Smarthome Beoordeling 7.5

Review: Reolink Argus 2 met zonnepaneel – draadloze camera voor buiten

29 maart 2020 + 10 minuten 0 Reacties
reolink-argus-2-new

De slimme camera wint nog steeds aan populariteit, maar niet iedereen kan een camera overal plaatsen omdat er simpelweg niet op elke plek een stopcontact aanwezig is. Fabrikanten komen daarom met draadloze oplossingen, waarbij de camera over een accu beschikt. In deze review kijken we naar de oplossing van Reolink; de Argus 2. Deze camera komt niet alleen met een accu maar kan ook voorzien worden van een eigen zonnepaneel waardoor je er helemaal geen omkijken meer naar hebt.

Wat is de Reolink Argus 2?

De Reolink Argus 2 is de opvolger van de Argus die we een hele tijd geleden getest hebben. De nieuwe slimme camera biedt een groot aantal functies, zonder daar een al te hoog prijskaartje aan te hangen. De camera neemt beelden op in 1080p, heeft een kijkhoek van 130 graden, detecteert bewegingen, heeft een nachtvisie en komt met een tweeweg speakersysteem en een ingebouwd alarm. Ook is er een afneembare en oplaadbare accu aanwezig die vier tot zes maanden op een volle lading mee moet gaan.

De Reolink Argus 2 is bestand tegen verschillende weersomstandigheden. Het IP65-certificaat maakt hem niet waterdicht, maar zorgt er wel voor dat-ie een regenbui kan hebben. Verder heeft de Reolink Argus 2 een microSD-kaartsleuf, waardoor je opnamen dus offline kunt opslaan, en is er integratie met Google Assistant voor spraakbediening. De camera een prijskaartje van 119 euro en is voor onze review uitgerust met een 30 euro kostend zonnepaneel waardoor de accu op papier niet opgeladen hoeft te worden. Natuurlijk is de camera te bedienen en zijn de beelden te bekijken via de gratis Reolink-app. Overigens is een abonnement voor het terugkijken van beelden in de cloud nog niet mogelijk (er wordt wel aan gewerkt). Je bent vooralsnog aangewezen op lokale opslag op een (zelf aan te schaffen) microSD-kaart.

Design

Als we kijken naar het design dan valt op dat er nauwelijks iets veranderd is ten opzichte van de eerste generatie Argus. Maar, dat is geen probleem want die eerste generatie was al klein, strak en netjes afgewerkt. Het ei-vormige toestel heeft een formaat van 96 x 58 x 59 mm (zonder voetje) en een gewicht van 260 gram. De behuizing is grotendeels wit, met alleen de voorzijde waar zich de lens bevindt glanzend zwart. We hadden graag nog een compleet zwarte variant gezien, met name omdat zwart in sommige interieurs (en buiten) minder opvalt. Je kunt wel een zwarte siliconen schil om de witte camera plaatsen.

Aangezien de camera met een oplaadbare en afneembare accu geleverd wordt is er geen stroomkabel voor het stopcontact aanwezig. Wel wordt er een losse usb-kabel meegeleverd waarmee de accu (met of zonder camera) opgeladen kan worden. De Argus 2 wordt geleverd met een magnetische standaard (met schroefgaten), bijvoorbeeld voor op een kast of aan het plafond, en een steun die aan de muur en middels een schroef aan de camera bevestigd dient te worden. De magnetische standaard maakt het mogelijk de camera in nagenoeg elke hoek te zetten of hangen, terwijl de steun meer voor vaste en stevige plaatsing is, bijvoorbeeld in de tuin. De camera kan namelijk door zijn waterdichte behuizing ook buitenshuis gebruikt worden, en speciaal hiervoor wordt er ook een siliconen ‘jasje’ meegeleverd dat je over de camera trekt. Tot slot wordt er nog een riem meegeleverd waarmee de camera om een boom of paal gehangen kan worden.

Het zonnepaneel wordt ook met een eigen steun geleverd, waar het paneel opgeschroefd kan worden en wat je middels schroeven ook weer aan een muur kunt bevestigen. Het paneel is volledig zwart, net als de steun en de kabel. Ook om deze reden was een zwarte camera een fraaie extra optie geweest, al is er dus een zwarte variant van de siliconen skin te koop. Bij zowel het zonnepaneel als de camera worden de schroeven en plugs meegeleverd.

Abonnement

We hebben het hierboven al kort aangegeven, maar de Reolink Argus 2 kan in Nederland en België vooralsnog alleen met lokale opslag (met optionele microSD-kaart) gebruikt worden. Reolink heeft wel een cloudabonnement, maar dat is nog niet bij ons beschikbaar. En dat is jammer want de gratis versie hiervan biedt je al 7 dagen gratis cloudopslag voor één camera. Meer camera’s en meer dagen opslag kosten je 3,49 dollar per maand.

Installatie

Je kunt de Reolink Argus 2 zowel binnen als buiten gebruiken, en je hebt voldoende accessoires om de camera op elke gewenste plek en in elke gewenste positie te zetten. Aangezien wij ook het zonnepaneel testen hebben we besloten de camera in de tuin te plaatsen, op het magnetische voetje en voorzien van het siliconen jasje. De plaatsing en montage op zich is een fluitje van een cent. Mocht je geen gaten willen boren in muren of planken kun je de camera ook simpelweg op een plank zetten of zelfs om een paal of boom binden. Het enige nadeel van de magnetische standaard is dat je de camera er redelijk eenvoudig aftrekt. Houd hier rekening mee bij het plaatsen en zorg ervoor dat de camera niet eenvoudig te bereiken (en te zien) is.

Ook de installatie van de camera in de Reolink-app is een fluitje van een cent. Het is een kwestie van de camera activeren door de accu erin te stoppen en de Reolink-app voor iOS of Android downloaden. Naast een app kun je ook kiezen voor een desktopprogramma voor Windows of Mac, waarmee je overigens ook meerdere camera’s kunt managen. Volg vervolgens de stappen op het scherm en binnen enkele minuten heb je beeld en kun je aan de slag met de belangrijkste instellingen. Zo geef je de camera een naam en een wachtwoord mee. Tijdens de installatie krijg je ook een aantal tips voor de optimale plaatsing van de camera.

Voor het gebruik van de Reolink Argus is dus geen abonnement vereist. In plaats hiervan dien je een microSD-kaart aan te schaffen, waarop alle videobestanden opgeslagen worden. Dit heeft zijn voor- en nadelen. Het voordeel is dat je niet betaalt voor een abonnement (de cloud) en dat je ook geen zorgen hebt over het veilig opslaan van videomateriaal in de cloud. Het nadeel is dat je een microSD-kaart moet aanschaffen en dat deze kaart in de camera zit. Mocht iemand de camera meenemen dan ben je ook je videomateriaal kwijt, en dat is nu net niet de bedoeling wanneer er een inbraak heeft plaatsgevonden.

Instellingen

De Reolink-app is ten opzichte van de laatste keer dat we een Argus-camera testten flink verbeterd en uitgebreid. De app komt met een hoop instellingsmogelijkheden om de (werking van) de camera naar eigen wens in te stellen. We behandelen de belangrijkste mogelijkheden.

Op het homescherm van de app zie je de gekoppelde camera’s terug, met een recent screenshot, de accustatus en een icoontje waarmee duidelijk gemaakt wordt of de bewegingsmelder aanstaat. Vanuit dit scherm kom je ook in het kopje ‘cloud’ maar dat is dus voor Nederlandse en Belgische gebruikers nog niet bruikbaar. Wel kun je hier de camera activeren voor gebruik met de Google Assistent.

Helemaal onderin het homescherm vind je een play-icoontje waarmee je toegang krijgt tot de opnamen van de camera en de live-weergave. Hetzelfde scherm wordt getoond wanneer je op het screenshot op het homescherm drukt. In dit scherm kun je de kwaliteit van de stream aanpassen. Vloeiend staat voor lage kwaliteit en 1080p (soms Duidelijk genoemd) staat voor de hoogste kwaliteit. Ook kun je hier handmatig een opname maken, een screenshot maken en direct praten met iemand die voor de camera staat. De tijdlijn met opnamen is in de vorm van een lijn met events en blokken te zien, maar helaas ontbreken de thumbnails waardoor het terugzoeken van events wat minder soepel gaat.

Vanuit de linkerzijde van het scherm kun je het algemene menu openen, waar je allerlei commerciële zaken (winkel, deals, etc.) kunt vinden en waarmee je toegang krijgt tot de algemene instellingen. Hier kun je onder meer het geluid van meldingen aanpassen, de live-weergave aan- of uitzetten en waarschuwingen voor dataverbruik bij een mobiele verbinding activeren. Weinig spannends dus, maar wel valt op dat sommige zaken in het engels zijn en andere zaken in het Nederlands.

Vanuit het homescherm of de live-weergave van de camera kun je via het tandwielsymbool bij de instellingen van de camera komen. Hier kun je een hoop zaken aanpassen, waaronder wel of geen nachtvisie, waar je meldingen wilt ontvangen (push en/of e-mail) of er een alarm moet klinken bij een beweging en hoe lang een opname door moet lopen na het zien van een beweging. De gevoeligheid van de bewegingsmelder kun je met een slider aanpassen en dat is een kwestie van proberen. In ons geval werkte de standaard instelling (middel) prima voor het registreren van mensen en het negeren van de kat. Ook kun je specifieke schema’s aanmaken voor wanneer de bewegingsmelder actief moet zijn. Ook kun je het beeld van de camera draaien, aangeven welke informatie er waar in beeld moet verschijnen (datum, tijd en naam camera) en kun je een privacy mask aanmaken. Dit betekent dat je een deel van het beeld zwart maakt waardoor er niet te zien is wat daar gebeurt. Denk bijvoorbeeld aan een raam of de tuin van de buren. Bij de optie ‘kwaliteit’ kun je zelf nog wat aanpassingen doen om tot een stream te komen die aan jouw wensen voldoet. Je kunt hier voor ‘Duidelijk’ en ‘Vloeiend’ zelf aangeven wat de resolutie moet zijn (1080p of 720p), hoeveel frames per seconde er opgenomen moeten worden en wat de maximale bitrate moet zijn. Tot slot zie je bij de optie ‘Batterij’ of de camera aangesloten is op een zonnepaneel, wat de status van de accu is en hoe lang de camera per dag actief is.

In tegenstelling tot de camera’s van onder meer Nest en Logitech biedt de Argus geen slimme meldingen of locatiebepaling. Er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen bekende of onbekende personen, objecten of personen en huisdieren of personen. De camera weet echter wel onze kat te negeren, wat een pluspunt is. Helaas is het ook niet mogelijk een specifiek deel van het beeld uit te sluiten of juist te benadrukken, zoals bijvoorbeeld een deur. Het gemis van locatiebepaling is een belangrijk minpunt. Je kunt niet instellen dat de camera automatisch geactiveerd wordt (de bewegingssensor althans) zodra je het huis verlaat. Je dient de PIR bewegingssensor handmatig in te schakelen, elke keer als je van huis gaat. Alleen dan wordt er opgenomen. Ja, je kunt de sensor altijd aan laten staan maar dan is je microSD-kaart zo vol met beelden die niet interessant zijn.

Gebruik

Een groot aantal instellingsmogelijkheden is mooi, maar het draait natuurlijk allemaal om het gebruik. Hoe presteert de Reolink Argus 2? Kort gezegd zijn we positief over deze camera en valt er eigenlijk maar weinig te klagen. De enige klachten hebben te maken met een aantal ontbrekende functies, zoals hierboven al omschreven.

Bij het openen van de app zie je binnen enkele seconden een livestream van de camera, de optie om opnamen terug te kijken en een microfoon om via de camera te praten. Ook kun je snel een screenshot maken, een opname starten en een beeldkwaliteit kiezen. De app werkt vloeiend en snel, al ontbreekt het hier en daar aan een Nederlandse vertaling. Ook zit er maar een korte lag tussen de realiteit en de weergave van de camera.

Ook op het gebied van videokwaliteit scoort het toestel ook prima. De camera biedt een (maximaal) 1080p stream waarin alles voldoende scherp weergegeven wordt en je ook prima in kunt zoomen zonder veel details te verliezen. Een wat grotere kijkhoek was fijn geweest maar datgene wat in beeld verschijnt is van goede kwaliteit. Het enige dat iets minder is, is dat het aantal frames per seconde op maximaal 15 staat. Dat maakt video’s ietwat minder vloeiend, al is dat geen groot probleem. Ook in het donker presteert de camera prima, al is de maximale afstand om alles nog goed te kunnen zien een meter of 6. Het is niet haarscherp maar objecten en personen zijn duidelijk te onderscheiden. De ingebouwde speaker is wat minder van kwaliteit, maar een gesprek met iemand in de ruimte waar de camera staat is redelijk goed te voeren.

De bewegingssensor werkt nagenoeg perfect. We hebben maar één enkele keer een vals alarm gehad en zoals gezegd werd de kat gelukkig genegeerd. Personen worden vrijwel direct gezien en binnen 2-5 seconden heb je een melding op je smartphone. Volgens Reolink kan de Argus 2 menselijke bewegingen goed van andere zaken onderscheiden, maar het zijn dus geen slimme meldingen zoals we bij modellen van andere fabrikanten zien. Je hebt overigens ook nog de optie om een ingebouwd alarm af te laten gaan zodra er een beweging waargenomen wordt, naast natuurlijk de notificaties via e-mail en een push-bericht. Dit alarm is echter vrij zacht om echt een alarm genoemd te mogen worden. Buiten de ruimte waar de camera staat is het nauwelijks te horen.

Wat betreft de accuduur moet de camera ongeveer vier tot zes maanden meegaan. Natuurlijk is dit afhankelijk van hoe vaak de camera moet opnemen of live moet streamen. Samen met het zonnepaneel is er echter geen probleem. In ons geval liep de accu niet verder leeg, zelfs bij bewolkt weer en regelmatige meldingen. Dus als je het zonnepaneel in combinatie met de Argus 2 gebruikt dan is de kans groot dat je de accu nooit hoeft op te laden, tenzij je heel vaak op je camera kijkt of de camera vaak opnamen maakt.

Smarthome-integratie

Van uitgebreide smarthome-integratie kunnen we helaas niet echt spreken. De Reolink Argus 2 is een op zichzelf staand systeem en werkt dus niet samen met andere producten of systemen. Zo kun je de camera niet koppelen aan bijvoorbeeld een alarmsysteem, je verlichting of een externe bewegingssensor. Wel is er ondersteuning voor de Google Assistant waardoor je de beelden van je camera op een tv of je Google Nest Hub kunt bekijken. De koppeling met Google Home is eenvoudig, via de Google home-app.

De Reolink Argus 2 is een flexibel in te zetten, gebruiksvriendelijke draadloze camera die zowel binnen als buiten gebruikt kan worden. Alles voor de montage wordt meegeleverd en de installatie is plug-and-play. De camera doet in de basis alles goed: de videokwaliteit is goed en meldingen worden correct en snel weergegeven. Ook heb je als gebruiker voldoende instellingsmogelijkheden om de camera naar eigen wens af te stellen. De minpunten zijn vooral te vinden in zaken die ontbreken. Zo is er nog geen cloudabonnement voor Nederland en België waardoor je aangewezen bent op een (zelf aan te schaffen) microSD-kaart. Ook is er geen geofencing aanwezig en ontbreken echt slimme meldingen. Tot slot is er geen echte smarthome-integratie, afgezien van ondersteuning voor de Google Assistent. Als je een goede en betaalbare camera zoekt die je compleet naar eigen wens in kunt stellen en je videomateriaal lokaal opslaat, dan is de Argus 2 een prima optie. Zoek je naar meer vernuft en slimme functies, en een cloud-oplossing voor de video-opnamen dan zijn er camera’s die voor wat meer geld ook meer bieden. Kijk dan bijvoorbeeld naar modellen van Nest, Foscam of Arlo.

Meer informatie vind je op de website van Reolink.

7.5
61JTis44EdL._AC_SL1060_

Reolink Argus 2

• Betaalbare camera
  • Draadloos en flexibel te plaatsen
  • Uitgebreide instellingsmogelijkheden
  • Zonnepaneel is handige toevoeging
  • Correcte en snelle meldingen
  • Echt slimme functies ontbreken
  • Lokale opslag brengt risico's met zich mee
  • MicroSD-kaart is vereist
  • Smarthome-integratie is nog matig

Beoordeling Reolink Argus 2

De Reolink Argus 2 is een flexibel in te zetten, gebruiksvriendelijke draadloze camera die zowel binnen als buiten gebruikt kan worden. Alles voor de montage wordt meegeleverd en de installatie is plug-and-play. De camera doet in de basis alles goed: de videokwaliteit is goed en meldingen worden correct en snel weergegeven. Ook heb je als gebruiker voldoende instellingsmogelijkheden om de camera naar eigen wens af te stellen. De minpunten zijn vooral te vinden in zaken die ontbreken. Zo is er nog geen cloudabonnement voor Nederland en België waardoor je aangewezen bent op een (zelf aan te schaffen) microSD-kaart.

Prijsvergelijker Reolink Argus 2