Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van smart home-producten

Binnenkort geen internet meer voor Philips Hue Bridge hub

Geschreven door
Geplaatst op7 maart 2020, 17:13 CategorieVerlichting

Vanaf 30 april heeft de eerste generatie Philips Hue Bridge geen internetconnectiviteit meer. Dit betekent dat het apparaat niet meer wordt geüpdatet en hierdoor niet langer veilig is tegen aanvallen van buitenaf. Daarnaast hebben ook de stemassistenten geen functie meer, omdat ze niet op het internet kunnen.

Hue Bridge

Het gaat om de in 2010 gelanceerde versie van de Philips Hue Bridge, die wordt gebruikt om de Hue-lampen aan te sturen met bijvoorbeeld de smartphone of de eerder genoemde stemassistent. Het apparaat kan nog wel worden gebruikt, maar dat kan alleen als hij de eerste versie van de originele Philips Hue Bridge-app gebruikt op hetzelfde lokale netwerk.

Of je dat wil is een tweede, want er zijn geen beveiligingsupdates meer en daarom kan de veiligheid van je netwerk niet worden gegarandeerd. Philips raadt aan dat mensen het nieuwere model van de Bridge aanschaffen, wat kwaad bloed zet bij gebruikers die hieraan dan weer geld moeten spenderen. De meeste Hue-producten functioneren niet zonder de Bridge, dus klanten met de eerste generatie Bridge voelen zich hiermee redelijk in het nauw gedreven.

Philips

Philips meent dat de eerste Hue Bridge niet meer kan bijblijven met de evolutie van het systeem, van kwaliteit tot snelheid en beveiliging, waardoor het heeft besloten de ondersteuning terug te trekken.

De eerste Bridge is cilindervormig en de opvolger is vierkant, dus hieraan kun je herkennen welke variant je bezit. Philips startte met de verkoop in oktober 2012, met opvolger v2 in 2015 om ook Apple’s HomeKit te ondersteunen. Wanneer de tweede variant ook niet meer wordt ondersteund, dat is op dit moment onbekend. Volgens Philips staat dit ook nog niet op de planning.

  • Delen:

Reacties

  1. Paul
    08 maart, 2020 om 9:30

    Beste Laura Jenny,

    Beetje vreemd en suggestief bericht. Het blijkt dat het gaat om de allereerste versie van de hub, de ronde. Waarom zetten jullie daarvan geen foto boven het artikel? Dan weet ik meteen waar het over gaat, zonder dat pas in de laatste alinea te lezen.

    En klanten zijn ‘in het nauw gedreven’. Je bedoelt de klanten die sinds 2012 al minstens 3 keer een nieuwe telefoon hebben gekocht van 1000 euro? Denk je dat die echt verwachten dat een apparaatje van een eerste generatie hu leven lang mee gaat?

    Ik hoop bij jullie op informatie en geen sensatie…

    groet,
    Paul

    • Paul
      08 maart, 2020 om 11:34

      Beste Laura,

      Dank je voor de aanpassing van de foto en de intro! Nu is het voor mij (en iedereen) direct duidelijk dat het om een oude generatie gaat.

      Ik ben pas een jaar of 3 geleden ingestapt, dus kan nog een poosje door met mijn hub. En als het om veiligheidsredenen nodig is koop ik af en toe een nieuwe voor een paar tientjes. Geen bedrag om van te schrikken als je al in dit soort systemen investeert.

      Daarom snap ik de termen ‘kwaad bloed’ en ‘in het nauw gedreven’ nog steeds niet. Wie gebruikt er nog een laptop uit 1998 met Windows 95? Updates, ook in hardware zijn toch een fact of digital life? Waarom zouden mensen dan wakker liggen van het kopen van een apparaatje van 50 euro om een ‘prehistorisch’ apparaat uit 2010 te vervangen?

      Ik zou het pas ernstig vinden als ze bijvoorbeeld zouden overstappen op een ander protocol, dan wordt he hele investering in alle lampen waardeloos.

      Van deze site verwacht ik informatie en geen sensatie.

      grt,
      Paul

      • Martijn Chel
        08 maart, 2020 om 14:00

        Dag Paul, ik (Martijn) heb het even aangepast vanmorgen. Het is verder geen sensatie, of althans niet zo bedoeld. Het is een manier van verwoorden van hoe bepaalde gebruikers zich voelen. Er zijn negatieve reacties op het nieuws, of ze nu terecht zijn of niet. Ik kan me voorstellen dat iemand die de 1e generatie Bridge gebruikt het niet leuk vindt om een nieuwe te moeten kopen, of het nu 10 jaar oud is of 1. Je hebt gelijk hoor, maar Laura duidt hier simpelweg wat sommige klanten roepen.

  2. Antoine
    08 maart, 2020 om 9:48

    Oh zo blij dat ik geen hue heb aangeschaft destijds. Smerig verdienmodel. Broadlink aliexpress. Voor 6 euro uitstekende kwaliteit en gebruiksgemak.

    • Paul
      08 maart, 2020 om 9:55

      Het verdienmodel van Ali Express is om gewoon géén security updates aan te bieden. Die lage prijs komt ergens vandaan.

      Maar eh… veel plezier van je hub!
      Paul

      • Erik
        08 maart, 2020 om 15:37

        Beveiliging kun je zelf regelen, en het blijft gewoon werken.
        Blijft vreemd dat functies worden uitgeschakeld.

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.