je voor zowel Android als iOS kunt binnenhalen. Deze applicatie heb je nodig voor de verbinding en bediening van de lampen, aangezien je ze dus niet via wifi bedient. Niet elke Hue-lamp werkt helaas met deze app. Gelukkig kun je snel op de verpakking zien of de lamp geschikt is voor de bluetoothapplicatie, aangezien de fabrikant duidelijk zal aangeven. Let hier dus op wanneer je in de winkel staat.

Philips Hue Go

Verschillen tussen bluetooth en bridge

Zoals gezegd bestaan er dus verschillen in de manier waarop je het lichtsysteem van Signify kunt gebruiken wanneer je kiest voor bluetooth, ten opzichte van de mensen die gebruikmaken van de bridge en dus het internet. Zo kun je slechts tien lampen gebruiken via bluetooth, terwijl dat aantal naar vijftig oploopt wanneer je de bridge gebruikt. Daarnaast is het bereik van de bediening ook niet erg ver natuurlijk (dat is inherent aan het gebruik van bluetooth), waardoor je dus vrijwel altijd in de kamer moet zijn om de lampen te bedienen.

Daarnaast is het zo dat spraakbediening wel degelijk beschikbaar is, maar ietwat beperkt. Zonder bridge kun je met een Amazon Alexa-apparaat je lampen bedienen met eenvoudige spraakcommando’s zoals “Alexa, dim the lights”. Verder is het helaas niet mogelijk het bluetoothsysteem te combineren met de slimme accessoires van het merk en is het helaas ook niet mogelijk timers en schema’s in te stellen. Daarnaast is bediening vanuit huis onmogelijk — ook dat zijn onderdelen alleen toegankelijk voor bridge-eigenaars.

De laatste drie verschillen zijn wellicht iets minder erg, maar kunnen nog steeds ervoor zorgen dat je liever toch de ZigBee-lampen wilt aanschaffen. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk gebruik te maken van de ontwaak- en slaapfuncties. De lampen kunnen niet geleidelijk aan in de ochtend automatisch aangaan, bijvoorbeeld. Bovendien kun je de ledlampen niet synchroniseren met muziek en films en kun je ze ook niet met je games laten samenwerken. Het zijn als het ware losse onderdelen van je smarthome, binnen een eigen systeem.

Overeenkomsten tussen bluetooth en bridge

Gelukkig zijn er wel genoeg andere dingen mogelijk. Zo kun je de Philips Hue-lampen met bluetooth eenvoudig dimmen vanuit de app, bijvoorbeeld. Ook kun je de lichtschakelaar gebruiken (de dimmer switch) en voor jezelf ‘het juiste licht’ instellen (door uitgebreid de temperatuur en de kleur in te stellen). Daarnaast kunnen sommige versies van de lampen ook vooraf ingestelde scenes presenteren en kunnen er tot zestien miljoen kleuren weergeven worden. Dit zijn dingen die je kunt doen zonder wifi en mét bluetooth.

Meer lezen?

We hebben een grote hoeveelheid artikelen geschreven die je allemaal kunt terugvinden in onze sectie voor tips en advies, waarin we verschillende dingen uitleggen. Ben je naar iets specifieks of juist iets algemeens op zoek, dan is de kans groot dat we erover geschreven hebben. Mocht je iets niet kunnen vinden of mis je iets, dan kun je altijd terecht in onze sectie voor vragen en antwoorden.

  • Delen:

Reacties

  1. Neil
    08 september, 2019 om 17:48

    Philips hue heeft helemaal geen wifi lampen. Alle lampen bedien je via zigbee protocol. Veel van de nieuwste hue lampen kan je óók via bluetooth aansturen als je geen bridge hebt.

    • Stefan
      08 september, 2019 om 19:47

      Heel juist. De berichtgeving is hier niet altijd even juist.

  2. Edwin
    09 september, 2019 om 6:53

    Inderdaad… Zigbee is geen WiFi! Dat klopt echt niet.

    • Martijn Chel
      09 september, 2019 om 9:04

      Relax allen. Er zit een redenatie achter die benaming, al kan ik begrijpen dat die voor de kenner niet juist is. Le wel; we schrijven vaak (oa dit) voor de beginnende gebruiker en proberen die zaken duidelijk te maken. In dit geval bedien je de lampen via WiFi (richting de bridge) of bluetooth via de lamp zelf. Vandaar. Maar, aangezien het blijkbaar verwarring oproept die we kunnen begrijpen passen we het aan.

      Dank voor de input. En als onze berichtgeving ‘niet altijd even juist is’ dan horen we het graag. Ook wij hebben soms iets gemist, fout of op een andere manier bedoeld.

      • Stefan
        13 september, 2019 om 15:00

        Voor beginnelingen? Reden te meer om het ineens juist uit te leggen.
        Er zijn namelijk lampen van andere merken die wel via wifi werken…

      • Martijn Chel
        13 september, 2019 om 20:28

        Ik denk dat je mijn punt mist, Stefan. Ik snap wat jij bedoelt hoor, maar de insteek lag niet op het communicatieprotocol (wat je als gebruiker vaak niet eens kent of weet) maar het direct gebruik. Anyway, het is aangepast.

  3. Alex van den Heerik
    09 oktober, 2019 om 11:33

    Dus even voor de goede orde..(het artikel verward me)
    De bluetooth variant van de lampen kunnen dus ook geen via de bridge aangestuurd worden, en dus full options?

    Ik merk bijvoorbeeld dat de g10 lampen overval vervangen worden voor uitsluitend de versie MET bluetooth mogelijkheid. Wat voor mij niet interessant is.

    • Martijn Chel
      09 oktober, 2019 om 17:30

      Jazeker, bluetooth zit er OOK op. Dus je kunt met bluetooth starten en dan overstappen naar de Bridge.

      • maarten
        27 januari, 2020 om 12:48

        Dus voor de beginnende gebruiker: Koop de BT variant en dan kun je alle kanten op.
        Beginnen met BT app en als je groter wilt altijd nog naar de bridge.
        Verwarrend en merkwaardig artikel.

      • ADR
        27 januari, 2020 om 14:03

        Wel jammer dat er nu weer twee apps (nodig) zijn, ik wil geen twee apps. Ik heb een smartplug die buiten bereik van het zigbee netwerk woont en vind het suf dat ik daar een aparte app voor nodig heb.

    • Guus de Rijp
      25 februari, 2020 om 19:02

      Hoi,

      Ik heb sinds kort een Hue Go V2 (Bluetooth), als aanvulling op 7 gewone Hue lampen in de woonkamer.
      Nu lukt het mij niet om de nieuwe Hue Go V2 met de Hue Bluetooth App te verbinden. Zowel met een Samsung S8, als met een Samsung A50 geprobeerd. Na contact met Hue op Messenger, werd aangegeven dat dit komt omdat;
      De lamp nu al verbonden is met de Bridge. Dus samengevat; De lamp werkt enkel op de Bridge of de Hue Bluetooth App, maar niet op allebei tegelijk. Beetje misleidend naar mijn mening, want ik wil hem in de woonkamer gebruiken. Maar ook mee kunnen nemen voor gebruik buitens huis. Iemand bekend met dit probleem?
      Groet Guus

  4. Wouter
    26 oktober, 2019 om 15:43

    Een aantal lampen aangeschaft maar kan deze lampen met niet vinden in mijn Google Home app. Ik maak gebruik van Sonos met Google Assistant. Stembediening werkt helaas niet!

    • tim
      14 november, 2019 om 17:37

      probeer het nu nog een keer opnieuw nu werkt het wel

      • Wouter
        14 november, 2019 om 18:12

        Werkt helaas nog steeds niet. Geeft aan apparaat niet gevonden. Denk dat het niet mogelijk is omdat ik Google assistant via mijn Sonos heb.

      • ADR
        26 januari, 2020 om 14:12

        Als ik me goed herinner moet je in de hue app aangeven dat je Google assistent wilt gebruiken. Dan worden de lampen na enige tijd zichtbaar. Ook aangemaakte lichtscenes kun je via de assistent gebruiken, het werkt in mij op mijn Google home en op mijn telefoon.

    • sebastiaan
      25 mei, 2020 om 18:43

      Heb je dit al kunnen oplossen? Ik heb net 3 lampen aangeschaft. De HUE bluetooth app gaat perfect maar Google Home kan ze maar niet vinden. Ik gebruik ook 3 maal Sonos one met google assistant.

      • Wouter
        25 mei, 2020 om 18:55

        Nee werkt niet bij mij. Ik heb uiteindelijk een bridge aangeschaft en dan werkt alles goed prima met Google Assistant en Sonos.

  5. Desiree
    11 februari, 2020 om 18:56

    Heb zojuist mijn eerste hue lamp gekocht en wil de app op mijn Samsung galaxy S5 downloaden. Wat niet lukt. Ook niet via mijn computer die met Ubuntu werkt. Wat te doen?

    • Wesley Akkerman
      13 februari, 2020 om 9:20

      Ik gok dat beide apparaten niet ondersteund worden door de oude en afwijkende software.

    • JJB
      16 februari, 2020 om 18:37

      klopt, heb ik ook.
      Android versie van 7.0 heb je nodig en heb ik niet op m’n Samsung S5.
      Heb nu zo’n afstandbediening bestelt. Kijken of dat lukt.

    • Patrick van der Leede
      20 april, 2020 om 23:37

      Ik heb 6 hue gu10 Bluetooth in mijn tuin geïnstalleerd. Bediening werkt prima als ik dichtbij genoeg sta.

      Enige wat niet lukt is de dimstand per lamp opslaan.

      Elke keer als ik de lampen uitzet (via gewone schakelaar) en weer aan staan alle lampen weer op de hoogste stand.

      Tips?

      • Giovanni
        09 augustus, 2020 om 1:33

        Is er een verschil in generatie tussen Bluetooth en Non Bluetooth versie? Dus is de ene bijvoorbeeld generatie 2 en andere generatie 3? Geeft dit problemen? En zijn de kleuren identiek tussen beide varianten? Hue leek hier maar wel geïnteresseerd.

  6. OKuipers
    20 augustus, 2020 om 17:20

    Dus als ik het een beetje goed lees, werken de goedkopere bluetooht hue-lampen net zo goed op een bridge als de duurdere versie hue-lampen. Dat scheelt weer in de aanschaf van de lampen.