Smarthome Beoordeling 9.0

Review: Arlo Pro 3 – is dit de beveiligingscamera van 2020?

28 maart 2020 + 10 minuten 1 Reacties
arlo-pro-3-new
FWD award

Met het merk Arlo scoort Netgear al een tijdje goed. Brengt Arlo Pro 3 daar verandering in of wordt de lijn van prima camera's doorgezet? De Pro 3 valt mooi in het midden van de Arlo Pro 2 en de Arlo Ultra, zowel qua prijs al qua functies. Is dit dan dé beveiligingscamera die je dit jaar kopen moet?

De camera’s van Arlo hebben vrijwel altijd wel een prima prijs-kwaliteitsverhouding als je kijkt naar de lijst met specificaties en mogelijkheden. En bij de Arlo Pro 3 is dat gelukkig niet anders. De prijs van de Pro 3-camerasystemen, waaronder de Smarthub, begint bij 599 euro voor het systeem met twee camera’s. Het systeem met drie camera’s kost 799 euro en het systeem met vier camera’s bedraagt 999 euro. De Add-on Pro 3-camera’s (de modellen die je los kunt kopen dus) zijn voor 299 euro verkrijgbaar.

Elke camera bevat de volgende functies:

• Videoresolutie van 2k met hdr-ondersteuning
  • De camera’s zijn draadloos te gebruiken en hebben een ingebouwde accu
  • Spotlicht en sirene zijn geïntegreerd
  • Beelden met nachtvisie zijn in kleur
  • Als je wil kun je de camera’s ook met een stekker gebruiken
  • Tweewegaudio met onderdrukking van ruis en herrie
  • Groothoeklens
  • Ze zijn waterdicht
  • Je kunt notificaties ontvangen wanneer er beweging gedetecteerd of geluid opgemerkt wordt

Arlo Pro 3 – design en installatie

In deze review kijken we naar het pakket van twee camera’s en het basisstation. In dat pakket zit meteen alles wat je nodig hebt om te kunnen beginnen. Arlo levert namelijk ook schroeven, een lan-kabel en een montagekit mee waarmee je de camera netjes kunt installeren en ophangen. Je hoeft achteraf dus nergens aan te denken. Wil je de camera’s overigens niet ophangen, maar gewoon neerzetten? Geen probleem, het design leent zich voor meerdere gebruikersscenario’s. Daardoor is de eerste indruk van het systeem meteen goed.

Qua design vinden we geen spannende elementen. Het is dezelfde camera als de Arlo Pro 2 en Arlo Ultra, die eerder uitgebracht waren. Het plastic omhulsel is wit (hopelijk rook je niet), terwijl de voorkant van de camera zwart is. Onderop de camera zit een plat oppervlakte waar de camera op kan rusten, evenals een drukknop waarmee je de achterkant verwijdert. Dat is nodig wanneer je de accu voor de eerste keer plaats of wanneer je de accu verwisselt. Het systeem werkt toegankelijk en is behoorlijk simpel, gelukkig.

Naast de hierboven genoemde specificaties beschikt de Arlo Pro 3 verder nog over een sensor van 4 megapixel met ondersteuning voor high dynamic range. Video’s worden opgenomen in 2k, oftewel 2560 bij 1440 pixels. Verder is er 12x optische zoom aanwezig, evenals een kijkhoek van 160 graden. Met de twee infrarood-leds kan er ook in het donker opgenomen worden. Het ingebouwde spotlicht kan ingezet worden voor nachtvisie met kleur, waardoor je dus ook op beelden gemaakt in de avond goed ziet wat er gebeurt.

Wanneer je gebruikmaakt van de camera’s, dan heb je de meegeleverde Smarthub nodig. Mocht je oudere Arlo-camera’s in huis hebben, dan kun je die met de nieuwe hub gebruiken. Je kunt je nieuwe Arlo Pro 3 echter niet koppelen aan de eerder te koop aangeboden Smarthub. De hub is best groot en daardoor misschien niet heel gemakkelijk weg te werken. Achterop zit een usb-aansluiting, waar je bijvoorbeeld een harde schijf (tot 2 TB) op kunt aansluiten. Zo ben je dus niet verplicht om je beelden in de cloud op te slaan; dat kan dus ook lokaal.

Het installeren van het systeem gaat vrij gemakkelijk. Wanneer je alles uitgepakt hebt, dan kun je de gratis app downloaden uit Google Play of de App Store. Je logt in met een bestaand account, of maakt meteen even een account aan, en geeft aan dat je nieuwe camera’s wil toevoegen. De app zal je vervolgens door het installatieproces leiden, wat binnen enkele minuten gepiept is. Je doet er goed aan eerst even de batterijen op te laden voordat je er echt aan begint, want dan kun je ze daarna ook meteen installeren op de plek die je wil.

Beeldkwaliteit Arlo Pro 3

Wanneer je de Arlo Pro 3 naast de Arlo Pro 2 legt, dan valt het verschil in beeldkwaliteit meteen op. Ook het verschil met het eerste systeem is natuurlijk opmerkelijk, dat beelden aankan van 720p. De beelden delen niet bepaald de zuiverheid van Arlo Ultra of de Nest Cam IQ, maar dat wil niet zeggen dat het slecht is. Door de hoge resolutie van het systeem is het mogelijk tot twaalf keer in te zoomen; meestal worden beelden dan een digitale rotzooi. Maar niet bij de Arlo Pro 3, aangezien je nog steeds duidelijk kunt zien wat er gebeurt.

Houd er wel rekening mee dat de kwaliteit over het algemeen erop achteruitgaat wanneer je voorbij de 3x zoom gaat, maar dat is ergens nog wel te verwachten. Je kunt in elk geval niet niets met de beelden. De kleuren zijn over het algemeen goed en de scherpte is van hoge kwaliteit (wanneer je niet inzoomt), dus dat is allemaal prima. De Arlo Pro 3 heeft Auto Zoom en Tracking-features die helpen bij het beveiligingen van je huis. Mooie functies hoor, maar die werken alleen wanneer de beeldkwaliteit ingesteld staat op 1080p (en dus niet op 2k).

Overdag presteert de camera het beste. Dan is de kleurweergave op z’n best en is het contrast op z’n hoogst. De automatische hdr-stand zorgt ervoor dat overbelicht in veel gevallen voorkomen wordt. De Arlo Pro 3 is één van de weinige systemen momenteel die dat voor elkaar krijgt. Soms kun je dus ook goed zien wat er buiten gebeurt, wanneer de camera op het raam gericht staat. En met een kijkhoek van maximaal 160 graden kun je het gros van de Nederlandse woonkamers in beeld brengen; beeldvervorming is tevens minimaal aanwezig.

In de avond heb je de keuze uit twee standen: nachtmodus met en zonder kleur. Kies je voor met, dan wordt het ingebouwde spotlight geactiveerd. De getoonde beelden ogen dan een stuk natuurlijker dan camera’s zonder zulke middelen, maar houd er wel rekening mee dat beelden soms wat wazig en korrelig kunnen zijn. Het kan soms beter zijn dan de standaard zwart-witbeelden, die eveneens wat korrelig kunnen ogen. Desondanks zijn de ruimtes nog steeds perfect zichtbaar en ogen de opnames behoorlijk zuiver.

Ingebouwd alarm en licht

Wat heel mooi aan de Arlo Pro 3 is, is het feit dat je ook meteen een spotlight en een alarm in huis haalt. Daar hoef je dus niet extra voor te investeren (al kun je stellen dat je meer dan genoeg geld uitgeeft natuurlijk). Je kunt het alarm laten afgaan wanneer er beweging geconstateerd wordt wanneer het systeem dat niet verwacht. Voorheen zat dit alarm in de smarthomehub van Arlo, maar nu zit het dus direct in de camera. Prima, zo heb je namelijk op elke locatie waar een camera hangt, ook een alarm tot je beschikking.

En dat alarm levert een behoorlijk irritant en schel geluid op. Net goed, want waarschijnlijk denken mensen die daar niet horen te zijn dat ook en hopelijk rennen ze dan snel weg. Als dan ook nog het spotlicht aanspringt, dan weet je zeker dat inbrekers zich rot schrikken. Want dan weten ze zeker dat ze mooi op beeld staan. Verder is het fijn dat je het alarmsysteem kunt instellen met een schema, waardoor je er geen omkijken meer naar hebt. Ook is er ondersteuning voor IFTTT, waarmee je zelf een veilig en behulpzaam systeem in elkaar flanst.

Geüpdatete applicatie voor Arlo Pro 3

Hoewel de Arlo Pro 3 nog steeds gebruikmaakt van dezelfde applicatie als de andere Arlo-camera’s, is er inmiddels wel een nieuw lik verf overheen gegaan. Wanneer je de app opent, dan krijg je het overzicht met camera’s te zien, ingedeeld in blokken. Ook zie je meteen de meest recente activiteit. Druk je op één van de camera’s, dan open je de stream. Zo kun je bijvoorbeeld met iemand praten, activeert je het spotlicht en schakel je het alarm in. Ook kun je hier het geluid uitschakelen. Met het tandwielicoontje stel je overige zaken in.

De interface van de camera en de instellingen zijn overzichtelijk. Het is fijn dat de meest prominente functies meteen beschikbaar zijn. Wel was het fijn geweest als de aan-en-uitknop ook direct beschikbaar zou zijn geweest. Soms wil je niet dat de camera aanstaat namelijk en nu moet je hiervoor het menu induiken. Hoewel de camera niet alles opneemt en dat alleen doet wanneer er onverwacht beweging of geluid is, zijn er situaties waarin het fijn is om heel snel de camera uit te schakelen. Verder vind je de knop voor opgenomen video’s onderaan.

De Arlo Pro 3 biedt ondersteuning aan voor verschillende stemassistenten en smarthomesystemen, waaronder Google Assistent, Siri en Amazon Alexa. Heb je bijvoorbeeld een Nest Hub staan (of een andere smarthomehub met beeldscherm), dan kun je de live feed opvragen en die op dat apparaat bekijken. Ook kun je het systeem opnemen in je IFTTT-netwerk en is er ondersteuning voor HomeKit, maar nog geen HomeKit Secure Video. Er zijn dus genoeg integraties met betrekking tot smarthome en anders kun je dat zelf regelen.

Abonnement nodig voor Arlo Pro 3

Maar om echt goed gebruik te kunnen maken van het systeem, dien je een abonnement te nemen op Arlo Smart. Zo kan het systeem dan notificaties sturen met daarin informatie over wat precies de bewegingssensor deed afgaan: een persoon, dier of auto. Ook kun je instellen dat de camera let op pakketten die voor de deur geplaatst worden (dit is een nieuwe feature). Met abonnement, vanaf 2,99 euro, heb je ook toegang tot de cloudopslagdienst. De opgenomen beelden zijn dan tot dertig dagen terug te bekijken in de cloud.

Arlo Pro 3 – conclusie

We blijven wel eerlijk. Ondanks het feit dat de Arlo Pro 3 goedkoper is dan de Arlo Ultra, is het nog steeds een duur systeem voor beveiligingscamera’s in huis of op kantoor. Maar je krijgt er wel een hoop voor terug: mooie beeldkwaliteit, hdr-ondersteuning en een systeem dat objecten kan volgen die een notificatie triggeren. Daarnaast zijn er veel mogelijkheden op het gebied van smarthome-integraties en is het systeem behoorlijk flexibel als het om camera’s plaatsen gaat (dankzij die ingebouwde accu).

Dan hebben we het nog niet over de gemakkelijke installatie, de uitgebreide nachtvisie en de geïntegreerde functies gehad waardoor je ook geen losse spotlight of alarm hoeft op te hangen. Natuurlijk zijn er ook enkele nadelen. De prijs is een groot nadeel, want het systeem is niet goedkoop. Daarnaast is het jammer dat sommige functies achter een betaalmuur zitten en dat ingezoomde beelden snel kwaliteitsverlies lijden. Maar onderaan de streep is dit één van de beste en meest uitgebreide beveiligingscamerasystemen van dit moment.

9.0
1391099
FWD award

Arlo Pro 3

• Beeldkwaliteit over het algemeen zeer goed
  • Veel smarthomeopties
  • Flexibel en gemakkelijk te installeren
  • Een behoorlijk slim systeem
  • Niet goedkoop
  • Abonnement nodig voor handige functies
  • Kwaliteitsverlies bij inzoomen

Beoordeling Arlo Pro 3

Ondanks het feit dat de Arlo Pro 3 goedkoper is dan de Arlo Ultra, is het nog steeds een duur systeem voor beveiligingscamera's in huis of op kantoor. Maar je krijgt er wel een hoop voor terug: mooie beeldkwaliteit, hdr-ondersteuning en een systeem dat objecten kan volgen die een notificatie triggeren. Daarnaast zijn er veel mogelijkheden op het gebied van smarthome-integraties en is het systeem behoorlijk flexibel als het om camera's plaatsen gaat (dankzij die ingebouwde accu).

Prijsvergelijker Arlo Pro 3