Review: Yale All-in-One outdoor camera – waar voor je geld

12 oktober 2019 + 10 minuten 4 Reacties
yale-all-in-one-outdoor-camera-foto-1

De Yale All-in-One outdoor camera is een beveiligingscamera die je zowel binnens- als buitenshuis kunt gebruiken. Naast een nachtzicht tot tien meter beschikt het apparaat onder meer over tweewegcommunicatie en een ingebouwde spotlight.

De camera heeft een adviesprijs van 149 euro.

Wat is de Yale All-in-One outdoor camera?

De Yale All-in-One outdoor camera is een complete beveiligingscamera die je thuis of buiten op kunt hangen. Hoewel je de camera ook prima binnen kunt gebruiken, is dat eigenlijk zonde vanwege het nachtzicht (tot tien meter), de waterbestendigheid (ip65-certificaat, kan dus tegen regen) en de ingebouwde spotlight. Bovendien zijn er prima alternatieven beschikbaar wat camera’s voor binnenshuis betreft. De outdoor camera is beschikbaar in één kleur, namelijk de witte variant.

De wificamera beschikt over een full hd-resolutie. Dat betekent dat je de beelden kunt terugkijken in een resolutie van 1.920 bij 1.080 pixels. Die beelden worden opgeslagen op een micro-sd-kaart (die niet meegeleverd wordt) en direct op je smartphone. Zo heb je dus zelf in de hand waar de bestanden terechtkomen. Vanaf je smartphone kun je video’s en foto’s uploaden naar een cloudopslagdienst naar keuze. Dat kun je zelf automatisch laten gebeuren. Het gebeurt in elk geval niet direct vanuit de app van fabrikant Yale.

De netwerkbeveiligingscamera heeft verder ook een ontzettend luide sirene die af kan gaan; automatisch of handmatig. Het maximale geluid is 110 decibel, dus reken er maar op dat de buren dat horen. Daarnaast is er bewegingsdetectie aanwezig en krijg je direct smartphonenotificaties wanneer er beweging geconstateerd wordt. Ook kun je ervoor kiezen live mee te kijken. De fabrikant levert voor de rest benodigdheden mee voor het installeren van de camera. Het enige dat je zelf nodig hebt is gereedschap.

Yale All-in-One outdoor camera installeren

In principe kom je geen problemen tegen tijdens de installatie van de Yale All-in-One outdoor camera. Voordat je de camera ophangt of ergens bevestigd, is het verstandig het apparaat eerst in te stellen. Dat doe je door de Yale View-app te downloaden voor Android of iOS. De applicatie zal je stapsgewijs door het proces leiden. Wij kwamen één drempel tegen waar de meeste mensen waarschijnlijk nog niet mee te maken krijgen. Wij gebruikten Android 10 tijdens het installeren en daar lijkt nog geen ondersteuning voor te zijn.

In ons specifieke geval kon de app namelijk het wifinetwerk niet vinden waar de camera verbinding mee moest maken. Toen we een telefoon pakte met Android 9 aan boord, lukte het echter meteen en konden we de camera tevens gebruiken op ons Android 10-toestel. Dit probleem is inmiddels bekend bij Yale en achter de schermen wordt er aan een oplossing gewerkt. Zodra Android 10 veel breder beschikbaar is, dan zal de ondersteuning vanzelf beter worden. Daarom is dit geen groot punt, behalve als je nú alleen Android 10 gebruikt.

De Yale All-in-One outdoor camera biedt overigens ondersteuning aan voor Amazon Alexa en de Google Assistent. Daardoor kun je camerabeelden bekijken op een smart display, zoals bijvoorbeeld de Google Nest Hub. Nadat je het korte installatieproces hebt doorstaan, lees hier hoe dat werkt via Google Home, dan kun je via een stemcommando de livestream opvragen. Je krijgt dan direct te zien wat de camera ziet, met enkele seconden vertraging. Zo ben je niet afhankelijk van first-party producten, zoals een Nest Cam.

Yale All-in-One outdoor camera in gebruik nemen

Als de camera eenmaal geïnstalleerd is, dan hoef je er alleen nog maar bij te kunnen wanner je een micro-sd-kaart gebruikt. Op de micro-sd-kaart staan automatisch opgeslagen video’s, die je handmatig moet back-uppen. Je kunt het vervelend vinden dat de Yale All-in-One outdoor camera beelden niet automatisch kan uploaden naar de cloud, maar dan ben je in de markt voor een alternatief. Wanneer je handmatig beelden maakt binnen de app, dan worden die opgeslagen op je telefoon en kun je ze wel automatisch in de cloud zetten.

Na het ophangen ben je dus voornamelijk aangewezen op de app. Het is misschien geen mooie applicatie, maar hij is wel uiterst functioneel. Wanneer je de Yale View-app opent, dan zie je een overzicht van alle Yale-camera’s. Je selecteert de camera die je nodig hebt (als je wil kun je de naam aanpassen) en krijgt daardoor meteen toegang tot handige functies. Zo kun je het beeld pauzeren, in een overzicht met drie andere camera’s plaatsen, de beeldkwaliteit wijzigen (sd en hd), geluid activeren en het livebeeld op een volledig scherm weergeven.

Onder de bovengenoemde mogelijkheden treffen we vijf andere knoppen aan: screenshot maken, tweeweg audio activeren (waardoor je met iemand aan de andere kant kunt praten en diegene ook kunt horen), video maken, sirene activeren (geloof ons, die doet het…) en de spotlight aanzetten. De meeste functies werken ook automatisch, met een micro-sd-kaart aan boord, maar desondanks is het fijn dat je alles ook handmatig kunt bedienen wanneer je de boel vanaf een afstand in de gaten houdt. Het geeft je het idee controle te hebben.

Binnen de instellingen treffen we bruikbare mogelijkheden aan, zoals activiteitenzones instellen. Hiermee kun je bepalen welke gebieden de camera niet in de gaten hoeft te houden, zodat je niet constant lastig gevallen hoeft te worden met valse alarmen en notificaties. Daarnaast kun je de bewegingsdetectie in- en uitschakelen, de bewegingsgevoeligheid instellen en bepalen of de spotlight aan moet wanneer er beweging geconstateerd wordt. Zo heb je dus zelf in de hand wat er gebeurt wanneer er mogelijk iets aan de hand is.

De helderheid van de spotlight is tevens aan te passen. Je hebt vier niveau’s tot je beschikking, dus je kunt experimenteren met de helderheid die bij jouw situaties past. Verder beschikt de Yale All-in-One outdoor camera over de optie de indicator aan de voorkant uit te zetten, zodat de camera niet opvalt in het donker (in tegenstelling tot de Nest Cam). Daarnaast kun je ervoor kiezen het beeld om te draaien, zodat je de camera in elke hoek en op allerlei handige plekken kunt plaatsen, zonder je zorgen te hoeven maken over het beeld.

Dan is er nog het opnameschema. Je kunt de camera op specifiek momenten van de dag zijn werk laten doen. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat je in de avond en nacht de camera aan wil hebben staan, maar overdag wanneer je thuis bent niet. Het is helaas niet zo dat de camera weet wanneer je thuis bent, waardoor die automatisch aangaat wanneer je het huis toch plots verlaat. Dan zul je de boel handmatig moeten activeren. Voor de rest is het dus zo dat de outdoor camera ofwel aan of uit staat.

Beeldkwaliteit van de Yale All-in-One outdoor camera

De full hd-beeldkwaliteit van de camera laat weinig te wensen over. Nu is een 2k- of 4k-resolutie natuurlijk veel scherper, maar die camera’s zijn ook een stuk duurder. Full hd is in principe genoeg voor een smartphonescherm of een normaal computerscherm, waar je de beelden op terug kunt bekijken. De beelden ogen dus scherp, zijn behoorlijk kleurrijk en de camera gaat goed om met lichtbronnen. Ook het nachtzicht oogt prima en wanneer de spotlight wordt gebruikt, is het nog steeds duidelijk te zien wat er op het scherm gebeurt.

Wanneer je de Yale All-in-One outdoor camera koppelt aan de Google Assistent, dan kun je de beelden ook bekijken op je Google Nest Hub. Dat hebben we gedaan. De beeldkwaliteit is dan iets minder goed, maar het is wel tof om te zien dat je de Nest Hub hier ook voor kunt gebruiken — zonder dat je daarvoor meteen een Nest Cam hoeft te kopen. Door te zeggen “Hey Google, speel (cameranaam, bij ons is dat Yale View) af op (naam van de Google Nest Hub, bij ons is dat simpelweg Nest Hub) komen de beelden tevoorschijn.

Yale All-in-One outdoor camera – conclusie

Voor een prijs van 129 euro haal je een fijne en uitgebreide beveiligingscamera aan huis, die je kunt bedienen via de app en de stemassistenten Google Assistent en Amazon Alexa. Je krijgt toegang tot voldoende opties met betrekking tot het alarm en de spotlight en ook het opnameschema is fijn (doch beperkt). Er bestaan inmiddels camera’s met een hogere resolutie, maar die prijzen liggen ook veel hoger. De beeldkwaliteit van full hd werkt nog steeds perfect en oogt prima op een smartphone- of computerbeeldscherm.

Dat gezegd hebbende realiseren we ons dat de camera misschien niet voor iedereen bedoeld is. Zo is er geen geluidsensor aanwezig en ben je dus alleen aangewezen op de verder goed functionerende bewegingssensor, die tevens zones ondersteunt. Zonder micro-sd-kaart krijg je helaas geen toegang tot de automatische opnamen, dus als je dat wil zul je daar nog even extra geld voor apart moeten leggen. Gelukkig worden micro-sd-kaarten steeds goedkoper. Op moment van schrijven kost 512 GB ongeveer 90 euro per stuk.

Daarnaast is het goed om te weten dat de camera geen cloudopslag heeft. De opnamen staan ofwel op de micro-sd-kaart (als die automatisch gemaakt zijn) of op je smartphone (wanneer dit handmatig gebeurt). Je kunt de camera dus prima zonder die kaart gebruiken, maar voor de volledige ervaring heb je zo’n kaart wel nodig. Zeker wanneer je op zoek bent naar bewijs voor ongewenst gedrag of onverwachte indringers. Voor 129 euro (de laagste prijs die wij gezien hebben) biedt de camera verder een complete alles-in-één-ervaring aan.

8.0

• Google Assistent-ondersteuning
  • Goede beeldkwaliteit