Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van smart home-producten

LSC Smart Connect van de Action koppelen met Google Home

Geschreven door
Geplaatst op25 oktober 2019, 11:31 CategorieTips en advies

Winkelketen Action is sinds kort ook actief op de smarthomemarkt. Het bedrijf heeft gelijk vijftien verschillende producten in de winkels gelegd voor een betaalbare prijs. Deze maken gebruik van het Tuya-platform en kun je gewoon via wifi gemakkelijk instellen. Het goede nieuws is dat je de smarthome-producten van LSC Smart Connect ook kunt koppelen aan Google Home. Vervolgens kun je de slimme lampen en de slimme stekker van de Action ook via de Google Home-app en met je stem bedienen. Hoe je dat moet doen? Dat vertellen we je in dit artikel.

LSC Smart Connect-app downloaden en een account aanmaken

Voordat je de LSC Smart Connect-lampen of de slimme stekker aan Google Home kunt toevoegen zul je ze eerst moeten installeren. Zoals wel vaker bij smarthome-producten laat de meegeleverde handleiding te wensen over, dus helpen we je eerst met de installatie. Laten we beginnen met het downloaden van de LSC Smart Connect-app. Eenmaal geïnstalleerd open je de app en maak je een account aan door je e-mailadres en een wachtwoord in te vullen. Vervolgens krijg je via e-mail een verificatiecode die je in de app moet invullen. Nu is de app klaar voor gebruik.

LSC Smart Connect-lampen installeren

In het beginscherm van de app klik je rechtsboven in het scherm op het plusje. Vervolgens kun je aangeven wat je wilt installeren via de drie categorieën Smart Lighting, Smart Switches en Smart Sensors. Kies voor Smart Lighting, maar wacht nog even met verder klikken. Plaats vervolgens fysiek de lamp in een armatuur naar keuze en zet het lichtknopje op aan. Druk nu in de app op de juiste lamp, je lamp zal gaan knipperen, druk op bevestigen, vul je wifi-wachtwoord in en vervolgens nog een keer op bevestigen. Dat is alles. Je lamp is nu toegevoegd aan de LSC Smart Connect-app en je kunt deze nu aan- en uitzetten, de temperatuur en helderheid aanpassen of de kleur wijzigen. Knippert de lamp niet als je deze wilt toevoegen? Zet de lamp een paar keer snel uit en aan, daarna zal de lamp sowieso gaan knipperen. Na het instellen van een lamp kun je onderaan via de categorie ‘Smart’ zelf automatiseringsregels instellen. Dit werkt volgens het ‘als dit, als dat-principe’ en is vergelijkbaar met IFTTT.

LSC Smart Connect Smart Plug installeren

Voordat we met Google Home aan de slag gaan pakken we ook nog even de Smart Plug mee. Hiervoor open je de opnieuw de app en klik je rechtsboven wederom op het plusje. Kies vervolgens voor Smart Switches en dan voor Smart Plug EU Standard. Druk de Smart Plug fysiek in het stopcontact. Deze slimme stekker heeft één grote knop. Druk deze vervolgens vijf seconden in en het lampje op de Smart Plug zal knipperen. Druk op bevestigen, vul opnieuw het wifi-wachtwoord in en vervolgens weer op bevestigen. De Smart Plug wordt nu gezocht en geïnstalleerd. Dat is alles. Je kunt nu het stopcontact met deze slimme stekker op afstand via de app bedienen. Ook bij de Smart Plug kun je automatiseringsregels instellen voor bijvoorbeeld activatie bij zonsopkomst/zonsondergang. Ook kun je tijdschema’s instellen.

LSC Smart Connect koppelen aan Google Home

Nu we de slimme verlichting en de slimme stekker van de Action hebben geïnstalleerd is het tijd om deze te koppelen aan Google Home. Zo kun je deze producten via de Google Home-app of via je stem bedienen.

Open de Google Home-app en klik bovenaan bij de opties op Toevoegen > Apparaat Instellen > Heb je al iets ingesteld?.  In dit scherm kun je accounts beheren en nieuwe toevoegen. Wanneer je nu in de gigantische lijst gaat zoeken op LSC Smart Connect, dan kom je bedrogen uit. De app staat hier namelijk niet tussen. De LSC Smart Connect-app is echter gewoon een rebrand van de normale Tuya-app. Je kunt dus hier gewoon kiezen voor Tuya Smart of voor Smart Life. Vul je e-mailadres en wachtwoord van de LSC Smart Connect-app in en geef Google toestemming om deze te koppelen aan de Google Home-app. Wil je weten hoe dit precies zit met Tuya en LSC Smart Connect? Lees dan hieronder verder bij ‘Over LSC Smart Connect’.

Eenmaal ingesteld keer je weer terug naar de beginpagina van de Google Home-app en je zult onderaan de toegevoegde slimme lampen en de slimme stekker van LSC Smart Connect vinden. Wijs ze indien gewenst aan een huis of ruimte toe. Hiervoor klik je op het product dat je hebt toegevoegd en vervolgens onderaan op ‘Toevoegen aan een ruimte” > Selecteer je huis > Volgende > Apparaat verplaatsen en vervolgens op één van je gecreëerde ruimtes. Kik voor de laatste keer op volgende en je bent klaar met het toewijzen van een huis en kamer. Je kunt de slimme lampen en de slimme stekker van de Action nu gewoon bedienen vanuit de Google Home-app of met je stem via de Google Home-speakers of de Google Assistant op je smartphone.

Over LSC Smart Connect

LSC Smart Connect werkt via het Tuya-platform. Tuya is een grote speler op de IoT-markt, maar wellicht in Nederland nog niet zo bekend. Het is een Amerikaans-Chinees bedrijf dat is opgericht door ex-medewerkers van Alibaba. Toch is Tuya hard op weg om één van de grootste spelers op de markt te worden. Ook bepaalde producten van merken als WOOX, TCL, Energizer en Archos werken met het Tuya-platform. Voor een relatief klein bedrag kan een fabrikant een licentie kopen en een eigen branded-app laten maken bij Tuya. Tuya levert vervolgens de software en de achterliggende cloud.

Dat is wat Electro Cirkel Retail BV gedaan heeft met de producten van LSC Smart Connect die nu dus bij de Action in de winkels liggen. Dit bedrijf ken je bijvoorbeeld ook van het merk Calex, De Calex-lampen vind je in vrijwel iedere bouwmarkt of woonwinkel in Nederland. De meeste producten die Tuya-enabled zijn werken via wifi, dat geldt ook voor de smarthome-producten van LSC Smart Connect. Tuya ondersteunt echter ook Zigbee, Bluetooth en GPRS. In het geval van deze smarthome-producten van de Action heb je dus geen hub nodig. Je kunt ze rechtstreeks aan je eigen wifi-netwerk hangen. Via de Google Play Store of de App Store kun je de LSC Smart Connect-app downloaden en vervolgens de producten installeren. Aangezien dit in feite gewoon een White Label-app is, hoef je deze app helemaal niet te downloaden. Je kunt ook de Tuya-app of Smart Life-app gebruiken. Het achterliggende systeem is precies hetzelfde. En één van deze apps moet je dus kiezen als je deze producten wilt verbinden koppelen binnen de Google Home-app.

  • Delen:

Reacties

  1. W vd Bosch
    25 oktober, 2019 om 20:43

    Bijzonder mooie producten
    Maar een uitgebreidere gebruiksaanwijzing zou mooi zijn bv bij de deursensor
    En bij de laagste stand van de dimmer brand de lamp Nog erg fel

    • Helen
      14 november, 2019 om 10:43

      En wat moet je doen als je de melding krijgt dat het product alleen op 2,4GHz-netwerken werkt ?

      • Kees
        16 november, 2019 om 23:26

        Dit probleem had ik ook. Mijn oplossing was het tijdelijk uitzetten van de 5ghz band van mijn router. Ik heb nu 2.4 en 5ghz gewoon weer aan staan en kan nu ineens wel apparaten toevoegen terwijl ook 5ghz aan staat.

      • Stephanie
        19 november, 2019 om 11:15

        Erg jammer, heb hetzelfde probleem met 2.4 GHz. Contact opgenomen met KPN, maar het is helaas niet mogelijk om het netwerk te splitsen, dus ik kan de lamp niet gebruiken. Iemand eventueel nog andere mogelijkheid hier?

      • Mathijs Strik
        19 november, 2019 om 11:27

        Een oudere telefoon gebruiken. Eentje die alleen nog 2. 4 ghz ondersteund moet werken.

  2. PJ
    25 oktober, 2019 om 22:07

    En alles gaat via China…
    Dus als China even zegt “deur dicht” werkt niets meer in huis van LSC.

    • Ricardo
      28 oktober, 2019 om 0:38

      Dat is niet waar. Product is opzichzelf, vandaar dat je het product met meerdere apps kan aansturen. Als 1 app uit de lucht gaat kan de andere hem overnemen.

      • Mathijs Strik
        28 oktober, 2019 om 13:40

        Dat is niet waar ze maken gebruik van het tuya netwerk. Dit houd in dat ze via china gaan. Ik heb hier 3 lampen van dit maakt mij niet uit als China zegt deur dicht.

    • mathijs strik
      19 november, 2019 om 16:03

      als je hier erg mee zit kun je ze uit de cloud halen met tuya- convert. maar dat werken ze ook niet meer in de app en met voice assistenten.
      je zou er naar kunnen kijken. techniesche kennis 3 van de 5 sterren.

  3. Mathijs strik
    26 oktober, 2019 om 14:44

    Ik vind het raar dat ik.hier niets lees over 2.5 ghz geouwehoer. Ben dr een tijdje mee bezig geweest om een apparaat te vinden wat dat nog alleen ondersteunde.

    • Ricardo
      28 oktober, 2019 om 0:41

      De nieuwe routers ondersteunen dit toch ook nog? Alleen dien je een 2e verbinding aan te maken op 2,4ghz.

      • Mathijs Strik
        28 oktober, 2019 om 10:12

        Dat mn router t ondersteund was ook niet het probleem. Het probleem was een apparaat vinden wat niet automatisch mijn 5 ghz Pakte. Weet het eerste wereld probleem.

  4. Henk
    28 oktober, 2019 om 16:03

    Heb het LSC systeem ook gekocht, en de componenten functioneren wat mij aangaat uitstekend.
    Echter ik vind het wanneer ik thuis kom niet handig om de verlichting aan te moeten doen met mijn smartphone en ben dus van plan om ook de LSC-remote (afstandsbediening ) te kopen.
    Nu zie ik dat deze jammer genoeg maar 1 partij tegelijk kan inschakelen voor zover ik het begrijp, dus alle lampen en schakelaars tegelijk die je gekoppeld hebt aan deze remote.
    Is daar voor zover bekend ook een andere oplossing voor ( behalve Google home of zo ), dus een multi-afstandsbediening ?

    • Mathijs Strik
      28 oktober, 2019 om 16:08

      Beste henk. Ik heb de lampen opgenomen in mijn home assistant setup(dan kun je alles mee voorelkaar krijgen) is wel hele stap. Misschien is een bewegings melder wat. En je kunt aan zetten natuurlijk nog gewoon met het licht knopje doen.

  5. Mat
    28 oktober, 2019 om 16:11

    Ik heb zojuist de LSC lam gecombineerd met mijn Google dat is heel goed gelukt de aanwezigen die ik hier heb gelezen. Mijn vraag is nu kan ik de LSC beweging’s melder koppelen met deze LCLSC lam. Het is mij niet duidelijk hoe ik dat moet doen, de gebruikers aan wijzen geeft hier op geen antwoord. Kan iemand mij helpen?. Bij voorbaat veel dank, maakt

    • S.noordman
      01 november, 2019 om 7:49

      Dit kan door een automatisering in de LSC of Tuya app!

  6. Andre spijkerman
    05 november, 2019 om 13:55

    Wat is het stemcommando om de kleur van de lamp,te veranderen
    Bedankt

  7. Henk
    06 november, 2019 om 18:17

    Toch nog een vraag over dit LSC-systeem.
    Ik zie geen optie in de app om dat stopcontactje/ plug te kunnen groeperen met de lampen.
    Kan dat via de LSC app eigenlijk wel, of zit ik gewoon naar een niet bestaande mogelijkheid te zoeken ?

    Alvast weer bedankt voor de mogelijke oplossingen of antwoorden.

    • Henk
      07 november, 2019 om 19:52

      Update. Ik heb het al gevonden.
      Je kunt na eigen inzicht bijvoorbeeld alle lampen groeperen, en die groep onderbrengen in een Scene.
      Die scene verschijnt dan als knop op je Family startscherm.

      Let er wel op dat je bij het maken van een Scene telkens stap voor stap werkt en telkens op Volgende drukt.
      Wanneer je klaar bent druk je op BEVESTIGEN.

      Je kunt ook alle lampen aansluiten op de Afstandsbediening, en dan volgens eigen inzicht, alle lampen of een paar.
      Doe dit 1 voor 1, dat werkte bij mij het beste.
      Je moet wel de lamp echt fysiek aan en uit doen om hem 20 seconden in te stellen voor verbinden met de afstandsbediening.
      Dus echt Aan, Uit en Aan via de schakelaar, of indien er geen schakelaar is: de lamp even los en vast te draaien in de fitting zodat hij uit-aan-uit-aan gaat.
      Daarna heb je dus 20 seconden om hem te koppelen met de afstandsbediening.
      Druk op de ON-toets totdat dr lamp of het blauwe lichtje op dr afstandsbediening gaat knipperen, laat dan de knop los.
      Doe dit lamp voor lamp.

    • Wilma
      16 november, 2019 om 21:33

      Vandaag 1 stopcontact gekocht om te proberen. Maandag gelijk weer naar de action voor alle lampen een stopcontact halen. Simpel aan te melden en werkt uitstekend!

  8. Mat
    09 november, 2019 om 18:04

    Mijn vraag is om de LSC bewegingsmelder te koppelen aan een LSC smart led lamp.
    Het probleem is dat ik visueel gehandicapt ben en werk met spraak. De LSC smart app werkt niet goed met de voiceover op mijn iPhone. Kan iemand mij hier mee helpen en mij stap voor stap uitleggen wat ik moet doen.
    De installatie van de lamp en de bewegingsmelder is wel gelukt en ook de lamp is gekoppeld aan googlehome dus dat is ookgelukt.

    Bij voorbaat dank,

    Mat Smit

  9. franky
    11 november, 2019 om 17:11

    Moet ik na stroomonderbreking alles vanaf nul weer installeren of is er een snellere oplossing ?

    • kristel
      13 november, 2019 om 19:35

      nou precies! zit hier nu voor de tweede dag op rij met knipperende lampen. lijkt hier wel een spookhuis…

    • hans
      15 november, 2019 om 14:40

      Dat ziet er wel naar uit, ik heb een aantal tests gedaan met een lamp. Als je de stroom uitzet, moet je na het aanzetten de routines op aan zetten. Lastig als je in mijn geval een buiten lamp op vastgesteld tijden aan/uit wil laten gaan. Maar toen ik mijn telefoon helemaal uitgezet had werkt de lamp niet (meer) Ik vind het te lastig om alles te checken. De lamp gaat terug naar action. En ik wacht tot er een leuke aanbieding van een ander merk komt. Gr. Hans

  10. petra
    12 november, 2019 om 12:50

    Ik krijg de lamp niet gekoppeld aan de app. Moet er een lichtknop tussen zitten? De betreffende lamp gaat aan en uit met stekker er in en er uit…
    Waar kan ik vinden of netwerk geschikt is..? 2,4 GHz-WLAN????

    • Mathijs Strik
      12 november, 2019 om 13:06

      Alle wifi is geschikt voor 2,4ghz. Hoe ik het voorelkaar heb gekregen is door mijn 5 ghz anders te noemen. Dan springt hij automatisch op 2,4ghz.

    • Henk
      13 november, 2019 om 23:49

      Bij lampen zonder lichtschakelaar moet je de ledlamp gewoon 3 keer aan en uit doen door de lamp telkens even los en vast te draaien in de fitting met een seconde of 3 er tussen.
      Dan gaat de lamp snel knipperen.
      In de app geef je aan dat je een lamp wilt toevoegen, kies het type lamp die je wilt toevoegen in bet daarop volgende venster en klik op volgende. Nu wordt dan gevraagd of de lamp inderdaad vlug knippert, bevestig dit….
      Hierna wordt de lamp verbonden.
      Doe lamp voor lamp, en laat alle andere lampen even uit gedurendd dit proces voor alle zekerheid.
      Mocht het niet lukken probeer het met een verplaatsbare lamp, een schemerlamp of zoiets, ook eens op een andere locatie in de woning.
      Ik heb in mijn buis 1 hoek waarin ik de lamp gewoon niet verbonden kreeg hoe vaak ik het ook probeerdd, enin een andere kant van de kamer lukte het direkt. ( dus geen vodde sifi dekking).

      • Henk
        13 november, 2019 om 23:52

        Laatste zin moet zijn: geen goede WiFi dekking…

      • Johan
        16 november, 2019 om 18:15

        HENK, bedankt voor je instructie voor het koppelen van de lampen aan de afstandsbediening, maar ik heb afgelopen week 10 lampen aangesloten op de app en dat werkt prima. Bij het koppelen aan de AB gaan er 8 mee en 2 weigeren tot 3/4 keer toe.
        Heb je daar ook ervaring mee? Het waren niet de laatste 2 dus ik geloof dat er geen maximum te koppelen lampen aan die AB zit. Graag je reactie, met groet, Johan

  11. Johan
    17 november, 2019 om 0:24

    Henk en anderen, niet meer nodig om een reactie te geven want als je de lamp ‘verwijdert’ en weer in de app opneemt, eventueel na een’update’ dan koppelt de lamp wel met de AB. PRIMA SYSTEEM, hopen dat China in de lucht blijft.

  12. Johan
    18 november, 2019 om 14:16

    Ik heb onlangs een wifi lamp erbij gekocht. Deze via de LCS App geinstalleerd. Ging helemaal goed. Daarvoor ook al 2 smartplugs, een wifi lamp geinstalleerd.

    Echter de laatste lamp wordt niet zichtbaar gemaakt in Google Home. De anderen wel. Hoe kan dit?

  13. Anja
    19 november, 2019 om 10:35

    Ik heb een lsc lamp geplaatst en met de app goed kunnen koppelen. Nou heb ik hem in google home gezet en hij geeft aan dat hij gekoppeld is. Maar telkens als ik google home via spraak de commando geef om de lamp aan of uit te zetten, zegt ze dat hij niet gekoppeld is en ik dat moet doen in de google home app. Kan iemand mij hiermee helpen? Ik heb het via Tuya als Smart Life geprobeerd. Handmatig in de goigle home app werkt hij trouwens prima. Gaat dus puur om de spraak besturing. Alsvast heel erg bedankt!

  14. Richard & Sandra
    20 november, 2019 om 22:27

    Wij hebben grote spijt dat we 3 led lampen hebben aangeschaft, voor het plafond
    alles gaat 1 voor 1 en langzaam (SMOOTH) overschakelen (SFEER LED) zit er niet bij
    de app heeft wel 30 opties maar die optie is er niet,

    De app is te uitgebreid en totaal gebruiks onvriendelijk.
    verwijdert U de app? dan staan alle lampen gewoon nog ingesteld op profiel.

    Een simpele scene zit er niet bij, wie maakt het nu een ene zak uit wat voor weer het is?
    en wanneer de zon schijnt en welke temperatuur?

    Hij moet gewoon ingesteld kunnen worden op kleur en wit.
    meer kleuren instellen dan 6 is onmogelijk blijkbaar.