Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van smart home-producten

Nuki Smart Lock 2.0: familie Nieuwpoort (gezin 2)

De afgelopen weken zijn diverse gezinnen met lezers van Smarthome Magazine aan de slag gegaan met het Nuki Smart Lock 2.0. Wat vinden zij van dit slimme deurslot? Wat zijn de belangrijkste plus- en minpunten? En zouden zij als gezin dit deurslot aanraden? In dit artikel lees je de conclusies van gezin 2; familie Nieuwpoort.

Introductie

Ik ben Patrick Nieuwpoort en ik ben 47 jaar oud. Ik ben getrouwd met Ingrid Nieuwpoort, ook 47 jaar oud. Wij zijn een gezin dat verder bestaat uit twee tienerzoons van 15 (Jerremy) en 18 (Mike) jaar oud. De reden om dit systeem te testen is dat mijn vrouw in een rolstoel zit en zelf niet de deur open kan doen als er iemand aan de deur is. Tevens is het natuurlijk ook super handig dat wanneer ik kom aanlopen met de rolstoel de deur ook automatisch open kan laten gaan of voor de kinderen als die hun sleutel weer een keer vergeten zijn.

We zullen het slot dus gaan gebruiken om het voor mijn vrouw makkelijker te maken om mensen binnen te laten als dat nodig is en tevens om de Auto Unlock-functie te gaan testen. Het licht in huis is al “geautomatiseerd” en we gaan nu ook zeker kijken naar een systeem waarmee we makkelijker kunnen zien wie er voor de deur staat om het huis nog slimmer te maken.

Algemene indruk en installatie

Bij het openmaken van het pakket valt op dat het er allemaal echt wel gelikt uitziet. Het apparaat dat het slot gaat bedienen is een stuk groter dan ik had verwacht. Het is duidelijk dat er twee metalen plaatjes bij zitten die over het slot heen moeten. Een klein minpuntje wat ik zou kunnen noemen is dat één van twee met een plakstrip komt, dus een test op een ander slot is niet makkelijk mogelijk en ook natuurlijk de vraag hoe goed dit blijft zitten na een langere tijd. Voor die zonder de plakstrip horen er kleine schroeven bij te zitten om de montageplaat te bevestigen, maar helaas ontbraken die in ons pakket.

Houd er bij de Nuki Bridge rekening mee dat deze best groot is. Tevens moet je voor de bridge de handleiding downloaden. Misschien handig(er) om er dan een QR-code bij te zetten. Met deze bridge kan je het slot ook buitenhuis bedienen en ook gebruiken voor je andere smart-apparatuur, om het te koppelen. Je moet wel even je WiFi wachtwoord bij de hand hebben, want die moet je zelf invullen bij het koppelen aan je WiFi.

Het slot was heel snel geïnstalleerd. Ook was alles heel snel aan elkaar gekoppeld. Binnen de app was het wel even zoeken hoe je bepaalde dingen moet doen. Let er wel op dat je pincode zet binnen de app anders kunnen de personen waar je een uitnodiging naar stuurt ook de instellingen veranderen en personen uitnodigen.

Het Keypad was ook zo gekoppeld, deze moest alleen voorzien worden van een nieuwe firmware wat overigens ook heel snel en eenvoudig te doen was. Dus in mijn eerste indruk is dat het allemaal heel eenvoudig te koppelen en te installeren is.

Functionaliteit

Je kunt het slot gebruiken met een mobiele telefoon, een Keypad waarin je codes uit kan geven en een afstandsbediening (Fob). Die zou ik bijvoorbeeld aan een familielid kunnen geven als ik op vakantie ben om binnen te komen om de planten water te geven.

We maken vaak gebruik van de Auto Unlock-functie. Dit is heel handig is als ik met mijn vrouw in de rolstoel aan kom lopen, zodat ik dus in één keer doorlopen. Ook het op vaste tijden op slot doen van de deur is één van de dingen die ik echt heel handig vind aan het slot. Ik hoef dus niet meer na te denken of ik mijn voordeur wel op slot gedaan heb.

Gebruik

Als je niet in de buurt van je huis bent en je doet de deur open komt er netjes een melding dat je niet in de buurt bent en moet je nog een keer bevestigen. De Fob ligt nu op tafel bij mijn vrouw om ook zonder de telefoon gemakkelijk de deur open te kunnen doen voor het geval de telefoon niet in de buurt is.

Na wat problemen tijdens de eerste dagen werkt de Auto Unlock-functie nu ook goed. Ik heb wat instellingen in de app aangepast en nu blijft het werken. Het lijkt erop dat de app op mijn smartphone automatisch gesloten werd, ondanks mijn eerdere aanpassingen om dit niet te doen. Het gebruik van de app is handig en werkt goed.

Het slot is al echt van pas gekomen toen de jongste zoon eerder naar huis wilde vanuit een feestje. Hij kon met andere mensen meerijden die bij ons in de buurt wonen en hij had geen sleutel bij zich, maar natuurlijk wel zijn telefoon, dus kon naar binnen. Ook bij het bezoek van mijn ouders is het slot direct van pas gekomen. Ik was boven en mijn vrouw beneden toen de bel ging en mijn vrouw dus zelf de deur open kon doen en ik niet gelijk naar beneden hoefde te gaan.

Accessoires

De Bridge is handig om de status van het slot te zien als je niet thuis bent of om de deur op slot te doen als je al weg bent. De Fob is handig om bijvoorbeeld tijdens een vakantie mee te geven aan een familielid om dan naar binnen te kunnen om te planten water te geven. Dat gaan we ook zeker doen als we een keer op vakantie gaan. De Keypad is niet gebruikt tijdens de test, ik zou niet weten in welke situatie dit in onze situatie van pas zou komen. Er is in principe altijd iemand thuis en de deur kan dan gewoon met de app opengemaakt worden.

Smarthome-integratie

Ik heb de Nuki getest met spraakbediening. Dat gaat goed en daar is ook over nagedacht. Als je de deur met je stem open wilt doen, moet je de pincode opgeven anders gaat de deur niet open. We zijn nu zo enthousiast geworden dat we aan het kijken zijn om een Ring deurbel te kopen zodat mijn vrouw ook nog kan zien wie er voor de deur staat voor ze opendoet en ook gelijk kan zeggen dat men tegen de deur aan kan duwen om deze te openen.

Update: De Ring deurbel is gekocht en het slot is toegevoegd als partner in te Ring-app. Het nadeel is dan wel, als je de app wilt gebruiken dat hij de Ring app afsluit en je dan dus niet meer kan praten met de Ring-app. Ik heb de Nuki ook aan de Google Assistent gekoppeld. Als je dat doet met je ook een pincode invullen, dus zomaar de deur opendoen met een commando gaat niet, dus daar is ook goed over nagedacht.

Ik ben ook benieuwd naar wat ze van plan zijn met de ZigBee voor de integratie in het smarthome. Ik heb nu wel al lampen, maar niet met ZigBee en dat ga ik dan wellicht aanpassen afhankelijk van de mogelijkheden die er straks zijn.

Conclusie

De grootste pluspunten vind ik de mogelijkheden van het slot en het gemak van de installatie. Het werkt echt binnen een paar minuten. Het kunnen uitdelen van een digitale sleutel is ook een groot pluspunt en ook het log dat bijhoudt wie wanneer de deur open heeft gedaan (heb ik maar niet aan de kinderen verteld). En voor onze situatie is een grote plus dat mijn vrouw nu in staat is om zelf de deur weer te openen als er iemand is en dat de deur dus vanzelf opengaat als ik aan kom lopen met de rolstoel. Dat scheelt echt een hoop handelingen.

Ik moest in het begin wel even zoeken in de app wat waar staat. Ik weet wel dat er ook een goede helpfunctie bij zit, maar zoals zoveel mensen ga je die pas gelezen als je er echt niet meer zelf uitkomt. Ook met de Auto Unlock in het begin wat problemen gehad, maar ik vermoed dat dit door mijn telefoon gekomen is, met de instellingen voor de app.

Het is een mooie en handige app, echter ik zou gaan kijken naar twee apps als ik de fabrikant was. Een soort beheerdersapp waarin je de sleutels e.d. kan beheren, waardoor de mensen die je dan de sleutel geeft alleen maar de mogelijkheid hebben om daar iets mee te doen en niet de app af laten schermen met een pincode.

Een minpuntje zou je kunnen noemen dat het slot met een plakstrip op je deur zit. Geen idee hoelang dat me gaat en even op een andere deur zetten (de achterdeur bijvoorbeeld) zit er dus niet in. Wat verder ook handig zou zijn, nu met de check of de deur open/gesloten is, is om als de deur gesloten is om dan ook het “open houden” te stoppen. Ik heb deze verhoogd omdat het wat langer duurt om binnen te komen met de rolstoel, als ik echter alleen thuis kom duurt het best lang voordat de deur weer dicht blijft.

  • Delen: