Nu klaagt Google Sonos aan voor mogelijke patentinbreuk

12 juni 2020 2 Minuten 0 Reacties
Google-Home

Google heeft Sonos nu voor de rechter gesleept vanwege een mogelijk patentinbreuk, nadat Sonos eerst de zoekmachinegigant al aanklaagde. Sonos zou inbreuk doen op vijf patenten met betrekking tot meshnetwerken, echo-annulering, digital rights management (drm), contentnotificaties en gepersonaliseerde zoekopdrachten.

Google heeft Sonos nu voor de rechter gesleept vanwege een mogelijk patentinbreuk, nadat Sonos eerst de zoekmachinegigant al aanklaagde. Sonos zou inbreuk doen op vijf patenten met betrekking tot meshnetwerken, echo-annulering, digital rights management (drm), contentnotificaties en gepersonaliseerde zoekopdrachten.

Google sleept Sonos voor de rechter

Google gebruikt de rechtszaak voor twee doeleinden. Het eerste doel is natuurlijk gewoon Sonos aanklagen omdat het vermoedelijk inbreuk doet op de patenten van de zoekmachinegigant. Het tweede doel is om te laten zien hoe het zich benadeeld voelt nadat het bedrijf, in zijn eigen ogen, de producten van Sonos heeft helpen ontwikkelen. De gigant sleept haast nooit andere bedrijven voor de rechter wanneer er patentinbreuk plaatsvindt, maar nu vindt de techgigant het dus wel welletjes, omdat die vindt veel voor Sonos gedaan te hebben.

Zo heeft Google in 2013 geholpen bij de implementatie van Play Music, terwijl in 2016 wederom geleund werd op het bedrijf voor het integreren van de Assistent. Google vindt nu dat het bedrijf heel veel geld en energie in Sonos gestoken heeft, evenals maanden aan tijd van verschillende werknemers. Ondanks de aanval, blijft het bedrijf Sonos wel als een belangrijke partner zien en dat laat het ook naar voren komen in de aanklacht. Het bedrijf is trots op de samenwerking met Sonos en laat duidelijk weten daar waarde aan te hechten.

Sonos-CEO Patrick Spence heeft in een reactie aan The Verge het volgende laten weten.

Instead of simply addressing the merits of our case, and paying us what we’re owed, Google has chosen to use their size and breadth to try and find areas in which they can retaliate. We look forward to winning our original case, and winning this newly filed retaliatory case as well.

As we saw in the past with Eero, and have seen most recently with Zoom, Google seems to have no shame in copying the innovations of smaller American companies in their attempts to extend their search and advertising monopolies into new categories.

We’re mostly sad to see a once innovative company that started with the mission of ‘Do No Evil’ avoid addressing the fact they’ve infringed on our inventions, and have instead turned to strong arm tactics that the robber barons of old would have applauded.

Hier is het laatste woord nog niet over gesproken.

Reacties (0)